Fredrik Olimb er pressesjef i Viaplay, og fortalte om selskapets virksomhet under julemøtet i lyd- og bildegruppa i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

VIL VÆRE PÅ ALLE SKJERMER

– Vi er på vei inn i en verden med sameksistens mellom lineær TV og strømming, og det vil ikke være slik at den enes død er den andres brød.

Det sier Fredrik Olimb, pressesjef i Viaplay. Han besøker julemøtet i lyd- og bildegruppa i Stiftelsen Elektronikkbransjen, for å fortelle om strømming, trender og hvordan nordmenn konsumerer underholdning.

– Når man sammenligner leverandørene, ser man gjerne på film- og serietilbudet, men sport er en viktig del av bildet. Vi er stolte av sportstilbudet i Viaplay, og liker å minne om dette, sier Olimb.

Viaplay er et søsterselskap til Viasat, og begge er en del av Modern Times Group (MTG).

– Viasat er på klassisk TV- og filmdistribusjon. Vi deler mye av det samme innholdet, men er en separat strømmetjeneste med et eget mål og vår egen tilnærming til markedet. Viaplay har hovedkontor i Stockholm, og jeg er den eneste Viaplay-ansatte i Norge. Min rolle er ikke bare å løfte frem Viaplay, men også å samarbeide med Viasat. Hvis vi ikke snakker sammen blir kunden forvirret, sier Olimb.

Han trekker frem tre grunnpilarer for selskapets tjenester: valgfrihet, variasjon og tilgjengelighet, og begynner med det første:

– Hvis vi prakker alt på alle, forsvinner seerne til andre med et mer spisset tilbud. Derfor har vi ulike pakker. Det største skillet mellom oss og de andre, er Viaplay Store, som gjør at vi dekker bredt og gir innholdet lang levetid. Det lar oss fange opp filmene rett etter at de er vist på kino, og vi beholder momentet de har fra markedsføringen der. Leiebutikken vår gjør at vi favner hele videoens levetid. Kanskje man bruker 40 kroner på en splitter ny film, hvis man ikke vil velge en av de litt eldre titlene som ligger fritt tilgjengelig i tjenesten, sier Olimb.

Mobil/nettbrett størst

Når det gjelder variasjon, mener Olimb dette er viktig for at kunden ikke går lei.

– Lineær-TV har filmer og serier på løpende bånd. Du behøver ikke ta et aktivt valg, og kan på denne måten oppdage nye ting. Vi har en stor oppgave når det gjelder å skaffe attraktivt innhold, men også i å presentere innholdet vårt. Dette gjelder også sport, og det er derfor vi ønsker å favne bredt, sier Olimb.

Vi har et titalls ansatte i Stockholm som videreutvikler strømmetjenesten vår

Han sier Viaplay godt vet at folk vil ha de gode Disney-titlene, og at de derfor har dem tilgjengelig.

– Vi kommer fra et land med en statskanal som har produsert et innhold for barna. Vi vil satse mye mer på å produsere eget innhold, som vår julekalender. Den havner nok i skyggen av NRKs enorme produksjon, som koster langt mye mer, sier Olimb.

Den tredje grunnpilaren er tilgjengelighet:

– Det er kanskje her vi har vårt største fortrinn i forhold til tradisjonelt lineært TV. Våre kunder ser Viaplay via datamaskinen, spillkonsollen/smart-TV, AppleTV og en mobiltelefon/nettbrett. Til tross for skjermenes størrelser, er bruken av sistnevnte størst, med en fordeling på 20, 20, 20 og 40 prosent.

Olimb forklarer dette med Viaplays offline-tjeneste.

– I flere år har dette vært vårt unike salgsargument. Når det gjelder innhold er det flere aktører, men vi har gjort det mulig å se innhold uten internettilgang. Det er på tide at flere har kommet med dette, og vi ønsker konkurransen velkommen, sier han.

Strømmer på do

Han viser til undersøkelser, der det kommer frem at ni prosent av nordmenn har strømmet video på arbeidsplassen.

– 16 prosent mellom 18 og 29 år strømmer på toalettet. Det forteller mye om de nye vanene. Det er ikke så mange år siden det ikke var mulig å se levende bilder på mobilen. Det sier litt om hvor vi er på vei, på godt og vondt. Mange vil mene strømming og videokonsum er blitt for tilgjengelig, sier Olimb og stiller selv følgende spørsmål:

– Hva vil nordmenn ha?

– Kort fortalt vil de ha alt, og dette passer oss i Viaplay godt. Nordmenn bruker mest penger på strømming i verden, tett etterfulgt av USA og resten av Norden. En årsak er at vi har flere gode strømmealternativer, så det er ikke vanskelig å finne en tjeneste som treffer deg. En annen forklaring er lønnsnivået, sier Olimb.

Han mener konkurransen mellom de ulike tjenestene vil tilspisse seg når det gjelder eksklusivt innhold, og sier sport, nordiske produksjoner og en effektiv barnevakt er viktige områder.

– Før Champions League får vi hvert år nye kunder. Mixed martial arts (MMA) er utrolig raskt stigende i popularitet, og det er vi som tilbyr disse sendingene i Norge. Selv om en viktig kamp der en nordmann deltok gikk klokka 04.00 natt til søndag, fikk vi nye kunder, sier Olimb.

Det som overrasker han mest, er at nordiske produksjoner er så populære.

– Om det er svensk krim, dansk humor eller norsk drama er dette noe folk vil ha. Vi er i en unik posisjon til å gi dem dette, siden vi arbeider nordisk og ikke globalt, sier Olimb.

Først med Okkupert

Han trekker frem den politiske thrilleren Okkupert, som gikk på TV 2 i 2015.

– Vi har gått inn på eiersiden og inngått en avtale med vår konkurrent TV 2, slik at vi får produsert neste sesong av serien. Den kommer først på Viaplay, og på TV 2 etter seks måneder. Det er kanskje dit vi er på vei, der vi ser nye finansieringsmuligheter. Markedet er så konkurransepreget, at man kanskje ikke kan lage en julekalender til 50 millioner kroner hvert år, med mindre man er NRK, sier Olimb.

MTGs julekalender ble produserte i Stockholm.

– Vi bygde ett sett, der vi lagde den samme julekalenderen tre ganger, med lokale skuespillere fra Norge, Sverige og Danmark. På denne måten kan vi ta opp konkurransen på egenprodusert innhold. Vi må være litt smartere og mer kostnadseffektive. Dette kommer vi til å gjøre mer av fremover, sier Olimb.

Han viser til at ungdom ser videoinnhold på nett, og at flesteparten betaler for det.

– Piratenes tid er forbi, og man finner rimelige og gode løsninger der innholdsskapere og forbrukere møtes på halvveien og alle er fornøyde. Flere enn sju av ti mellom 20 og 29 år betaler for en videostrømmetjeneste. Er det en skjerm, har vi lyst til å være der, og det skal være enkelt å få tilgang til innholdet vårt, sier Olimb.

Han sier brukervennlighet er viktig.

– Det holder ikke at vi tilbyr innhold, hvis folk synes det er vanskelig å navigere i det. Da vil de ikke forstå hvorfor de skal strømme vårt innhold, fremfor å se lineær TV. Vår app ble av Apple TV kåret til årets app, og det er vi veldig stolte av. Vi har et titalls ansatte i Stockholm som videreutvikler strømmetjenesten vår, sier Olimb.

Han viser til en undersøkelse, der sju av ti synes iPaden er et greit virkemiddel for å få ro i baksetet, mens seks av ti synes strømming av video til barna gjør det lettere å få unna daglige gjøremål.

– Fire av ti unge har strømmet video for å sovne om kvelden, dette er blitt så tilgjengelig at det erstatter boken, mens 20 prosent har brukt strømmetjenester aktivt for å komme over kjærlighetssorg, sier Olimb.

Deltakerne på julemøtet i lyd- og bildegruppa i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Til toppen