Brian Larsen (t. h.) og Bernt Sivertsen i EET Europarts med Freya Dab. Foto: Stian Sønsteng

VIL SKILLE KLINTEN FRA HVETEN

– Clint tilbyr multiromshøyttalere med Airplay, DLNA og batteri. Nå kommer vi også med en dab-radio med innebygd antenne.

Det sier Brian Larsen, sjef i Clint Digital ApS, som i januar ble oppkjøpt med 51 prosent av distributøren EET Europarts. I Norge distribueres Clint av EET.

Når fagbladet Elektronikkbransjen møter Larsen på IFA-messen i Berlin, viser han blant annet frem sylinderformede Freya dab.

Noen av konkurrentene krever dessuten en bro for å styre produktene, det gjør ikke vi

– Denne kommer på markedet i starten av 2015, har batteri og blåtann for strømming fra håndholdte enheter. Prisen er estimert til 1.800 kroner, sier Larsen.

– Hva er forretningsideen til Clint Digital?

– Vi har bygget multiromserien Asgard med strømmingsprodukter med navn inspirert av de nordiske guder, med materialvalg preget av dette. Teknisk bruker vi wifi, Airplay, DLNA og alt i åpne plattformer, med en egenutviklet applikasjon som kan styre multiromfunksjonaliteten. I Asgard-serien har modellene Freya og Odin dessuten Spotify Connect, sier Larsen.

 

Fem ansatte

Det danske selskapet har i dag fem ansatte, og har vært i drift siden 2008. De har kontorfellesskap med EET-gruppen i København. Design og produktutvikling skjer i Danmark, mens produksjonen foregår i Kina.

– Er produktene hyllevare, eller er alt egenutviklet?

– Alt vi viser her på IFA er våre egne produkter.

– I hvor mange lande selges Clint?

– Vi har vært oppe i 26, men er i dag representert i 12-13 land.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Når man snakker multirom tenker mange på Sonos. De har derimot ikke Airplay eller batteri i sine høyttalere, slik som vi. Noen av konkurrentene krever dessuten en bro for å styre produktene, det gjør ikke vi.

– Dette skiller klinten fra hveten?

– Det må du gjerne skrive, ler Larsen.

 

Apple premium

– Hvilken sjanse har et lite dansk selskap til å lykkes i dette markedet?

– Vi skal ikke erobre verden fra første stund, men vil bygge oss langsomt opp takket være produkter som folk synes er lekre nå, men også om ti år. Vårt design er tidløst.

– I hvilke kanaler er dere representert i Norge?

– Vi er hos Apples premiumforhandlere, og er også på tur inn hos de store detaljhandlerne.

– Hvordan ligger dere an prismessig?

– Sammenlignet med Sonos ligger vi likt, men vi har også noen rimeligere modeller.

På IFA viser Clint Digital også frem Baldur, en lydsokkel som tåler å plasseres under TVer på opp til 40 kilo. Den har multiromfunksjon, og er den første på markedet som både har Airplay, multirom og strømming. Den har optisk inngang for TV-signalene, og Dolby Digital. Prisen er estimert til 450 euro.

Clint Freya kommer i wifi-versjon med Airplay og DLNA, og i blåtannversjon.
Stereohøyttaleren Clint Odin har fått navn etter sjefen i Åsgard.
Til toppen