Direktør Magnus Hollo i Sony Pictures Entertainment. Foto: John Berge, Videomagasinet

TROR PÅ DET FYSISKE MARKEDET

– Bildet er ikke så blekt som pressen skal ha dere til å tro, sier direktør Magnus Hollo i Sony Pictures Entertainment.

Den norske Sony-toppen deltok på Futuresource-konferansen i London. Hollo er den nordmannen som har gjort størst karriere innen videobransjen internasjonalt. I 2012 gjestet han Videofestivalen i Oslo, og han var også da positiv på det fysiske formatenes vegne. Den gang ventet han at fysiske videomedier i 2015 vil stå for cirka 77 prosent av markedet og digitale løsninger de resterende 23.

– Utfordringen til studioene er hvordan vi skal investere i fremtiden. Vi ønsker å overinvestere i de fysiske produktene og vil ha en interaksjon mot forbrukerne og relasjoner til kundene våre, dere videoforhandlere, sa Magnus Hollo under Videofestivalen.

Alt dette lover godt for den fysiske delen av bransjen

Nytt liv til BD

Under sommerens fagkonferanse i London fortsatte Hollo i samme stil. Han ser positive tegn, ifølge nettstedet DVD and Beyond. Selv om 3D ikke er blitt den store suksessen alle håpet på, har det ført til vekst for BD-formatet. Og Hollo tror 4K vil gi et nytt liv til Blu-ray Disc.

– Alt dette lover godt for den fysiske delen av bransjen, sa Hollo ifølge DVD and Beyond.

Han fortalte at i BD i Latin-Amerika nå står for 50 prosent av markedet.

– Blu-ray vokser fortsatt og det er bra for oss, sa Hollo.

Overgang til digitalt

Kolleger fra andre studioer kom med uttalelser som samsvarte med dette. Direktør Colin Lomax i Anchor Bay minnet om at fysiske medier i Storbritannia står for en omsetning på 1,5 milliarder pund, der de blant annet er med på å finansiere TV-serier.
Men det var under konferansen enighet om at det er essensielt å finne nøkkelen til overgangen fra fysisk til digital inntektsstrøm.

– Vi jobber hardt med å forlenge det fysiske discmarkedet og å tjene mest mulig på dette. Selv om salget synker, er dette fortsatt en veldig stor business. Vi er heldige fordi vårt publikum gjerne er eldre forbrukere som er mindre komfortable med digitale løsninger, uttalte direktøren for hjemmeunderholdning hos ITV Studios, Dan Gopal, under Futuresource-konferansen.

Til toppen