
ITALIENSK SATSING PÅ TILBEHØR
Italienske Cellularline satser nå sterkere på Norden, og har ansatt Henrik Andersson som forretningsutvikler.
– Jeg har ansvaret for å se helheten i markedet, for å ta de nødvendige grep for at vi skal vokse som varemerke. Jeg skal fokusere på de markedene vi ikke allerede står sterkt, som Midt-Østen, Norden, Storbritannia og Israel, sier Andersson.
Vi møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Lesere av fagbladet Elektronikkbransjen kjenner ham kanskje igjen fra tidligere reportasjer, siden han tidligere har vært ansatt i Skullcandy og Krusell.
Andersson sier Cellularline er et av de ledende varemerkene innen tilbehør til smarttelefoner, med en årlig omsetning på rundt 180 millioner euro.
Vi ligger i midt- og toppsjiktet, og er et god alternativ til de rimelige produktene kjedene og distributørene selv importerer under sine egne varemerker
– Cellularline er inne i en lang rekke varegrupper; vesker, sport, ladere, hodetelefoner og høyttalere. Vi kan være en helhetsleverandør, som vi er til MediaMarkt i Tyskland, eller vi kan for eksempel kun levere batterier og ladere, sier Andersson.
Louis Vuitton og Moët & Chandon
Inne på eiersiden er LVMH Group, som blant annet også eier Louis Vuitton og Moët & Chandon.
Andersson har en lang historie med selskapet, og traff dem første gang i 2005.
– Da var jeg salgssjef i Skullcandy og de var vår distributør i Italia.
De seneste tre årene har han vært global salgssjef i svenske Krusell, som også driver i samme bransje. Andersson understreker at han fortsatt har et godt forhold til sin tidligere arbeidsgiver.
– Det dukket opp et tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Cellularline er et stort selskap med en solid plan for fremtidig ekspansjon, sier Andersson.
– Hvilken posisjon har Cellularline i Norge?
Midt- og toppsjiktet
– Vi har en god posisjon, og arbeider sammen med dyktige distributører og kjeder. Vi er representert hos Telenor, Kjedehuset, Telefast og TT Micro, og har våre produkter til salgs både i elektronikkbransjen, mobilbutikker og bensinstasjoner, sier Andersson.
– Hvordan vil du beskrive produktene?
– Vi ligger i midt- og toppsjiktet, og er et godt alternativ til de rimelige produktene kjedene og distributørene selv importerer under sine egne varemerker. Vi ønsker ikke å være de billigste på markedet, men vil generere et godt salg med god fortjeneste. Dette gjør vi ved å ha det beste butikkmateriellet, eskene og konseptet, sier Andersson.
Produksjonen foregår i Asia, men mange av produktene utvikles i Italia.
– Vi har rundt 150 ansatte ved hovedkontoret i Reggio Emilia, mellom Bologna og Parma i Italia. Jeg er der en uke hver måned, sier Andersson.