Kristine Mensner, nordisk kategorisjef for småelektriske produkter i Expert, med den nye laserhårfjerneren LAHH fra Rio. Pris: 3.500,- Foto: Stian Sønsteng

VIL HA FLERE KVINNER INN HOS EXPERT

– Vi kvinner er stort sett veldig rasjonelle, men når det kommer til produkter og kjøpsmønster handler vi ofte med hjertet.

Det sier Kristine Mensner, nordisk kategorisjef for småelektriske produkter i Expert, når vi møter henne på IFA-messen.

– Her ligger det en mulighet for Expert?

Vi ser at salget av typiske kvinneprodukter, som fønere og hårfjerning med IPL, er veldig i vekst

– Så absolutt. Vi legger for eksempel stor vekt på at vi i hver kategori skal ha diamanten i porteføljen. Der våre konkurrenter kanskje stopper på 1.500 kroner skal vi ha et produkt til 2.500, sier Mensner til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Expert har et uttalt mål om at dere vil ha flere kvinner inn i butikkene. Hva gjør dere for å få til dette?

– En ting er at vi har produktene som er interessante for damer, for eksempel skjønnhetsprodukter som gjør det samme man tidligere måtte til en salong for å få gjort til en langt dyrere penge. Det kan man nå gjøre hjemme, og produktene koster fra en tusenlapp og oppover. Dette gjelder typiske kvinneprodukter for hudpleie, negler og hår, sier Mensner.

Hun sier det også er viktig å ha varemerkene som er attraktive for kvinner, som tidligere bare fantes i spesialforretninger.

 

Kitchen Aid og Jura

Vi har derfor tatt inn Kitchen Aid og andre merker som tidligere ikke har vært så synlige i kjedene. Dette gjør det mer interessant å komme inn i butikkene våre, og når man først er der ser man at vi har et fullt sortiment. For eksempel har vi en helautomatisk kaffemaskin fra Jura som koster 22.000 kroner, og det er det svært få andre som kan vise, sier Mensner.

– Vil du si at markedsføringen av Expert til nå har vært for maskulin?

– Den er nok fortsatt mer maskulin enn feminin, og det er vår oppgave å gjøre butikkene våre interessante også for kvinnene, slik at de kommer til oss, bruker tid, og ser alle de interessante produktene vi tilbyr.

– Hva gjør dere for å oppnå dette?

– I de største butikkene har vi et eget skjønnhetsområde, som ser ut som en tradisjonell skjønnhetsbutikk, med et annet gulv og annen innredning, der kvinnene føler seg hjemme.

– Hvilken respons har dere fått på dette?

 

IPL og laser

– Den har vært veldig god. Vi ser at salget av typiske kvinneprodukter, som fønere og hårfjerning med IPL, er veldig i vekst.

– Hvilke utfordringer har dere når dere skal selge produkter som IPL, laser og neglemaskiner?

– Når det gjelder de to førstnevnte begynner kundene å forstå hva dette er. De kan ha spørsmål om det gjør vondt, om det fungerer på samme måte som i salonger, og butikkselgernes utfordring er å forklare produktene slik at kundene ikke går ut igjen med en epilator som har vært lengre på markedet.

– Krever dette mer av selgere og markedsføring?

– Ja, og i enkelte av våre reklameaviser har vi derfor egne seksjoner for skjønnhet og velvære, som er superlekre og viser flere prispunkter, varemerkene, og hva de gjør. I vår nettbutikk har vi et eget område for skjønnhet og velvære, som godt forklarer hvordan produktene fungerer.

Til toppen