TILPASSES NETT OG NYE TJENESTER

I tillegg til avansert teknologi og design går Sonys nye produktstrategi på tilpassing til nett og nye tjenester.

Det blir også tatt store hensyn til hva forbrukerne ønsker.

– De siste 60 årene har Sony-produktene fengslet brukerne med egenskapene sine. Nå innser vi at vi må tilføre noe mer for å engasjere brukerne til å utnytte produktene i internettets tidsalder.

Det sa Dominic Lennon, administrerende direktør for Sony Nordic AS, på et pressemøte i København der produktene og markedsstrategien for kommende sesong ble lagt frem. Strategien går hovedsakelig ut på å redefinere produktenes egenskaper for å kombinere avansert teknologi med tjenester og innhold knyttet opp mot nettverk og omfatte standarder som må til for dette samspillet.

Blanke ark

Etter å ha gjennomført mange produktundersøkelser, bestemte Sony-ledelsen seg for å starte utviklingen av nye produktmodeller og serier med blanke ark. Bravia er beholdt som fellesnavn også på kommende TV-modeller. Men kommende sesong blir de delt inn i fire hovedgrupper kalt Signature, Precens, Cinematic og Essential.

Signature-serien med betegnelsen LX er flaggskipet når det gjelder underholdning. I tillegg til den mest avanserte teknologien skal disse modellene ha integrerte TV-løsninger. I Precense-serien NX er det lagt størst vekt på materialbruk og utforming. Serien er beregnet for designinteresserte brukere. En av egenskapene er Wi-Fi funksjon for trådløs tilgang til internett. Cinematic-serien HX inneholder modeller med spesiell vekt på bildekvalitet og gjengivelse av film. Typiske egenskaper som er vektlagt i denne serien er 200Hz og LED-teknologi. Essential-serien har bokstavbetegnelsene EX og BX. Disse modellene skal ha høy verdi for pengene. Her er det lagt vekt på egenskaper som LED, Full HD, innebygd digitalmottaker og noen modeller med innebygd Blu-ray-spiller. BX-serien inneholder også små skjermstørrelser ned til 19 tommer.

LX9

Toppmodellen i Signature-serien heter LX9 og vil komme i tre størrelser fra40 til 60 tommer. Dette er en 3D-modell med LCD-panel som har optisk kontrast. Bakbelysningen er kant-LED. Prosessoren er av typen Engine 3, og modellen har integrert Wi-Fi-teknologi med betegnelsen 802.11N. Apparatet har føler for automatisk justering av lys og kontrast. LX9 kommer i markedet sommeren 2010.

Vidvinkelvideo

Sony ønsker fortasatt å ha godt grep om markedet for videokameraer. Det kommer kameraer både med standardoppløsning (SD), HD-ready og full HD. Overgangen til fast internminne kombinert med minnekort er en tydelig trend også hos Sony. På møtet opplyste Sony-ledelsen at harddisk bare nå står for ti prosent av markedet for videokameraer. Sony kommer også nå med produkter som bruker SD-kort i tillegg til sin egen standard, Memory Stick.

HD-kameraene står nå for halvparten av markedet, og kommende sesong vil produktlinjen fra Sony ha seks modeller i det nordiske markedet. Brukerundersøkelsene har vist at mange ønsker videokameraer med bedre vidvinkel enn det det har vært til nå, og det etterkommer Sony i flere av de nye modellene. To av de seks nye modellene kan ta opp og gjengi høyhastighetsvideo med 200 bilder per sekund.

MPEG4

– De nye Bloggie-kameraene med MPEG4-komprimering er den største nyheten på kameramarkedet kommende sesong. Disse kameraene er spesielt beregnet på You-Tube og Facebook slik at opptakene er enkle å laste opp, sier Jens Skaarland, produktsjef for foto hos norske Sony.

Han legger vekt på at disse kameraene er typiske ungdomsmodeller med fokus på design og brukervennlighet.

Innen gruppen speilrefleks har Sony åtte modeller i markedet. Skaarland mener de kan tilby en speilmodell for de fleste brukere. Både når det gjelder kompaktkameraer og videoopptakere blir det fokusert på vidvinkelfunksjon. Skaarland legger vekt på at det også vil styrke segmentet kompaktkameraer at de har fått ny design og er blitt tynnere.

Av og på

Når det gjelder tilbehør, presenterte Sony tre høydepunkter på pressemøtet. Det første er hodetelefoner med av/på-funksjon og trådløs signaloverføring. Deretter er det at Sony kommer med SD-minnekort under eget merke. For det tredje viste Sony produkter med basestasjon (docking) for Ipod og Iphone, som også går under samme hovedkategori.

– For meg står produktene med basestasjon som det viktigste. Vi holder akkurat på å sende de ut på markedet i Norge, og vi ser at dette er en kraftig voksende varegruppe, sier Øystein Kittelsen, nøkkelkundesjef for tilbehør hos Sony.

Han legger vekt på at Sony både skal konkurrere med lavspesifiserte og billigprodukter samt avanserte og dyre modeller fra for eksempel Bose innen kategorien basestasjoner. De nye hodetelefonene står i ladestasjon. Modellene er basert på trådløs signaloverføring, og det spesielle er at hodetelefonens forsterker blir slått på når du setter hodetelefonen på hodet og slått av når du tar den av.

Sonys tilbehørsstativer for hodetelefoner har fått en ny type merking.

– Vi har sett at når folk kommer inn i en butikk for å se etter hodetelefoner, finner de en mengde modeller til forskjellig bruk og pris. De kan ha problemer med å orientere seg for å finne riktig modell. På stativet vårt har vi informasjon som enkelt og greit forteller folk hva modellene passer til. For eksempel anbefaler vi en blåtannmodell for folk som jogger, spesielle hodesett for diskjockeyer og hodetelefoner typisk for hjemmemarkedet til musikk eller TV. Merkingen med forklaring har også farger som indikerer ulike typer bruk, sier Kittelsen.

Han legger videre vekt på at Sonys lange erfaring med mange typer hodetelefoner for mange typer bruk fra walkman til musikkanlegg har gjort merket kjent. Dette, sammen med den nye merkingen, mener han skal gjøre det lett for folk å velge dette merket når de skal kjøpe nye hodetelefoner.

Powered by Labrador CMS