Vil la butikkene selge BÅDE KAPSLER OG MASKINER

– Vi ønsker å ta del i suksessen kapselmaskinene har hatt, og samtidig gi forhandlerne mulighet til å være med i hele verdikjeden ved at de også får selge kaffe.

Salgssjef Espen Jacobsen i OBHNordica har ukene før jul brukt mye tid på å misjonere for selskapets nye konsept; kapselbaserte kaffemaskiner. De fleste vil forbinde denne produkttypen med Nespresso, og Jacobsen legger ikke skjul på at de ønsker å ta del i den internasjonale suksessen kapselmaskiner har hatt.

– Vårt konsept gir derimot forhandlerne en merverdi, i og med at de også får mulighet til å selge kaffekapslene maskinene bruker. Vi sitter på tall som viser at folk i snitt bruker 90 kapsler i måneden, dette gir butikkene et salg på 300 kroner per måned. Rundt 80-85 prosent av kundene kommer tilbake der de har kjøpt maskinen for å handle kaffe, og dette er en flott måte å få kundene tilbake i butikken. Vi tror forhandlerne blir motiverte til å selge våre maskiner på grunn av dette, sier Jacobsen.

OBHNordica har utviklet konseptet sammen med flere europeiske aktører, og man kan for eksempel i Nederland finne de samme maskinene under merket Inventum. Kapslene produseres av Martello, som er en av de største italienske kaffeprodusentene.

Økologiske plastkapsler

– Det unike med vår kaffe er at den har 18 måneders holdbarhet. Den er vakuum-pakket, og gir en fersk kaffe hver gang. Den lange holdbarheten gjør logistikken lettere for butikkene; den eneste utfordringen vi er blitt møtt med er at momsen er lavere på kaffe enn på de øvrige produktene hos en tradisjonell elektrohandler, sier Jacobsen.

Han legger også vekt på at Martello-kapslene er laget av økologisk nedbrytbar plast, som skal kastes sammen med matavfallet.

Kaffemaskinen OBHNordicaMartello Espresso har vannbeholder på én liter, og pumpetrykket er på 20 bar. I første omgang lanseres fire kaffesorter, der den ene (Café Grande) er en spesialmodell for Norge der man får en større kopp kaffe tilpasset norske traktevaner.

– Innen kaffesegmentet er dette en viktig lansering for oss. Dette er et tilleggsprodukt, et supplement til kaffetrakteren de fleste fortsatt vil beholde. Vi tror dette konseptet fort vil utgjøre 50 prosent av verdien i kaffesegmentet, sier Jacobsen.

Større modeller kommer

Det er kun Norge og Sverige som har introdusert maskinen i Norden, og Jacobsen forteller at de i de to landene til nå levert 13.000 maskiner.

– I løpet av 2010 vil vi introdusere større modeller tilpasset kaffebarer og restauranter, samt flere kaffesmaker. Vi har vilje og evne til å kjøre store TV-kampaner, med start i februar 2010, noe vi tror blir en nøkkel for å lykkes med konseptet. Coop er de første som kjører maskinen som kampanjeprodukt, og det er første gang Coop har tatt inn en kaffe som ikke er sin egen, sier Jacobsen.

Et viktige produkt for OBHNordica er også melkeskummeren Latte Pronto, som OBHNordica har utviklet selv. Også her har selskapet fulgt opp suksessen Nespresso har hatt med et lignende produkt.

– De fleste i Norge drikke espresso med melk, og her får man et perfekt resultat hver gang. Latte Pronto plasseres i en base der den får strøm. Den har et non-stick-belegg på innsiden, og vispen er plassert i lokket noe som gjør rengjøringen enklere. Man kan også bruke den til å varme melk til kakao, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS