VIL HA FOKUS BORT FRA PRIS

– Det viktigste for IFA 2012 er å påvirke til en felles forståelse for at bransjen må bli mer verdiorientert i stedet for å ødelegge prisene.

Publisert Sist oppdatert

Det sa Rainer Hecker, styreleder i GFU, under det årlige pressemøtet i forkant av IFA-messen som arrangeres fra 31. august til 5. september i Berlin.

– IFA er ikke bare et sted der nye produkter og tjenester vises, men også et møtested der bransjen kan diskutere hvordan man kan få fokuset over fra pris til bruksverdien produktene har for forbrukerne. Vi gjør disse diskusjonene mulig, og kan til en viss grad påvirke dem, sier Hecker.

I tyske GFU (Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik) er selskapene Astra, Blaupunkt, Canton, Grundig, Loewe, Metz, Nokia, Panasonic, Philips, Samsung, Sharp, Sony og Thomson med. En av GFUs hovedoppgaver er organisereringen av IFA, en annen er å drive generelt informasjonsarbeid for elektronikkbransjen.

Vi er trygge på at de japanske selskapene vil bidra til at årets IFA blir en suksess

Messe Berlin, som arrangerer messen, betalte i midten av april reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen og flere hundre andre journalister til et internasjonalt pressemøte i Dubrovnik i Kroatia. Christian Göke, som er leder for Messe Berlin, sier det er ventet er ventet et rekordår på alle områder.

Venter rekordår

– Vi hadde i fjor over 38.000 besøkende fra bransjen i fjor og over 2.100 journalister. Det ble inngått avtaler for 4,8 milliarder dollar, og antall produktlanseringer var økende. Antall kvadratmeter solgt er viktig for oss. I fjor var det 140.200, mot 134.000, 121.000 og 122.000 de foregående årene. Vi venter et nytt rekordår i 2012. Når det gjelder antall utstillere hadde vi 1.441 i fjor, mot 1.423, 1.164 og 1.245 de foregående årene. Vi venter en økning også her. Når det gjelder besøkende, hadde vi 239.500 i fjor mot 237.700, 224.200 og 213.000 de foregående årene, sier Göke.

IFA 2012 er den femte messen der egne haller er viet elektriske husholdningsapparater. Reinhard Zinkann, styreleder i hvitevaredivisjonen av den tyske bransjeforeningen ZVEI, mener årets messe blir like suksessfull for kategorien som fjorårets - eller bedre.

Hvitt i elleve haller

– Siden 2008 har antall utstillere i vår kategori økt. Vår sektor er blitt en magnet for messedeltakerne, og vi fjor viste 200 utstillere produktene sine i elleve haller. Det første året hadde vi seks haller, sier Zinkann.

Når det gjelder omsetningen av hvitevarer, sier han denne i 2011 vokste med sju prosent i verdi globalt, året før med åtte prosent. Europas andel av dette markedet er 37 prosent.

– Jeg er optimistisk for 2012, og venter en økning på mellom én og tre prosent for hvitevarer – kanskje større for småelektriske produkter, sier Zinkann.

Rainer Hecker i GFU mener IFA er en suksesshistorie, ikke minst etter at man gikk over til årlige messer og inkluderte elektriske husholdningsapparater.

– Dette er den viktigste møteplassen for bransjen. Messen arrangeres i månedsskiftet august-september, som er den beste tiden for bransjen med tanke på julesalget, sier Hecker.

Nye kanaler

Han påpeker at syklusene for nye innovasjoner blir stadig kortere, og at en av utfordringene for bransjen er at kanalene endres.

– Pris- og produktsøk på internett gjør at fysiske butikker blir mindre viktige. Vi ser IFA 2012 som et positivt bidrag til at vilkårene for bransjen skal bli bedre, sier Hecker.

Christian Göke legger vekt på at den nye Willy Brandt Berlin Brandenburg Airport medfører 76 ekstra nonstopp flyforbindelser, og at Messe Berlin derfor vil tilby flere pakkeløsninger til sine internasjonale besøkende. Flyplassen var ment å åpne 3. juni, men det ble i begynnelsen av mai kjent at dette er utsatt til august.

Selskap i krise

På spørsmål fra salen om noen av utstillerne trekker seg fra messen på grunn av økonomiske problemer, svarer Rainer Hecker i GFU slik:

– Noen selskap er i krise, men de har bestemt seg for å være tilstede på IFA. Man kan ikke bare spare seg ut av krisen. Man må investere for å komme seg ut av den.

Reinhard Zinkann i ZVEI supplerer:

– Det er ingen bedre måte å bruke penger på markedsføring enn ved å delta på en internasjonal messe. Innovasjoner kan hjelpe, men man må ha en arena å vise disse. Krisetider medfører også en mulighet.

IFA-direktør Jens Heithecker følger opp:

– Vi er trygge på at de japanske selskapene vil bidra til at årets IFA blir en suksess. De er til stede på årets messe, med endra større utstillinger.

Når det gjelder Photokina i Køln, som arrangeres få uker etter IFA, ser ikke Heithecker denne messen som en konkurrent.

– Noen av spesialistene er ikke med på IFA i år, mens de trolig er med på Photokina etterpå, men mange av dem vil også være med på IFA, sier han.

Powered by Labrador CMS