Kjedeleder Kjell Roar Unes i Elesco Norge. Foto: Jan Røsholm
Kjedeleder Kjell Roar Unes i Elesco Norge. Foto: Jan Røsholm

ELESCO BLIR OMBRUKT-PARTNER

Samtlige Elesco-verksteder blir ombrukspartnere i bransjens OmBrukt-satsing, der kasserte produkter settes tilbake på markedet med garanti.

Publisert

– Ombruk blir en viktig del av verkstedenes oppgaver fremover, og dette vil komme i tillegg til de vanlige oppdragene våre, sier kjedeleder Kjell Roar Unes i Elesco Norge.

OmBrukt AS er eid av Stiftelsen Elektronikkbransjen, og administrerer en godkjenningsordning som omfatter hele verdikjeden rundt ombruk av produkter.

Derfor er en geografisk dekning av servicepartnere viktig

– En viktig brikke er godkjente verksteder som kan kontrollere og eventuelt reparere produktene før de settes ut på markedet igjen. Avtalen med Elesco-kjeden gjelder både hvite- og brunevarer, og gir dekning i store deler av Norge, sier daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS.

To varestrømmer

Elesco-kjeden består av 36 verksteder fordelt rundt om i Norge. De har avtale med de fleste store leverandører innen brune- og hvitevarer, og utfører både garanti- og betalbar service.

– Når det gjelder ombruksprodukter, vil dette komme fra to ulike varestrømmer. Gjennom avtaler med leverandørene kan produkter som byttes hos kunde settes i stand igjen, og få nytt liv hos en ny eier. I tillegg har vi en avtale med returselskapet Norsirk som også vil tilføre oss kasserte produkter, og som etter sjekk og reparasjon kan settes ut på markedet igjen, sier Elesco-sjef Unes.

De fleste Elesco-verkstedene vil kun utføre kontroll og reparasjon av ombrukte produkter.

Viktig geografi

– Noen få har egne salgskanaler, enten i form av butikk eller nettbutikk, men de aller fleste vil være en serviceleverandør til andre salgskanaler, sier Unes.

Daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS. Foto: Jan Røsholm
Daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS. Foto: Jan Røsholm

– Transport av ombruksprodukter en kostbart, og derfor er en geografisk dekning av servicepartnere viktig, sier Haugen i OmBrukt AS.

Selskapet ble etablert av Stiftelsen Elektronikkbransjen i begynnelsen av 2021 for å lage en bransjeløsning rundt ombruk av produkter.

– Både forhandlere, kjeder, returselskap og verksteder er samarbeidspartnere. I bransjeløsningen inngår en godkjenningsordning av de ulike aktørene i verdikjeden, to års ombytte garanti som gir forbruker en ekstra trygghet, samt en felles database over ombrukte produkter. Elesco-kjeden består av godt etablerte verksteder over hele landet, og at de allerede har avtale med de fleste leverandørene er definitivt en fordel, sier Haugen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13305/?page=10" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS