Norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter, Thomas Marthinsen (t. v.) og nordisk kategoridirektør for hvitevarer, Lars Jødahl, på hvitevaresamlingen PowerUp. Foto: Stian Sønsteng

VINSKAP OG KJØKKEN GIR HØYERE SNITTPRISER

– Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både fra leverandørene og selgerne i fjor, og kjører derfor mye av det samme opplegget på årets hvitevarekurs.

Det sier Thomas Marthinsen, norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter i Power, når vi møter ham på kjedens opplæringskurs i slutten av april. Stedet er konferansesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta nord for Oslo, i tilknytning til hotellet Moxy Oslo X, samme sted som i fjor.

Lars Jødahl, som siden september 2018 har vært nordisk kategoridirektør for hvitevarer, sier rundt 700 hvitevareselgere fra hele Norden deltar.

PowerUp for hvitevarer ble arrangert på X Meeting Point på Hellerudsletta nord for Oslo, i tilknytning til hotellet Moxy Oslo X. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har med oss varehussjefer, avdelingsledere, butikkselgere og deltidsansatte. Vi ønsker at de under PowerUp skal få produktkunnskap, at de kjenner strategiene våre, er terpet på salg, og at våre nordiske satsinger får effekt i butikkene, sier Jødahl.

Norge har den største delegasjonen, med rundt 300 deltakere.

– Vi skulle vært noen flere, men ganske mange kom seg ikke hit på grunn av SAS-streiken, sier Marthinsen.

Samlingen er primært for hvitevarer, men enkelte leverandører innen småelektriske produkter er også med.

– Faktisk er det stort sett snakk om de samme leverandørene som i fjor, sier Jødahl.

Kundenes fordeler

– Vi forsøker å få leverandørene til å fokusere på kundefordelene; hva produktene gjør for kunden, i stedet for rene spesifikasjoner. Dette er noe stadig flere leverandører gjør mer ut av, og de har vært oppfinnsomme når det gjelder å finne på aktiviteter for at opplæringen også skal bli litt morsom. Et godt eksempel er norske Temptech, som gjennomfører vinsmaking samtidig som de presenterer vinskapene sine. Alle leverandørene blir målt, ved at deltakerne etter hvert kurs gir poeng. Vi har en vandrepokal gående under hele samlingen, som deles ut fem ganger, og denne henger høyt blant leverandørene. Samtidig gir også de poeng til gruppene med Power-ansatte, slik at også de blir stilt opp mot hverandre, sier Marthinsen.

Vi ønsker at de under PowerUp skal få produktkunnskap, at de kjenner strategiene våre, er terpet på salg, og at våre nordiske satsinger får effekt i butikkene

Jødahl sier at det ikke er tilfeldig hvem som er på gruppe.

– Vi har for eksempel én gruppe der alle deltakerne driver med kjøkkeninnredning, og da kan leverandørene legge opp kursingen etter dette. Samtidig forsøker vi å blande inn avdelingsledere inn i alle gruppene, slik at vi får en god flyt også når det gjelder spørsmål til leverandørene, sier Jødahl til fagbladet Elektronikkbransjen. 

Vinskap i vinden

Vi møter de to Power-sjefene i demonstrasjonsrommet til Temptech, og vinskap er en kategori kjeden satser på.

Vinskap-leverandøren Temptech har dekket opp til vinsmaking på sitt kursrom under PowerUp. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette er veldig i vinden, og vi ser en stor økning i salget både hos oss og i markedet generelt. Dette representerer dessuten en fin anledning for oss til å selge produkter vi kanskje ikke solgte så mye av for noen år siden. Det gir også en mulighet til å selge dyrere produkter, og vinskap er virkelig noe kundene etterspør. Temptech er helt klart den største aktøren, men vi ser også vekst og høyere fokus på vinskap hos andre leverandører, sier Jødahl.

Marthinsen skyter inn:

– Hvis du ser en boligannonse, står det alltid nevnt spesielt hvis leiligheten eller huset har et vinskap, og det er gjerne også et bilde av dette. Det ser du sjelden eller aldri når det gjelder andre hvitevarer. For å møte dette har vi tatt inn et bredere sortiment, flere butikker har vinskap utstilt, og vi presenterer dem bedre i nettbutikken vår.

Fra Samsuns kursrom på X Meeting Point under Powers hvitevarekurs. Foto: Stian Sønsteng.

Norema-satsingen utvides

I og med Powers satsing på Noremas kjøkkeninnredninger, fokuserer de sterkt på innbyggingsprodukter. Marthinsen sier stadig flere Power-butikker i Norge tar inn Norema.

– Vi er nå oppe i 41 butikker, og ser at kundene forventer å finne kjøkkeninnredninger hos oss. Samarbeidet med Norema er veldig godt mottatt i markedet, og vi vil i løpet av året rulle ut dette i ganske mange flere butikker i Norge, sier Marthinsen.

– Hvilke utfordringer representerer kjøkkeninnredningene, siden disse produktene er ganske annerledes enn resten av porteføljen?

– Det er et mer komplisert produkt, som består av svært mange deler. Derfor kreves det at vi har selgere som kan faget, og er gode til å tegne kjøkken. Hvis det gjøres én feil her, kan det få store konsekvenser i etterkant, som at byggeprosjekter og innflyttingsdatoer forsinkes. Produktene kommer gjerne på store paller med ukurante mål, men vi har et godt samarbeid med både Norema og benkeplateleverandørene våre, slik at alt skal fungere så smidig som mulig, sier Marthinsen.

Fra kursrommet til AEG under PowerUp. Foto: Stian Sønsteng.

Kjøkkeninnredningene er også med på å øke snittprisene på hvitevarene Power selger.

– Vi ser det både på ventilatorer og innbyggingsprodukter at snittprisene går opp når vi selger et kjøkken, sier Jødahl.

Norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter, Thomas Marthinsen (t. v.) og nordisk kategoridirektør for hvitevarer, Lars Jødahl, på konferansesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta. Foto: Stian Sønsteng.

– Kanskje også de småelektriske produktene?

– Absolutt! Vi selger mye annet som brukes på kjøkkenet, som kjøkkenmaskiner og dabradioer, sier Marthinsen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen