Salgskonsulentene Mari N. Pettersen (t. v.) og Stein Erik Ravnsborg med digitalpianoet Clavianova CLP-675DW.

FULL BREDDE EN FORDEL FOR YAMAHA

– De største nyhetene fra Yamaha er de nye Clavinova digitalpianoene, SX-serien med premiumflygler og den nye Helix LT effektprosessoren fra Line 6.

Publisert

Det sier Erik Sæther, skandinavisk produktsjef for piano i Yamaha Music Europe GmbH, når vi møter ham på Musikmesse i Frankfurt den første uken i april.

– Hva er de viktigste kategoriene for dere salgsmessig?

– Digitalpiano er størst, sammen med keyboard. Blåseinstrumenter er spesielt stort i Norge, siden vi har så mye korps. Vi er også store på akustiske piano, sier Sæther.

– Er dere fornøyd med antall besøkende på messen?

– Det har vært en nedgang både i antall besøkende og utstillere, og det går i retning at det kommer flere forbrukere, og færre forhandlere, sier Sæther. 

Erik Sæther, skandinavisk produktsjef for piano i Yamaha, med flygelet S7X i premiumserien SX.

Hans kollega, salgskonsulent Mari N. Pettersen, supplerer:

– Det er synd at det kommer færre forhandlere, for det er absolutt noe annet å se nyhetene her, med muligheten til å prøve instrumentene. Vi har ikke noe godt alternativ i Norge, der vi som leverandør får vist hele produktbredden. Vi må bare oppfordre folk til å komme hit. For de butikkansatte er det en flott gulrot at de her kan gjøre seg kjent med produkter de kanskje aldri får tatt inn i butikken, sier Pettersen.

Salgskonsulent Stein Erik Ravnsborg trekker frem Yamahas digitale pianoer, der hele porteføljen er ny.

– De har fått nytt klaviatur, nye lydprofiler og Bluetooth Audio slik at man kan strømme lyden fra for eksempel en telefon til instrumentet, sier Ravnsborg.

Yamahas synthesizer Montage 8 kan koples til en ekstern skjerm.

– Hva gjør Yamaha på lydsiden her sammenlignet med konkurrentene?

– Vi er en akustisk produsent av flygler og pianoer, og det er samplinger av disse modellene vi benytter i de digitale pianoene også, sier Ravnsborg.

– Dette får dere aksept for i markedet?

– Absolutt. Vi er tross alt verdens største instrumentprodusent, og vi selger desidert mest digitalpianoer også. Vi lykkes også bra med våre Avant Grand Hybridpiano, som har mekanikk fra akustiske piano men er digitale, sier Ravnsborg.

Bösendorfer

Bösendorfer er eid av Yamaha, og de produserer både pianoer og flygler.

Yamahas selvspillende Disklavier flygel DCFXENPRO koplet til Yamahas stereoanlegg via multiromsystemet MusicCast.

– Dette er et flygelmerke i øverste sjikt. Der Yamaha leverer hele bredden, fra rimelige akustiske piano til kostbare konsertflygler, befinner Bösendorfer seg kun på toppen. Dette er et historisk østerriksk merke som vi er glade for å ha i porteføljen, sier Sæther.

– Hva er forskjellen på disse og de sammenlignbare modellene til Yamaha?

– De skiller seg fra hverandre i klangidealet. Bösendorfer har en særegen klang, som de alltid har forfektet. Dette er den eneste østerrikske produsenten som er igjen. Vi har også sett noen synergieffekter, for eksempel ved at Yamahas Silent-teknologi, som gjør det mulig å øve med hodetelefoner, også er implementert hos Bösendorfer. Yamaha bruker dessuten enkelte komponenter fra Bösendorfer, men instrumentene produseres i henholdsvis Japan/Indonesia og i Østerrike, sier Sæther.

For de butikkansatte er det en flott gulrot at de her kan gjøre seg kjent med produkter de kanskje aldri får tatt inn i butikken

– Hvordan vil du beskrive posisjonen Yamaha har i Norge på instrumentsiden?

– Den er sterk. Vi er en totalleverandør, og det skal man være glad for i disse tider, at man har flere ben å stå på.

Thoralf Abgarjan demonstrerer Yamaha Tyros 5 under Musikmesse i Frankfurt den første uken i april 2017.

– Hvor nært samarbeider dere med audio-kollegene deres?

– Nå samarbeider vi litt, mens vi tidligere var helt adskilt. At vi introduserer MusicCast i instrumentene viser noe av styrken vår. Denne gjør det mulig å kople disse til multiromløsningen, slik at man kan høre lyden fra et digitalpiano i høyttalerne rundt om i huset, sier Sæther.

Lars Andersen er skandinavisk produktspesialist for gitarer og trommer. Han viser frem gitaren TransAcoustic.

Lars Andersen, skandinavisk produktspesialist for gitarer og trommer, viser Yamaha TransAcoustic med innebygd chorus og reverb.

– Den har innebygd chorus og reverb, med en liten motor og mekanikk som driver klangen i gitaren. På denne måten får man akustisk romklang og fyldigere lyd rett fra gitaren, sier Andersen. 

Forutintatte butikkfolk?

Gitaren koster 10.000 kroner, og Andersen tror det er mange som spiller hjemme som vil kjøpe den.

Yamahas nye Silent Guitar bruker mikrofonsimuleringsteknologien SRT (Studio Response Technology) som plukker opp vibrasjonene i strengene og overfører denne til hodetelefonene.

– Dette er ikke tenkt som et konsertinstrument, men det er innebygd en forforsterker slik at man også kan dra nytte av effektene hvis man kopler gitaren opp til en høyttaler, sier Andersen.

Silent Guitar er, som navnet sier, en gitar som ikke gir så mye lyd, med mindre du har koplet til et par hodetelefoner. Andersen sier den ble utviklet fordi man i Yamahas hjemland Japan har mange forretningsfolk som reiser mye, som ville ha med seg en gitar de kunne øve med på hotellrommet. Man kan ta bort halve rammen, og nærmest flatpakke den, slik at den får plass i bagasjehylla på flyet.

– Den har vært i handelen i fem-seks år, men den nye versjonen har en ny forforsterker, og vi bruker mikrofonsimuleringsteknologien SRT (Studio Response Technology) som plukker opp vibrasjonene i strengene og overfører denne til hodetelefonene. Tidligere ble lyden fanget opp med mikrofoner i strengefoten, men man savnet kanskje dynamikken man har på en akustisk gitar. Denne har vi nå tilført gjennom den nye teknologien, sier Andersen.

– Dette er et produkt vi opplever at det er vanskelig å selge inn til butikkene, kanskje fordi de som arbeider der er forutinntatte når det gjelder hva de mener en gitar skal være. Jeg tror de glemmer alle dem som allerede har en gitar, som i tillegg kunne ønske seg denne, slik at de kan ha det helt stille når de øver, sier Pettersen.

Andersen mener det kan være litt uvant å spille på den for en tradisjonalist, blant annet fordi resonanskassen mangler. 

– Man mister vibrasjonene fra denne, som man kjenner i kroppen. På den annen side kan man øve uten å forstyrre folk rundt seg, eller enkelt kople gitaren til et innspillingsprogram – uten å fikle med en mikrofon, sier Andersen.

Effektprosessoren Helix LT fra Line 6. Pris: 10.000,-.

Silent Guitar kommer både med stål- og nylonstrenger.

Line 6

Line 6 er et varemerke Yamaha kjøpte for et par år siden, og produktene deres vises hos Yamaha på musikkmessen i Frankfurt.

Relay G10 fra Line 6 er et digitalt trådløst system for gitar og bass, som bruker 2,4 GHz for å overføre lyden til forsterkeren. Pris: 1.700,-.

– I fjor slapp de en stor nyhet, Helix, som er en forsterker- og effektsimuleringsmaskin. Denne har vært en stor suksess, og erstatter en rekke effektpedaler – 40 i tallet kommer ferdig installert, sier Andersen.

Toppmodellen Helix koster 14.000 kroner, mens den litt enklere Helix LT koster 10.000 kroner.

Relay G10 fra Line 6 er et digitalt trådløst system for gitar og bass, som bruker 2,4 GHz for å overføre lyden til forsterkeren.

Skandinavisk produktsjef for blås- og orkesterinstrument, Lasse Thing Helseth, flankeres av Morten Gjendemsjø (t. v.) og Kenneth Halvorsen fra Musikk-Miljø AS i Bergen, med det nye blåseinstrumentet Venova.

Jeg tror de glemmer alle dem som allerede har en gitar, som i tillegg kunne ønske seg denne

– Det koster 1.700 kroner, og kalibreres automatisk når man plugger det i.

Skandinavisk produktsjef for blås- og orkesterinstrument, Lasse Thing Helseth, viser frem et helt nytt instrument på Musikmesse.

– Det heter Venova, og kan kanskje få noen til å få veldig lyst til å begynne å spille, noe du koser deg med, og i noen grad kan det også brukes til samspill. Det er litt større enn en blokkfløyte, det har blokkfløytegrep og to oktaver, og det låter som en sopransaksofon. Munnstykket er som på en sopransaksofon, og det kommer med en plastflis og kasse. Prisen er 1.150 kroner, sier Helseth.

– Hvilke forventninger har du til dette?

– Vi håper det vil selge i bøtter og spann!

Når vi møter Helseth, har han med seg Morten Gjendemsjø og Kenneth Halvorsen fra Musikk-Miljø AS i Bergen.

– Dette er noe nytt og gøy, som kan brukes som en introduksjon til musikk, sier Gjendemsjø.

– Det kan være interessant for skolen. Folk som kommer forbi butikken vil nok synes dette er spennende, sier Halvorsen.

Powered by Labrador CMS