Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent
Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent

VIL REKRUTTERE HIFI-ENTUSIASTER

– De som kjøper god hifi blir stadig eldre. Snittkunden vår er 55 år, og vi sliter litt med å rekruttere gutter og jenter fra 18 år og oppover, sier Geir Tømmervik.

Han er innehaver av Oslo Hi-Fi Center i Dronning Mauds gate 1-3, og nevner gjerne at denne butikken var inspirasjonskilden til Øystein Sunde da han i 1979 skrev «Byens HiFi-asyl». Den første helgen april arrangerte de butikkmessen Vårpuls for tiende gang.

– Det er viktig med arrangement som Vårpuls, for å få kundene inn i butikken, sier butikksjef Henning Morken.

Tømmervik sier det for de unge går mest i ørepropper og Spotify.

– Har dere spekulert på hvorfor de er slik?

– Når man får musikk nesten gratis via strømmetjenestene, bruker man heller ikke så mye penger på resten av utstyret. Men, jeg tror nok dette problemet er litt bransjeskapt, siden det er lettere å selge nedover enn oppover. Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent. Det har skjedd flere ganger hittil i dag, sier Tømmervik.

– Hva annet kan dere gjøre enn å hente folk på busstoppet utenfor?

– Sosiale medier fungerer godt for å skape interesse rundt god lyd. Vi selger lite varer gjennom Facebook, men det gir oss mulighet til å vise at disse produktene eksisterer. Mye av det vi legger ut her får enorm respons. Det er vanskelig å lage en annonse som viser hvor god lyden er i et hodetelefonsett til 570.000 kroner, sier Morken.

– Det er lettere å nå de unge gjennom digital markedsføring, siden det dessverre er få unge som leser et hifi-blad i dag. Når det gjelder MP3 og de fleste strømmetjenester, så gjengir de bare en liten del av virkeligheten. En billig platespiller gir veldig god lyd til sammenligning, mener Tømmervik.

Sennheiser et høydepunkt

Morken trekker frem Sennheisers hodetelefon HE1, til 570.000 kroner, som et av høydepunktene på Vårpuls.

– Vi har allerede to potensielle kjøpere, den ene er psykolog! ler Tømmervik.

– Gjøres de fleste salgene under messen, eller starter en lengre salgsprosess her?

– Det blir selvsagt mye ettersalg, men to tredeler skjer her i helgen, sier Tømmervik.

– Mye av motivasjonen bak messen er å skape oppmerksomhet rundt det vi holder på med, så det handler ikke bare om å selge varer, sier Morken.

Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent

Tømmervik mener de besøkende koser seg.

– Det er et intimt arrangement, og folk tar seg god tid her, sier Tømmervik.

Han forteller at Oslo Hi-Fi Center har arrangert messer i butikken siden tidlig 90-tall, og at de noen ganger også har brukt Oslo konserthus og Vika konferansesenter.

– Vi startet med Høstpuls, og har siden utvidet med en messe også på våren, sier Tømmervik.

– Du kaller dette Lille-München, med referanse til den årlige high end-messen?

– Mikro-München! modererer Tømmervik seg.

– Vi har mye reiseradioer også, men det går mest i hifi, og det kommer hifi-interesserte fra hele Norge i løpet av helga, sier Tømmervik.

Morken sier omsetningen i mellomsegmentet er blitt mindre.

– Folk kjøper enten en blåtannhøyttaler, de har begynt å bli riktig gode en del av dem, eller stadig dyrere high end-produkter, sier butikksjefen.

– Ved å selge kostbare produkter, blir man litt bedre på å finne gode nummer to og tre, da man må ha en referanse for å finne ut hva som er bra. Dermed kan vi også tilby kundene noen riktig gode kjøp når det gjelder forholdet pris/kvalitet, sier Tømmervik.

Leverandørene er med

Under Vårpuls er det 20 representanter fra leverandørene med.

– Dette er produsenter og fabrikkeiere, og vi synes det er stort at de setter av en hel helg til en liten butikk i Oslo, sier Tømmervik.

Morken sier flere av leverandørene er på fornavn med kundene.

Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent.
Vi rekrutterer folk fra gata, tar dem inn i butikken og gir dem en sakral opplevelse, så blir de tent.

 

– Hva er de viktigste varemerkene deres?

– Det er uten tvil tyske Burmester og høyttalermerket Audio Physic, samt danske Gryphon som i løpet av bare to-tre år har vokst seg kjempestore. Dette er dansk elektronikk på sitt aller beste, og dyreste, med produkter fra 100.000 til 3.000.000 kroner. Her kan du fint sette sammen et anlegg til ti millioner kroner, sier Tømmervik.

– Er det de dyrere produktene som utgjør det meste av omsetningen til Oslo Hi-Fi Center, eller er det slik at folk kommer hit for å drømme om dem, men ender opp med enklere ting?

– Det er litt slik, også, men mesteparten av omsetningen kommer fra dyrere produkter, sier Tømmervik.

– Hvor stor del av produktene deres er kablet?

– 95 prosent. Trådløst er dessuten et misvisende begrep; du må alltid ha en strømkabel til systemet. De store varemerkene er flinke til å markedsføre at du kan sette en høyttaler midt på gulvet uten en tråd, og at den går på luft og kjærlighet. En annen ting er styringen av systemet; at du selv på Burmesters toppserie kan sitte med et nettbrett i fanget og velge musikk, er noe annet, sier Morken.

– Det å erstatte en god analogrigg med en billig digital er ikke noe sjakktrekk. Er du villig til å gi like mye penger i en digitalrigg, er ikke forskjellen så stor, sier Tømmervik.

Til toppen