STORE I USA, SMÅ I NORGE

Polk Audio var blant de første på markedet med lydplanker og satellittsystem med dypbasshøyttaler. Nå satser de på hodetelefoner.

Publisert Sist oppdatert

– Hvorfor er ikke Polk Audio navn folk flest i Norge kjenner til?

– Det er et godt spørsmål. Svaret er vel at det er vanskelig å bli en stor spiller internasjonalt. Vi omsetter globalt bare for 150 millioner dollar årlig, det meste i hjemmemarkedet USA. Vi er begynt å vokse internasjonalt, men det er vanskelig å finne gode distributører. Ofte har vi hatt et par mislykkede forsøk før vi har funnet frem til den rette. Vi ønsker å se våre langsiktige verdier også i distribusjonsleddet; i bunn og grunn består Polk Audio av audiofile musikkelskere – etter hvert har vi funnet frem til distributører av samme legning, sier internasjonal salgssjef Steve Reed.

Vi møter ham på forhandlersamlingen til Auto Hifi i Trondheim.

Utviklingen går fra øreplugger til hodetelefoner

Vokser hjemme

– Vi begynte å arbeide med Auto Hifi og bilunderholdning for elleve år siden. Dette var en vanskelig tid for oss, da vi hadde en begrenset organisasjon til å støtte dem. Sakte men sikkert har vi vokst i Norge, og vi ser Auto Hifi som den rette distributøren for oss. Nå ser vi en vekst også innen hjemmeunderholdning, og vi håper denne vil øke siden vi i dag har distribusjon i hele Skandinavia. Hvert år samler vi distributørene i Europa et par ganger slik at de blir kjent med hverandre og kan koordinere satsingen sin. Dette er viktig, også for at man skal unngå parallellimport, sier Reed.

– Hvilke andre selskap liker dere å bli nevnt sammen med?

– Vi er en av toppaktørene i markedet, sammen med Klipsch, Boston Acoustics og andre kjente merker. Spesielt Klipsch, som vi i USA konkurrerer med om å være nummer én i høyttalermarkedet – avhengig av hvem av oss som har en god dag. Hvordan vi gjør det internasjonalt avhenger av den økonomiske situasjonen i de ulike markedene. Vi ser også regionale forskjeller. For eksempel er det vanskelig å selge satellittsystemer i Russland, der vil de ha en stor høyttaler som synes i stua. I England vil folk ha små og usynlige systemer, sier Reed.

Baltimore

Polk Audio ble etablert i Baltimore i USA i 1972.

– Matthew Polk og George Klopfer hadde studert ved Johns Hopkins University, og bestemte seg for å bygge høyttalere. Polk var lydingeniøren, Klopfer styrte pengene. I 1980 bygde de sin egen fabrikk i Baltimore, her ble alt produsert i starten – høyttalere både for hjem og bil. Tidlig på 90-tallet ble hoveddelen av produksjonen flyttet til Mexico. Etter hvert ble produksjonen flyttet videre til Asia. I 2006 kjøpte Directed Electronics opp Polk Audio. To år tidligere hadde de kjøpt søsterselskapet vårt, Difinitive Technology, som også var basert i Baltimore, og DEI Holdings-gruppen ble etablert, sier Reed.

Gruppen har 300 ansatte, av disse er 95 ansatt i Polk Audio.

– Polk Audio dekker det meste innen lyd; hjem, bil, installasjon og nå også bærbart. Vi begynte med hodetelefoner og øreplugger fordi Iphone har endret verden. Dagens forbrukere ønsker god kvalitet med seg, de sitter ikke lenger kun hjemme og lytter til gode stereoanlegg. Derfor har vi som andre høyttalerprodusenter også begynt å lage hodetelefoner, sier Reed.

Han sier denne delen av markedet vokser så raskt at den er blitt tre ganger større enn høyttalermarkedet. Reed forteller at Polk Audio startet med hodetelefoner og øreplugger i sports-kategorien, fordi det her var færrest konkurrenter.

Sportspropper

– Vi bestemte oss for å gå raskt inn i denne kategorien, og lanserte de første modellene i september 2011. Nå beveger vi oss opp i priskategoriene, med kompakte hodetelefoner også med støyreduksjon, under slagordet Hifi for hodet. Salget av hodetelefoner til 300 til 500 dollar er stadig økende, sier Reed.

Han mener utviklingen går fra øreplugger til hodetelefoner.

– I starten var det viktig at ørepluggene skulle være diskrete når man brukte dem på gaten, dette er ikke lenger noe poeng. For oss som høyttalerprodusent er dette av det gode, da vi i hodetelefonene som er større kan dra bedre nytte av kunnskapen vi sitter på, og får dem til å låte som et Polk Audio-produkt, sier Reed.

Bilstereo er blitt en mindre del av forretningen for Polk Audio. Reed forklarer dette med at det originale utstyret som sitter i bilene er blitt bedre.

– Men vi har beholdt produktlinjen vår for å gi kundene tillitt til at vi fortsatt er der. Bilunderholdning er dessuten viktig som en inngangsportal for de unge kundene som først kjøper et anlegg til bilen, siden ønsker de Polk Audio også hjemme, sier Reed.

Powered by Labrador CMS