BLÅTANN KNEKKER DOKKING

– Blåtann overtar og dokking vil forsvinne. Scansonic tar over som varemerke på lydproduktene våre, Dantax vil leve videre på TV.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Lars Venning i Dantax Radio A/S, når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas. Her viser han de to første blåtannproduktene fra Scansonic; M7 er en aktiv høyttaler og S3 er en høyttaler for tilkopling til TV med optisk inngang. Disse vil være i butikken i februar, til henholdsvis 1.500 og 2.000 kroner.

– Jeg tror mange vil bli overrasket over den gode lyden, her tilbyr vi virkelig mye for pengene. Vi har allerede fått god respons på at vi lanserer blåtann, og vi forventer at markedet går denne veien. Dokking tror vi ikke har en fremtid, sier Venning.

Ikke lenger bunnet til Apple

Tidligere var vi bunnet til Apples produkter, mens blåtann har en større bredde

– Er det lenge før dere kommer med wifi-løsninger også?

– Vi arbeider med dette, men inntil videre bruker vi mest ressurser på blåtann. Disse kan brukes til alle smarttelefoner og nettbrett, og den tekniske kvaliteten er rimelig høy. For vanlig MP3-avspilling tror jeg ikke man kan høre den store forskjellen, om det er Airplay eller blåtann. Blåtann er blitt svært mye bedre enn tidligere; lyden er blitt bedre og det er lettere å pare produktene. Jeg spår blåtann en stor fremtid.

– Hvilken betydning har overgangen fra dokking til blåtann for dere som produsent?

– Markedet blir betydelig større. Tidligere var vi bunnet til Apples produkter, mens blåtann har en større bredde. Dette kan gi et større salg.

Diamantbelegg

For tre år siden kjøpte Dantax høyttalerprodusenten Raidho. På CES lanserer de membraner med diamantbelegg.

– Vi er nok de eneste som gjør dette, og får stor oppmerksomhet her på CES. Den rimeligste modellen med dette belegget koster rundt 150.000 danske kroner.

– Dere beveger dere altså fra de helt rimeligste til de dyreste produktene?

– Meningen er at vi skal slutte med Scansonic der Raidho starter. Vi utvider Scansonic-sortimentet med dyrere modeller i løpet av dette og neste år, men vil fortsatt stå støtt i de rimelige segmentene, sier Venning til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at de henter kunnskap og teknologi fra Raidhos ingeniører også i Scansonic-produktene.

Dantax på små-TV

Varemerket Dantax fases ut på audiosiden til fordel for Scansonic, men vil leve videre på TV-siden. I tillegg kommer TV-oppheng under merket Harmony.

– Hva gjør dere på TV-siden?

– Vi vil være størst innen de små TVene; fra 19 til 32 tommer. Vi kan ikke konkurrere med de store A-merkene på de større størrelsene, sier Venning.

Dantax Radio A/S har 18 ansatte og omsetter for i underkant av 100 millioner kroner.