VENTER UTFLATING i markedet

– Når jeg ser den enorme omsetningen i bransjen i fjor, spesielt på TV-apparater, tror jeg salget vil flate ut i år og snu seg til en svak nedgang.

Dette kommer jo av at folk i stedet for å erstatte et gammelt og utbrukt TV-apparat med et nytt, bytter ut fullt brukbare rør-TV med flatskjerm på grunn av design. Tenk hvor mye høyere fjorårets salg var, sett i forhold til det vi tidligere regnet for et normalt år med en omsetning på rundt 400.000 apparater, sier han.

Mathisen tror at omsetningen vil øke på små skjermer men at totalnivået på 650.000 er for optimistisk for 2008 og kommende år. Han tror det blir et vendepunkt nå.

Vekst på tre felter

– De nye Super slim-modellene har vi store forventninger til, og vi har allerede fått kontrakter på levering av dem og andre LCD-modeller. Vi snakker om relativt dyre modeller som derfor vil gi stort utslag på omsetningen vår målt i verdi, sier han.

Mathisen er også opptatt av de nye videokameraene. Etter visning for nøkkelkunder har han god tro på at de nye kameraene blir en suksess i vårt marked. Han legger vekt på både SD-kameraene med de nye fargene og HD-modellene.

Omgivelseslyd

– Den tredje kategorien vi synes er veldig spennende og som vi arbeider med å få opp, er anlegg for omgivelseslyd. Vi snakker om såkalte front surround-modeller, kompakte anlegg med to høyttalere konstruert for både stereo lyd, samt senter og surround lyd. Fra før av har vi tre modeller og de er kjent under Sophisti-navnet. De nye modellen som heter NX-F7 og –F3 venter vi oss mye av.

– Hvilke av de tre kategoriene du har nevnt tror du dere vil vokse mest på?

– Det er nok LCD. Vi har allerede en høymarkedsandel for videokameraer, og der tror vi ikke totalmarkedet vil vokse mye. På LCD tror vi imidlertid at det vil bli mye å hente på de nye, supertynne modellene, sier Mathisen.

Powered by Labrador CMS