WOOX BLIR GIBSON INNOVATIONS

Gibson Innovations er det nye navnet på Woox Innovations. I tillegg til Philips har de varemerkene Gibson, Trainer by Gibson, GoGear og Onkyo.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har vært tydelige som et audioselskap, og har levert fantastiske og prisvinnende produkter. Når har vi fått en eier som kan musikk, og har en uttalt målsetting om å bli nummer én innen musikk og livsstil, sier Christer Byfors.

Han er Norden-sjef i Gibson Innovations, som er det nye navnet på selskapet etter at amerikanske Gibson Brands kjøpte Hong Kong-baserte Woox Innovations. Dette selskapet sitter med lisensavtaler for produksjon og markedsføring av audio-, video- og multimedia-produkter med varemerket Philips. En periode var det snakk om at japanske Funai skulle kjøpe selskapet. Da disse planene strandet, ble det for et års tid siden kjent at Gibson planla å kjøpe Woox Innovations. Overtakelsen ble sluttført i juni 2014.

– Det har vært en travel periode, sier Byfors.

På sikt vil vi introdusere hodetelefoner og blåtannhøyttalere med varemerket Onkyo, og vi kommer også med produkter i disse kategoriene under varemerket Gibson

Gitarprodusent

Gibson Brands het frem til 2013 Gibson Guitar Corp, men endret navn i forbindelse med at de hadde kjøpt blant annet Teac, Stanton, Cerwin Vega og Onkyo. Den mest kjente delen av selskapet er naturlig nok Gibson Guitar Corporation, som er basert sammen med morselskapet i Nashville i Tennesse.

– Når vil bransjen se at dere endrer navn til Gibson Innovations?

– Vi vil gradvis introdusere dette navnet i løpet av første halvår. Det juridiske navnet er fortsatt Woox Innovations, men vi endrer navn for å vise tilhørigheten vår.

– Får det nye eierskapet konsekvenser for Norden og Norge når det gjelder antall ansatte og hvordan dere arbeider?

– Absolutt ikke. Det gir oss større muligheter med flere varemerker, andre endringer er ikke planlagt. Vi fortsetter med de samme kategoriene og produktsegmentene. Varemerket Philips kommer på lang sikt til å stå for en stor del av virksomheten, og lisensavtalen med Philips kommer til å gå videre med audio, video og multimedia. Vi arbeider nå innen en strategi med flere varemerker, sier Byfors.

Usain Bolt som ambassadør

På CES stilte Gibson Innovations i samme hall som Gibson Brands. Blant klassiske Gibson-gitarer tar Byfors oss med runden for å vise varemerkene han nå har i porteføljen.

– Fra GoGear har vi enklere blåtannhøyttalere og hodetelefoner. Vi ønsker med dette varemerket å posisjonere oss i en lavere priskategori. Fra Philips viser vi blant annet Fidelio-produkter. På sikt vil vi introdusere hodetelefoner og blåtannhøyttalere med varemerket Onkyo, og vi kommer også med produkter i disse kategoriene under varemerket Gibson - de første hodetelefonene viser vi her på CES. Trainer by Gibson er en serie aktive sportprodukter som også er tilpasset bruk sammen med annet enn treningsklær. Her kommer friidrettsutøveren Usain Bolt til å være ambassadør, og produktene kommer i handelen andre halvår. Det skjer som du forstår mye i Gibson Innovations, smiler Byfors.

– Hvor foregår produktutviklingen?

Hong Kong og Nashville

– Vi fortsetter å ha vår base i Hong Kong. Når det gjelder Gibson-produktene blir de produsert i USA, utviklingen vil skje i partnerskap mellom våre ingeniører i Hong Kong og Gibson-ingeniørene i Nashville, sier Byfors.

Som Norden-sjef rapporterer han til hovedkontoret i Hong Kong.

– Det er ikke mye nederlandsk igjen i selskapet?

– Ikke annet enn at Philips er et nederlandsk varemerke.

– Vil det bli noen endring i forholdet til de andre selskapene som håndterer varemerket Philips?

– Vi vil fortsatt sørge for at vi er koordinerte, siden vi ut mot markedet skal agere som ett varemerke. Dette vil skje både lokalt og globalt.

Powered by Labrador CMS