BSH med merkevarene Siemens og Bosch hadde 6.000 kvadratmeter å boltre seg på under årets IFA. Foto: Marte Ottemo
BSH med merkevarene Siemens og Bosch hadde 6.000 kvadratmeter å boltre seg på under årets IFA. Foto: Marte Ottemo

BÆREKRAFT OG INTELLIGENS

BSH viste fram bærekraftige løsninger under Bosch-navnet på årets IFA, mens Siemens satser på intelligente løsninger.

Publisert

Bosch og Siemens deler i år hall under IFA-messen, og hadde til sammen 6.000 kvadratmeter å boltre seg på. Siemens viste fram nye produkter med «gardens of intelligence» mens Bosch hadde «planet care» som slagord under årets messe.

 

Lavere energibruk

– BSH viste i år nyheter innen samtlige produktområder, noen større enn andre i form av funksjoner vi ikke har sett før, mens andre treffer energinivåer vi hittil ikke hadde turt å håpe på, sier Morten Kristensen, nordisk prosjektansvarlig i BSH, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Morten Kristensen, nordisk prosjektansvarlig i BSH viser fram selskapets nye vaskemaskiner sammen med nøkkelkundeansvarlig Stian Pettersen. Foto: BSH
Morten Kristensen, nordisk prosjektansvarlig i BSH viser fram selskapets nye vaskemaskiner sammen med nøkkelkundeansvarlig Stian Pettersen. Foto: BSH

Bosch bruker blant annet CO2-redusert stål i produksjonen av oppvaskmaskiner, som ifølge selskapet gir et lavere fotavtrykk på grunn av mengden resirkulert materiale i produksjonen.

– Forbruk og bærekraft er nok en av de trendene som utmerker seg i år blant flere leverandører. BSH, med spesielt Bosch i spissen, setter kraftig fokus på ikke bare strømforbruk, men også ombruk og resirkulering, sier han.

Blant nyhetene på kjøkken er at kameraet i ovnen blir mer intelligent og kan kjenne igjen matvarer og automatisk gi forslag til korrekt tilberedning.

– De som allerede har toppmodellene fra Siemens eller Bosch vil også få tilgang til funksjonen gjennom en oppdatering, sier Kristensen.

Bosch bruker blant annet CO2-redusert stål i produksjonen av enkelte produkter, for lavere fotavtrykk. Foto: Marte Ottemo
Bosch bruker blant annet CO2-redusert stål i produksjonen av enkelte produkter, for lavere fotavtrykk. Foto: Marte Ottemo

En helt ny stekesensor kalt «frying sensor pro» hos Siemens og «perfect fry plus» under Bosch-merket lanseres også i disse dager.

– Her får brukeren sanntidsvisning i displayet på platetoppen om hvor varm den aktuelle stekesonen er, og kan velge nøyaktig temperatur for tilberedning, sier han.

BSH leverer også et bredt utvalg av egenproduserte kjelesett og panner som er beregnet på selskapets egne platetopper.

Forbruk og bærekraft er nok en av de trendene som utmerker seg i år blant flere leverandører

For de som ønsker enda bedre kontroll på steketemperaturen kommer BSH også med et nytt trådløst steketermometer som skal virke like bra på grillen som i stekeovnen eller på platetoppen. Det kan kobles opp mot BSHs Home Connect-app og gir beskjed når ønsket temperatur er oppnådd.

 

Større kjøleplass

– Vi har også flere nyheter på kjøle-siden, hvor nøkkelordene er større volum på integrerte kjøl- og fryseskap, og nye flex-skap hvor man kan gjøre opp frysedelen til kjøl med ett tastetrykk, sier Kristensen.

Nå har BSH fått større innvendig plass i sine kjøleskap for innbygging. Foto: BSH
Nå har BSH fått større innvendig plass i sine kjøleskap for innbygging. Foto: BSH

På vask og tørk kommer det også flere nyheter, blant annet med dampfunksjon som skal redusere rynkene i tøyet betraktelig.

– Så har vi nye kombimaskiner som har 12 og 8 kilos kapasitet og iDos for å spare miljøet for unødvendig vaskemiddel- og vannforbruk, sier han.

I etterkant av pandemien har det vært stort fokus på hygiene, og BSHs nye oppvaskmaskiner har fått sine programmer testet for å ta knekken på virus.

– Det er høyaktuelt i våre dager. På Eco 50gr program oppnår maskinene «høy beskyttelse» mot virus som korona, mens på «Intensive 70gr» oppnår de enda høyere beskyttelse også mot MVM-virus, som for eksempel Noro-viruset, sier han.

– Når kommer nyhetene fra BSH ut i norske butikker?

– En del av nyhetene vil vi se i butikk allerede fra i høst og fremover, mens andre kommer i løpet av første kvartal 2024, sier Kristensen.

– Hvor viktig er IFA-messen og deltakelse der for BHS som selskap?

BSH, som andre leverandører av hvitevarer og forbrukerelektronikk, merker at markedet er tøffere

– Det er viktig for oss som en ledende aktør i Norden å være til stede med kundene våre på Europas største messe for forbrukerelektronikk og hvitevarer. Det er tross alt her innovasjonene først blir vist live, sier han.

 

Samtalestarter

Kristensen forteller at grunnlaget for selskapets videre fokus i Norden blir lagt på IFA.

– Her har vi muligheten til å starte viktige samtaler med kundene våre for fremtiden, hvordan vi skal videreformidle vesentlig fokus og ikke minst vise frem innovasjoner på best mulig måte. Og så det er selvsagt også en anledning for oss som er på messen til å møte både interne kollegaer og ikke minst gode bransjekollegaer. I tillegg er det selvsagt spennende å se hva konkurrentene har å by på her, smiler han.

På vask og tørk kommer det også flere nyheter, blant annet med dampfunksjon som skal redusere rynkene i tøyet betraktelig
På vask og tørk kommer det også flere nyheter, blant annet med dampfunksjon som skal redusere rynkene i tøyet betraktelig

– Hvordan har råvarepriser, høyere renter og dårlig kronekurs påvirket det norske hvitevaremarkedet?

– Som du sier opererer vi i en trangere økonomi nå enn for kort tid siden. Både prisstigning på råvarer innenfor vår industri og andre faktorer som spiller inn og påvirker kjøpekraften, gjør at forbrukerne må tenke seg om før de bruker penger. BSH, som andre leverandører av hvitevarer og forbrukerelektronikk, merker at markedet er tøffere, sier Kristensen.

Han påpeker likevel at BHS selger produkter som er nødvendige i en husholdning.

– Vi opplever fortsatt at konsumentene er bevisst på kvalitet. Jeg tror forbrukeren tenker seg om både en og to ganger ekstra før han eller hun handler, sier han.

Kristensen er optimistisk med tanke på markedet framover.

– BSH ser lyst på tiden som kommer, og vi er trygge på at vi klarer å henge med på forbrukertrendene på en god måte, og ikke minst også tilpasse oss markedet der vi ser det nødvendig. Både når det gjelder nye funksjoner, men kanskje helt spesielt med tanke på miljøet og måten vi produserer på, og måten det legges til rette for et mer miljøvennlig og bærekraftig livsløp for produktene, avslutter han.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2023, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2023, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS