Ronald Maagdenberg er ny toppsjef for Philips i Norden og Baltikum. På den europeiske samlingen i Moskva viste han den nye TV-serien Flavors – med utskiftbare rammer.

Tilpass TVen til HUMØR OG INTERIØR

– Flavor er et nytt konsept som gjør det mulig for kunden å velge sitt eget design. Dette gjøres ved å bytte rammene på TVen.

– Man kan tilpasse TVen til humør, interiør, kveldens anledning eller programmet man ser på. Flavor kommer med en basisramme, og man kan supplere med andre rammer som kjøpes i butikken eller via internett, sier Ronald Maagdenberg.

 

Fra oktober er han ny toppsjef for Philips i Norden og Baltikum. På et europeisk arrangement i Moskva viste Philips ulike fremtidskonsept og produktnyheter som allerede er på tur ut i butikkene.

 

– Folk har ulike forventninger til TVen de kjøper. Noen vil ha den siste teknologien, andre legger mer vekt på design. Flavor-serien er beregnet på den siste gruppen, sier Maagdenberg.

 

Han regner med at butikkene vil ha enkelte av tilleggsrammene i sitt sortiment, og at dette suppleres via nettbutikker.

 

– Vi tester ut konseptet i Italia, og vil rulle det ut i marked for marked. Trolig er Norden et av markedene som får Flavor tidlig neste år, sier Maagdenberg.

 

Han forteller at selve TV-apparatet er i midtre sjikt. Det kommer også en DVD-spiller i serien, med utskiftbare deksler.

 

Vil forbedre hverdagen

På Philips samling i Moskva, ble det også fokusert på helse og velvære.

 

– Philips ønsker å forbedre hverdagen til folk. Et godt eksempel på dette er demringslampen, som kommer i en ny modell. Vi arbeider også med lys i butikker, på kontoret og i hjemmet, sier Maagdenberg.

 

På CES i Las Vegas i januar lansert Rudy Provoost, som da ledet Consumer Electronics-divisjonen i Philips, den nye divisjonen Consumer Lifestyle, som samler alle konsumentproduktene fra lyd og bildeprodukter til barbermaskiner og småelektrisk. De to andre divisjonene er helse og belysning. Provoost leder i dag sistnevnte divisjon, som var vertskap for samlingen i Moskva.

 

– Hvordan er livet i nye Philips?

 

– Det har vært en utfordring å synkronisere den nye divisjonen, men vi begynner allerede å se gode resultater, sier Maagdenberg.

 

– Hvordan merker handlerne den nye strukturen i Philips?

 

– Vi har færre kontaktpunkter for dem, og jeg vil tro det er lettere å forholde seg til oss. Neste år vil vi samkjøre distribusjonsleddet også, slik at det blir enda enklere for detaljhandelen å gjøre forretninger med Philips, sier Maagdenberg.

 

Han forteller at mens småelektrisk var drevet av markedsavdelingen og kunnskap om kundene, var CE-divisjonen i større grad påvirket av industrien og panelprodusentene.

 

Endring i strategien

– Endringen i Philips har ført til en endring i strategien. Flavors er et eksempel på hvordan vi i større grad tar hensyn til ønsker fra kundene, sier Maagdenberg.

 

Siden begynnelsen av oktober har han vært administrerende direktør for Philips i Norden og Baltikum.

 

– I tillegg til at jeg har hatt ansvaret for Consumer Lifestyle er jeg nå direktør for de tre divisjonene i dette geografiske området. Samkjøringen vil hjelpe oss å være enda mer synlige i markedet. For eksempel skal vi ha et fellesarrangement i Oslo i november – Oasis of Light – der vi vil vise våre produkter på tvers av divisjonene. Tema er hva lyset kan bety for folk.

 

– Hva med den norske organisasjonen?

 

– Norge er et viktig marked for Philips, og vi har i det siste økt bemanningen. Vi fokuserer mer på butikkene og være mer tilstede når det gjelder opplæring og tilgang til salgsmateriale, sier Maagdenberg.

 

Han kom til Norden for Philips i 2001, og var blant annet markeds- og salgssjef for forbrukerelektronikk og administrerende direktør for Philips Danmark frem til 2005. Etter en kort periode ved hovedkontoret i Nederland er han tilbake i Norden – med kontorplass i Stockholm.

 

– Norden og spesielt Norge har noen få sterke aktører, samtidig som nettandelen er blitt vesentlig. Behovet for opplæring av butikkansatte er stort, siden det er stort gjennomtrekk i butikkene.

 

– Hva med service- og ettermarkedet?

 

– Vi har sentralisert serviceleddet og har bedret behandlingstiden. Vi vil fortsette dette arbeidet, samtidig som vi ser at produktene våre i stadig mindre grad må inn til service.

 

 STIAN SØNSTENG

 

 

 

 

 

 

 

Med den utskiftbare rammen kan man endre utseendet på TVen etter smak og behag. Philips lanserer en rekke farger og mønster på rammene tilpasset Flavors-serien.
Olga Ershova viser lysterapi-lampen Go Lite for folk på farten. Produktet er allerede på det amerikanske markedet, lanseringstid- og pris i Europa er ikke klart. – Produktet er svært aktuelt i de nordiske landene som har lange og mørke vintere. Batteritiden er fire-fem timer, og lampen er oppladbar, sier Ershova.
Alexandra Grechishkina viser Philips nye babymonitorer, som også måler romtemerator og luftfuktighet. Produktene er merket Philips Avent.
Philips Lightning viste ulike former for butikkbelysning under arrangementet i Moskva.
Elena Zhukova i Philips Indoor Eastern Europe med Philips nye dataskjerm med blått lys i rammen. Denne kommer i handelen neste år, og lyset skal virke positivt på konsentrasjonen.
Philips hadde bygd opp et stort messeanlegg i umiddelbar nærhet til den røde plass i Moskva, for den europeiske samlingen som varte i fem dager. Selskapet vil ikke gå ut med hvor mye arrangementet kostet.
Philips viste ulike fremtidskonsept, for eksempel hvordan handleopplevelsen kan gjøres interaktiv ved at kunden kan få se hvordan de ulike produktene vil passe inn i hjemmet.
Slik viste Philips hvordan man ved hjelp av induksjonsteknologi kan tilberede maten rundt kjøkkenbordet sammen med gjestene.
Med berøringsflater kan man justere både vanntemperatur og ønsket vannmengde i kjøkkenvasken.
Philips ser for seg at butikkene på denne måten kan illustrere hva produktene som leveres til resirkulering består av.
Philips’ demringslampe, Wake-up light, koster 1.100 kroner i den billigste varianten. Den simulerer soloppgangen, og skal gjør at man våkner mer opplagt enn med en vanlig vekkerklokke.
Power4Life lades opp og tas med som ekstra strømkilde for mobiltelefoner, MP3-spillere og datamaskiner. Finnes i flere modeller, fra akuttlader til mobiltelefonen til 3 timers drifttid for datamaskinen. Pris fra 330,-
Philips Soundbar skal gi virtuell 5.1-kanals lyd, og kommer nå også i hvit uførelse. Pris: 10.000,-
Network Player NP2900 gir trådløs tilgang til internettradio og musikk lagret på en PC eller harddisk i det trådløse nettverket. Med Philips ’ lydforbedringsteknologi LivingSound. Pris: 2.500,-
Hjemmekinosystemet CinemaOne har seks høyttalere og en subbasshøyttaler innebygd. DVD-spilleren håndterer 1080-oppløsning. Base for iPod. Pris: 4.000,-
Ronald Maagdenberg er ny toppsjef for Philips i Norden og Baltikum. På den europeiske samlingen i Moskva viste han den nye TV-serien Flavors – med utskiftbare rammer.
Til toppen