TVENE VOKSER KRAFTIG

Vi kjøper noen færre og betraktelig større TVer i 2019, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine.

Antall solgte TV-apparater falt fra 373.000 apparat i 2018 til 365.000 i 2019, en nedgang på to prosent. Totalomsetningen for TV i 2019 ender opp like over tre milliarder kroner, på samme nivå som i 2018. 

Høyere oppløsning og større skjermer
– Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 92 prosent av markedet, mot 89 prosent i 2018 og 47 prosent 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. 

55 tommer er fortsatt den mest populære skjermstørrelsen på det norske markedet, men 65-tommere og større skjermer tar en stadig høyere andel av salget. 

I 2018 stod 55 tommer for 41 prosent av markedet, i 2019 faller det til 34 prosent. I stedet vokser andelen solgte 65 tommer fra 18 til 26 prosent av totalmarkedet. Også andelen TVer over 65 tommer øker, fra tre til fem prosent av markedet. 

– I 2019 starter salget av 8K-TVer så vidt i Norge, og i 2020 kommer det flere modeller på markedet. Da forventer vi at de største TVene kommer til å øke andelen ytterligere, sier Røsholm. 

Salget av BluRay- og DVD-spillere fortsetter å falle. DVD-spillersalget faller fra 12.000 til 6.000 enheter, mens BluRay går fra 30.000 avspillere i 2018 til 26.000 spillere i 2019. 

Strømming øker fortsatt
Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine. 

Andelen som abonnerer på strømmetjenester fortsetter å stige, fra 63 prosent i 2018 til 72 prosent. Netflix er fortsatt mest populært, og øker andelen fra 55 til 61 prosent. Også HBO øker, fra 24 til 32 prosent, det samme gjelder TV 2 Sumo, hvor 23 prosent av strømmekundene i Norge sier de abonnerer på tjenesten, mot 17 prosent i fjor. Viaplay øker også, fra 17 til 22 prosent. 

(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten. 

Flere ser TV på mobilen
Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder. 

90 prosent av nordmenn sier de ser TV-innhold på selve TVen, og den andelen har holdt seg relativt stabilt. Vi ser mange også bruker nettbrett (26 prosent) og PC (32 prosent) til å se TV, en nedgang på to prosentpoeng for begge kategorier fra 2018. 

– Stadig flere velger å se film og serier på mobilen, og i 2019 økte andelen fra 22 til 27 prosent. Større datapakker, mulighet for offline titting fra flere strømmetjenester og mer innhold produsert for små skjermer er nok grunnen til at stadig flere velger telefonen til å se innhold, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

Til toppen