VIL HA KUNDER UTENOM BILBRANSJEN

– Vi vil styrke vår posisjon ytterligere gjennom å utvide sortimentet og bli en enda mer attraktiv leverandør innen bilunderholdning.

Det sier produktsjef Jon-Harral Tveit i Bema AS i Grimstad. Selskapet ble etablert i 1968 av Magne Kjølsrud og Eivind Håkedal, som importør og distributør med fokus på bilrekvisita. Bilunderholdning stod i 2009 for 6,5 prosent av omsetningen på 105 millioner kroner, og selskapet har 36 ansatte i Grimstad og fem ved avdelingen i Oslo.

– Slitedeler er den største produktgruppa, i tillegg kommer olje, batterier og annet rekvisita som tennplugger og vindusviskere, sier Tveit.

Hovedkontoret ligger i det som tidligere var Grimstad Konservesfabrikk hvor eldste del av bygningsmassen er fra 1920-tallet. Bema disponerer selv cirka 7.000 kvadratmeter fordelt på lager, butikk og kontorer. Tveit innrømmer at mange etasjer fordelt på to bygninger er litt tungvint.

– Men bygget er nedbetalt og firmaet har god likviditet, sier Tveit.

Typiske Bema-kunder er bilbransjen, med forhandlere, verksteder og rekvisitaforretninger. Blant annet har de sentralavtaler med Mekk-kjeden og Felleskjøpet. Den siste tiden har Tveit også rettet fokus mot brunevarebransjen.

Ønsker flere kunder

– Markedet har utviklet seg slik at vi trenger flere kunder, og da er radio- og TV-bransjen svært aktuell for oss. Vi har bilstereo og alt av tilbehør og tilkoplingsmateriell, forsterkere, høyttalere, basskasser og integrasjonsprodukter. Målet er at kundene skal finne alt de trenger hos oss, sier Tveit.

Han mener Bema ikke vil ha noe problem med å håndtere kunder fra elektronikkbransjen.

– Vi har sentrallager og logistikk på plass, og kan som en komplett leverandør med eget autorisert serviceverksted tilby raske leveringer og god service, sier Tveit.

Han tror mange butikker i dag mangler leverandører i mange av produktgruppene Bema representerer.

– Det har skjedd mange endringer på leverandørsiden de senere årene. For eksempel selger Sony sine bilunderholdningsprodukter gjennom selskap som vårt. Vi kan ikke konkurrere med prisene butikkene fikk direkte hos Sony tidligere, men slik situasjonen er i dag står vi sterkt også her, sier Tveit.

– Hvilke potensial mener du butikkene har i kategorien?

Unge og merkeorienterte

– Det er mye å hente, særlig når det gjelder forsterkere og dypbasshøyttalere. Innen tyngre bilstereo merker vi en stadig økende interesse, disse produktene selges i dag primært hos spesialister og i nettbutikker.

– Er dette en komplisert produktgruppe å forholde seg til for forretningene?

– Mange av kundene er unge folk som på forhånd har gjort seg opp en mening om hva de skal ha. De er ofte merkeorienterte, og kan være en krevende kundegruppe. Vi kan kurse butikkene, drive opplæring på produktene og gi dem en trygghet i salgssituasjonen, sier Tveit.

I porteføljen har han produkter blant annet fra Sony og JVC, samt Orion, Connection og Autoleads fra Armour Nordic.

Tveit har bakgrunn som reparatør i radio- og TV-bransjen. I 1994 begynte han på verkstedet hos Bema, siden overtok han innkjøps- og salgsansvaret.

– Bema har hatt bilunderholdning i sortimentet i mange år, og de var store med et merke som heter Audioline. Etter hvert har Sony blitt vårt viktigste merke, sier Tveit.

Når det gjelder navigasjon, solgte de først Garmin og siden Sony. Da Sony sluttet med dette, tok de igjen inn Garmin.

Suksess med navigasjon

– Jeg var svært skeptisk til denne kategorien, men vi har hatt stor suksess med produktene fra Garmin. Vi kan i mange tilfeller ikke konkurrere med prisene i nettbutikkene, men opplever at vi treffer en annen og mer voksen kundegruppe i denne kategorien, sier Tveit.

Når det gjelder bilunderholdning er situasjonen en annen, og Bema fokuserer på ungdommen. Tveit har sett at stadig flere nye biler leveres med gode underholdningsanlegg, og bekrefter at ettermarkedet stadig er fallende.

– Det kommer heldigvis stadig til nye ungdomsgrupper som vil ha noe nytt og annerledes. Tidligere solgte vi mye til alle biler og alle aldersgrupper, nå retter vi oss mer mot ungdomsmarkedet, sier Tveit.

Bema har merket den samme nedgangen som resten av bransjen, men i følge Tveit har den ikke på langt nær vært så stor.

– Vi har forsøkt å gjøre mottrekk og ønsker å være mer synlige. Vi satser på å styrke posisjonen gjennom å utvide sortimentet og bli en enda mer attraktiv leverandør, sier Tveit.

Powered by Labrador CMS