MER PÅ SPILL FRA CREATIVE

Creative ønsker å øke i spillsegmentet, og lanserer en ny serie hodesett der toppmodellen også skal tiltrekke seg proffene.

Publisert Sist oppdatert

Tina Tai er salgsdirektør i Creative Labs med ansvar for blant annet Norge. På IFA-messen i Berlin viser hun en ny serie hodesett for spillmarkedet; Sound BlasterX.

– Dette markedet er i stor vekst, og for oss er dette spennende siden vi alltid har kunnet tilby gode lydopplevelser og –teknologier. Vi har hatt hodesett i lavere prisklasser, men ønsker nå å rette oss mot dem som ønsker toppmodeller, inkludert proffspillerne. Sound BlasterX H7 har en vribar hodebøyle i stål. Skumgummien i klokkene er av typen memory foam og former seg brukeren. Mikrofonen kan fjernes, slik at du kan kjøpe en ny hvis den blir ødelagt. Det er brukt lette materialer, slik at man kan spille i timesvis, sier Tai.

For å differensiere seg i markedet, tilbyr Creative programvaren BlasterX Acoustic Engine som følger med alle produktene i serien. Versjonen som følger med toppmodellen Sound BlasterX H7 gjør det mulig å skreddersy en lydprofil, mens det til de øvrige modellene H5, H3 og ørepluggene P5 kommer en enklere programvare med fire forhåndsinnstilte lydprofiler.

For spillerne er det en stor fordel å høre fienden før hun eller han hører deg

Lydkort med speidermodus

– H5 er en analog utgave av H7, da ikke alle trenger USB-tilkopling og 7.1 omgivelseslyd. H3 er en foldbar innstegsmodell som egner seg for reise. Sound BlasterX P5 er øreplugger, og det viktige her er at denne har mute-knapp, sier Tai.

G5 er et eksternt lydkort, utviklet for spill. Her har Creative lagt til Scout Mode, som skal øke lydfølsomheten slik at man lettere kan høre motspillerne kun ved å trykke på en knapp.

– For spillerne er det en stor fordel å høre fienden før hun eller han hører deg. G5 er også en hodetelefonforsterker, sier Tai.

– Hvor viktig er spillproduktene for Creative?

– I dag utgjør de kanskje 30 prosent av omsetningen vår. Vår største kategori er høyttalere og bærbare blåtannhøyttalere. Vi ønsker å vokse på spill, og retter fokus fra interne lydkort til de eksterne.

– I fjor lanserte dere blåtannhøyttaleren Sound Blaster Roar. Hvordan har denne gjort det i markedet?

– Den gjør det bra, og vi har flere Roar-modeller på gang. Vi ønsker med denne serien å tilby premiumprodukter folk har råd til.

God distribusjon i Norge

– Hvordan går forretningen for Creative?

– Vi gjorde det tidligere svært godt med våre lydkort, og har de senere årene dreid fokuset mot andre produkter. Vi gjør det godt, men det er fortsatt vekstmuligheter.

Tai er basert ved hovedkontoret i Singapore, men hun har ansvaret for de nordiske kundene.

– Vi har en egen selger i Sverige som tar hånd om Sverige og Danmark, mens jeg hovedsakelig dekker Norge og Finland. I Norge er vi inne hos Komplett, Elkjøp, Teknikmagasinet, Netonnet, Cdon og Siba, ikke så mye hos Expert.

– Hvilket inntrykk har du av det nordiske markedet sammenlignet med resten av Europa?

– Mange vil nok si at folk tjener mye penger i Norden, slik at de har råd til dyrere produkter. Samtidig er de kunnskapsrike, og de sjekker ut produktene selv før de handler. De er også opptatt av varemerker, men hvis du har virkelig gode produkter kan du vinne dem over, sier Tai.

– Produserer dere også for andre varemerker?

– Det meste vi lager er med vårt eget varemerke, men vi lager lydkort og komponenter for andre.

Powered by Labrador CMS