Harald Kristiansen i Frydaze (uttales som Fridays) gjorde sine hoser grønne under CES i Las Vegas. Foto: Stian Sønsteng

VIL PERSONIFISERE VERDEN

– Hvis alt går etter planen, er vi til høsten inne i 17.000 butikker i USA.

Det sier Harald Kristiansen i Frydaze. Fra Skur 35 på Akershusstranda i Oslo vil det norske selskapet personifisere verden. Hovedproduktet er deksler til mobiltelefoner.

– Vi har hatt et internasjonalt fokus helt fra starten, men nå tar vi steget ut og satser i første omgang i USA, sier Kristiansen.

Hvis dekslene våre stilles ut i 17.000 butikker i USA kan man jo leke seg litt med kalkulatoren

Under CES i Las Vegas hadde selskapet møter med en rekke amerikanske butikkjeder. Kristiansen ønsker ikke å gå ut med navn, men sier de i tredjekvartal vil være representert i 17.000 butikker i USA hvis alt går slik de ønsker.

– For butikkene medfører konseptet en enorm besparelse i varelager og butikkplass, siden vi baserer oss på salg av gavekort. Når kunden har lastet opp bildet på internett via PCen hjemme eller butikkenes eksisterende fotokiosker, produserer vi dekselet ved vår fabrikk i Guandong i Kina og sender det direkte hjem til kunden, sier Kristiansen.

Fabrikk i Guandong

Han har tidligere figurert i våre spalter som ansatt i Skullcandy og Tura Scandinavia, men har siden i fjor vært én av fire Frydaze-ansatte i Norge. De andre er hovedaksjonær Kenneth Hauge, som var med å etablere Skullcandy i Europa, og Mats Nevelius, som har bakgrunn fra blant annet Sony Ericsson og Imageware – sistnevnte er et annet norsk selskap som også driver med personifisering. I tillegg er det nylig ansatt en daglig leder i selskapet, som ble etablert i 2011.

– Ved fabrikken i Guandong eier vi maskinparken og vi har egne ansatte. På salgssiden har vi også fem ansatte i USA, sier Kristiansen.

– Har dere solgt mye så langt?

– Foreløpig er det bare peanøtter, og i løpet av året har vi estimert en omsetning på rundt 20 millioner kroner. Men hvis dekslene våre stilles ut i 17.000 butikker i USA kan man jo leke seg litt med kalkulatoren, ler Kristiansen.

Hos Netcom

I Norge har Netcom har tatt inn tjenesten i alle sine 60 butikker, og i Europa arbeider Frydaze per i dag med Spania, Finland, Sverige og Storbritannia. I tillegg kommer selskapets egen nettbutikk.

– Hvor kjøper folk personifiserte deksler?

– Vi åpnet butikken i november så det er tidlig å si noe om folk velger gavekort eller å handle på nett, men vi tror terskelen er lavere når du får se produktet utstilt og kan betale i kassa, sier Kristiansen.

Han forteller at de har lagt vekt på at det skal være en liten opplevelse å pakke opp esken når den kommer i posten.

– Hvem er konkurrentene deres?

80 telefonmodeller

– Det er mange som selger deksler til Iphone, men det er ingen som konkurrerer på bredden. Vi satser på å kunne dekorere alle smarttelefoner, og dekker i dag 80 modeller. I tillegg kommer de bærbare datamaskinene til Apple fra 10 til 15 tommer og nettbrett fra flere leverandører. Vi dekorerer også hodetelefoner for det amerikanske merket Frends, og vi har flere spennende ting på gang i andre produktgrupper – for eksempel innen sport, sier Kristiansen.

Han mener personifisering er en sterk del av dagens forbrukstrend.

– Når tre av fire av verdens forbrukere synes eiendelene skal uttrykke deres personlighet, føles det naturlig for oss å satse med verden som marked, sier Kristiansen.

Slik kan kundene designe sine egne mobildeksler.
Frydaze produserer personifiserte deksler i Kina og sender dem i posten direkte hjem til kunden.
Til toppen