Richard Hauffen (t. v.) og Thomas Hoffarth viser at audio- og pianodivisjonen i Yamaha Music Europe GMBH er samspilte. Yamaha har utviklet en løsning der flygelet spiller automatisk og kompet formidles via høyttalerne i MusicCast-systemet. Foto: Stian Sønsteng

TROR MARKEDET FÅR ØRENE OPP FOR MUSICCAST

– Kjøper du et Yamaha-produkt er du godt i gang med en multiromløsning, siden så godt som alle modellene våre har MusicCast.

Det sier Richard Hauffen, regionsjef for Norge i Yamaha Music Europe GMBH Norway. Når vi møter ham hos Yamaha på IFA, tar han oss umiddelbart med til det selvspillende Yamaha-flygelet Inspire, som er koplet til MusicCast via en WXC50.

Den japanske produsenten ønsker på denne måten å knytte sammen musikk- og audiodivisjonene, og viser en løsning der flygelet spiller automatisk og kompet ligger på et eget lydspor som strømmes via MusicCast-systemet.

På sikt kommer strømmetjenestene til å tilby bedre og bedre lydkvalitet, og da gjelder det å ha et system som er forberedt for dette

– Hvor mange slike flygel-system kommer dere til å selge i Norge?

– Et sted mellom tre og sju enheter. Det er tross alt en pakke til over halvannen million kroner det er snakk om, sier Hauffen.

Han er rask til å understreke at inngangsbilletten til MusicCast er langt rimeligere, med den aktive høyttaleren WX-010 som koster 1.900 kroner.

– Du kan kjøpe én eller ti av dem, sette dem opp i stereo om ønskelig, eller kople dem til et system med et hvilket som helst annet Yamaha-produkt med MusicCast, eller til andre produkter via vår tilkoplingsenhet WXC50, sier Hauffen.

Denne vises for første gang på IFA, og koster 3.300 kroner. Den finnes også med innebygd forsterker, heter da WXA50 og koster 4.600 kroner.

De to Yamaha-divisjonene har samarbeidet om en løsning, der de tilbyr et utvalg titler der flygelet spiller automatisk og akkompagneres av et lydspor fra et Yamaha-anlegg.

 

32-bit/384kHz

–I dette tilfellet kjører vi High End trådløst 24-bit/192kHz over Wifi. Det finnes også mulighet for å kjøre dette kablet via en av våre nye enheter som har en innebygd USB DA-konverter, da snakker vi fremtidens lydformat 32-bit/384kHz, noe som setter en helt ny standard. Man er foreløpig ikke kommet så langt, men vi ser at dette er fremtiden. Dette tror jeg kommer til å være helt vanlig om tre til fem år; da orker man ikke 320, det finnes liksom ingen musikkglede i dette. Folk kommer til å ønske seg bedre og bedre lydkvalitet, og da blir ikke lenger dagens komprimerte lyd til å være god nok, sier Hauffen.

Det er som kjent delte meninger om hva som er bra nok. Når Hauffen sier 320, tenker han på MP3-filer med en oppløsning på 320 kbps. Til sammenligning leverer en CD 1.411 kbps, mens 24-bit/192kHz gir 9.216 kbps. 32-bit/384kHz i to kanaler skulle altså bli 24.576 kbps (32*384*2).

DA-konvertere med denne kapasiteten sitter i de fleste av Yamahas nye produkter fra midtsjiktet og oppover med USB, det være seg aktive høyttalere, tilkoplingsenheter (Connect), receivere og mikroanlegg.

– Dette er det altså Yamaha som sier. Hva vil du si om resten av markedet og leverandørene; er det flere som snakker samme språk?

– Vi har en kjærlighet til lyd, og er dessverre ganske alene om å snakke om lydkvalitet. Andre er mer opptatt av tekniske løsninger. Vi ønsker å fremme lyden for fremtiden, og vil ta de skrittene som skal til og de nødvendige kostnadene, sier Hauffen.

 

Vil være rimeligere og bedre

– Når du snakker om dette til kundene, hvilken resonans gir budskapet?

– Folk har vent seg til Spotify. Tidal leverer hifi på strømming, og mange er begynt å velge dem på grunn av dette. Det viser at folk vil ha bedre lydkvalitet, men prosessen går sakte. På sikt kommer strømmetjenestene til å tilby bedre og bedre lydkvalitet, og da gjelder det å ha et system som er forberedt for dette. Høyere oppløsning krever mer av hjemmenettverket, og vi bruker også mye tid på å forklare at folk flest bør kjøpe seg en skikkelig ruter hjemme.

– På hvilken måte skal Yamaha få gjennomslag for denne strategien?

– Dette vil komme av seg selv. Men, noen må våge å være først, sier Hauffen.

– Hvem kjøper MusicCast i dag?

– Dette er for alle, og vi tror markedet snart for øynene opp for hva vi faktisk tilbyr. Vi har greid å senke prisene ganske kraftig sammenlignet med hva markedet har vært vant til, og vår styrke er en bedre lyd- og produktkvalitet. Du kan begynne med flotte og designriktige produkter som WX-010 fra 1.900 kroner, og bevege deg oppover til 30.000 kroner.

– Hvem er konkurrentene deres innen multirom?

– Vi har en klart dominerende konkurrent i markedet; Sonos. De har mye vi synes er fint, som vi kommer til å attakkere og arbeide beinhardt med for å få aksept for. Vi ønsker å være et rimeligere alternativ, med bedre lydkvalitet.

 

35 multirom-produkter

– Hva mangler dere for å gjøre dette?

– Rett og slett tid til å introdusere systemet. Det tar tid å komme inn hos forhandlerne, og ikke minst gjennomføre opplæring. Sonos har et forsprang på noen år, og du spiser ikke opp det i ett jafs.

– I hvilke kanaler selger dere MusicCast i dag?

– Når vi ser på kjedene er Euronics dominerende i Norge, samt Komplett og frittstående handlere.

– MusicCast preger utstillingen deres her på IFA. Hva får du for de 1.900 kronene du nevnte?

– WX010 er en liten og aktiv designhøyttaler, som vi håper blir årets julegave.

Hauffen sier man kan starte med et hvilket som helst MusicCast-produkt, og bygge seg videre derfra.

– Det som er flott med oss, er at vi har et wifi-sortiment på hele 35 produkter. Kunden kan finne de produktene som trengs i hjemmet, i de ulike rommene, det være seg til hjemmekino, kjøkken, bad eller terrassen, sier Hauffen.

Han mener multirom ikke er kommet skikkelig i gang, og at folk som kjøper seg en multiromhøyttaler gjerne bruker den som en enkelt Spotify Connect-høyttaler.

– Dere har alle strømmingstjeneste tilgjengelig i MusicCast?

– Ja, bortsett fra Tidal, som kommer senere.

 

Aktivt steropar med MusicCast

De aktive høyttalerne NX-N500 har vært i handelen et halvt års tid.

– Vi har tatt de mest solgte aktive høyttalere vi har på PA-siden, HS5, og bygd dem om til forbrukermarkedet med wifi, MusicCast og blåtann. De kan med hell koples til den innebygde USB DA-konverteren på 32-bit/384kHz. Prisen er 7.000 kroner paret, sier Hauffen.

Zylon NS-5000 er et par helt nye høyttalere fra Yamaha.

– Dette er frekt, og et helt nytt marked vi beveger oss inn i, med høyttalere til 150.000 kroner paret. Siden vi har forsterkere som krever noen flotte høyttalere, har vi laget en flaggskipmodell. Vi har tatt mål av oss å lage den beste høyttaleren i verden, for minst mulig penger. Her er stort sett alt utviklet og produsert hos Yamaha. I dette tilfellet er høyttalerne produsert i Indonesia, der vi lager flyglene våre. Membranen er produsert av den samme type lerret som brukes i luftballonger, sier Hauffen.

YAS-306 er en helt ny lydplanke.

– Denne er tøff. Her tilbyr vi et nytt produkt til halve prisen av sammenlignbare lydplanker på markedet, med to innebygde dypbasshøyttalere. Prisen er 3.700 kroner.

ISX-18D, der D står dab+, karakteriserer Hauffen som en vekkeklokke for soverommet.

 

Lydplanke med Dolby Atmos

– Den har en intelligent alarm, som spiller radio eller musikk lavt og til slutt forferdelig høyt. Vi har hatt ISX-80, som er større, og kommer til å kalle den nye versjonen for Nano fordi den er så liten. Prisen er 3.000 kroner.

YSP-5600 er en lydplanke med innebygd Dolby Atmos, og en dypbasshøyttaler ved siden av.

– Denne har 46 høyttalere, og gir lyd både rundt og over lytteren. Dolby Atmos er egentlig som lagd for Yamahas YSP-teknologi, ett verdenspatent vi har.

Yamaha selger fortsatt mest av vanlige stereoanlegg. MCR-N670D er et nytt minikomponent-system med dab+ til 7.000 kroner.

– Vi har flere varianter i ulike størrelser. Dette er på godt norsk Grand PianoCraft, og du kan skreddersy hvor mye lyd du ønsker. Det som er fint med dette er at du kan kople det til TV, du kan også kople til en dypbasshøyttaler, det har i tillegg både MusicCast og blåtann, og til og med CD. Hvis du trenger et stereoanlegg du vil bruke til TV og party, er dette en meget elegant løsning. Grand PianoCraft koster fra 4.700 til 9.200 kroner.

– Hvilken kategori selger dere mest av i Norge?

– I kroner og øre er hjemmekino-receivere størst. Så følger PianoCraft, som vi kommer til å selge mye av frem til jul siden folk igjen ønsker seg et skikkelig stereoanlegg, sier Hauffen.

– Når blir multirom den største kategorien?

– Det er det allerede, siden MusicCast finnes i så godt som alle produktene våre. Når du ser på rene multiromshøyttalerne vil de nok være den største kategorien om et år eller to, sier Hauffen.

Richard Hauffen med den aktive MusicCast-høyttaleren WX-010 til 1.900 kroner og flaggskiphøyttalerne Zylon NS-5000 som koster 150.000 kroner paret. Foto: Stian Sønsteng
Tilkoplingsenheten WXC50 vises for første gang på IFA, og er blant de nye produktene som støtter 32-bit/384kHz (24.576 kbps). Pris: 3.300,-
Tilkoplingsenheten WXA50 er den samme som WXC50, men med en forsterker på 2x105W. Pris: 4.600,-
De aktive høyttalerne NX-N500 er basert på PA-høyttaleren HS5, har wifi, MusicCast og blåtann, og støtter 32-bit/384kHz via USB. Pris per par: 7.000,-
NX-N500, her i hvit utgave.
Lydplanken YAS-306 er en helt ny, med to innebygde dypbasshøyttalere. Pris: 3.700,-
ISX-18D har dab+ og en alarmfunksjon som spiller radio eller musikk lavt og til slutt ”forferdelig høyt”. Pris: 3.000,-
Lydplanken YSP-5600 har innebygd Dolby Atmos, der 46 høyttalere skal gi lyd både rundt og over lytteren. – Dolby Atmos er egentlig som lagd for Yamahas YSP-teknologi, ett verdenspatent vi har, sier Richard Hauffen.
MCR-N670D er et nytt minikomponent-system med dab+, MusicCast, blåtann og CD. Pris: 7.000,-
Til toppen