Torstein Vik (f. h.) Per Nordengen og Mikael Romundstad utgjør Polysonic Norge AS. Her med Casiotone CT-S100 og CT-S200 under åpningen av 4Sound Stavanger. Foto: Stian Sønsteng

DOBLING FOR RØDE OG CASIO

– Før koronaen lå vi an til en økning på 30-35 prosent for Røde og Casio, men vi mer enn dobler omsetningen i år, sier Torstein Vik i Polysonic.

Publisert Sist oppdatert

Han er daglig leder i den norske delen av det skandinaviske selskapet, og forteller at den største utfordringen deres er å få tak i nok varer til å dekke etterspørselen.

– Hvordan vil du forklare den voldsomme veksten?

– Både Røde og Casio lå godt an før covid, ikke minst fordi de har en god og relevant portefølje for det skandinaviske markedet. De nye tidene som følge av pandemien, der vi skal holde oss mest mulig hjemme og lengst mulig unna hverandre, forsterket dette. Røde fordi de har mange strømmeprodukter, Casio fordi mange har benyttet anledningen til å begynne å spille piano og keyboard siden de likevel er mer hjemme og har mer tid til overs. Dessuten har mange mer penger å rutte med, siden de ikke har brukt pengene sine på utenlandsturer, sier Vik.

Torstein Vik i Polysonic Norge AS med b Røde NT-USB, Røde Wireless Go og Røde Caster Pro. Foto: Stian Sønsteng.

Sammen med Per Nordengen og Mikael Romundstad utgjør han Polysonic Norge AS, av totalt 16 ansatte i Skandinavia.

Tre kanaler

Røde Caster Pro er ifølge Polysonic en markedsledende mikser som brukes både av amatører, semiprofesjonelle men også profesjonelle podcastere. Pris: 7.600,-Foto: Røde.

– I hvilke kanaler er dere representert?

– De tre hovedpilarene er innen forbrukerelektronikk, musikkbransjen og fotofaghandelen. I Skandinavia har vi styrket oss veldig i musikkbutikkene, ikke minst etter at 4Sound-kjeden gikk konkurs og startet opp igjen med nye eiere. Tidligere solgte 4Sound lite Casio, nå er butikkene fulle av dette varemerket. Internt i Polysonic merker vi dessuten at 4Sound ikke kom i gang igjen i Sverige, mens kjeden driver videre for fullt i Norge. Når det gjelder Røde solgte vi tidligere dette mest i musikkbutikkene, mens merket har eksplodert i elektronikk- og fotokanalene etter at de begynte satsingen på spill, strømming og podcast. Etter covid, med flere videomøter og mer digital kommunikasjon, har Røde vokst ytterligere, sier Vik.

De tre hovedpilarene er innen forbrukerelektronikk, musikkbransjen og fotofaghandelen

Han understreker at Casio og Røde kun er to av totalt 16 varemerker de har i porteføljen, og trekker frem Audient som et tredje og forholdsvis nytt agentur.

– De er store blant annet innen lydkort, og vi opplever en vekst også for dette merket som følge av tidene vi er inne i, sier Vik.

Det eksterne lydkortet Audinet Evo 4 skal med smartgain automatisk sette nivået på mikrofonene. Pris: 1.700,-.

Røde satser trådløst

Røde Wireless Go har innebygd mikrofon i senderen, men kan også tilkoples både en eller to mikrofoner. Foto: Røde.

På produktsiden er det trådløse mikrofonsystemet Røde Wireless Go viktig for Polysonic.

– Dette har tatt av for alvor, og for 2.500 kroner får du mottaker og sender med innebygd mikrofon. I tillegg er Røde kommet med mye tilleggsutstyr som mygger og adaptere som gjør at bruksområdene utvides, blant annet ved at opptak kan gjøres med to mikrofoner samtidig direkte inn i kamera/mobil og du kan bruke det som et reportersett, sier Vik.

Han sier Røde satser sterkt på å utvide det trådløse spekteret sitt.

– Røde Caster Pro er en markedsledende mikser som brukes både av amatører, semiprofesjonelle men også profesjonelle podcastere. Mikrofonen NT-USB er markedsledende for gamere som lager YouTube-sendinger, sier Vik.

– Hvor sterkt er varemerket til Røde?

– Da vi begynte å selge Røde var de en utfordrer. Nå er de et klasse A-merke og markedsledende, en leverandør alle vil etterfølge, og de gir som alltid mye for pengene. I motsetning til enkelte andre leverandører, som utvikler produktene de mener markedet bør kjøpe, er Røde veldig flinke til å følge tegnene i tiden når de utvikler nye produkter, sier Vik.

Casio er sentralt plassert når man kommer inn i 4Sound Stavangers 1.200 kvadratmeter store butikk på Forus. Foto: Stian Sønsteng.

Når det gjelder veksten til Casio sier Vik de nettopp hadde sluppet mange nye produkter som traff markedet bra.

Mens vi har hatt over en dobling med Røde, ligger vi med Casio rett i underkant

Casio kryper oppover

– Mens vi har hatt over en dobling med Røde, ligger vi med Casio rett i underkant. Casio har nok på produktsiden tatt lengre steg enn konkurrentene, og de har ikke minst styrket posisjonen sin i de høyere prisklassene, sier Vik.

– Hvordan lykkes de i de rimeligere prisgruppene?

– Den store omsetningen er fortsatt for innstegsmodellene, med keyboard fra cirka 700 kroner og el-piano for hjemme- og undervisningsbruk. Dette forklarer også noe av veksten, siden det er mange nybegynnere som benytter hjemmetiden til å lære seg å spille piano. Men, de kryper sakte, men sikkert, oppover i segment-hierarkiet, og vi selger nå mange Casio-produkter som koster både 10.000 og flere 10.000-kroner sier Vik.

– Ser vi mange Casio-produkter på scenen?

– Casio har scenepiano i porteføljen, men de er nok ennå ikke mest kjent for dette. Når det er sagt står det to Casio øvingspiano i Operahuset i Göteborg, og Toto brukte for noen år siden en Casio PX5S på et helt album.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2020, som ble distribuert 23 november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS