SONY TAR LCD-TEKNOLOGIEN VIDERE

Med en lysstyrke på 4.000 nits ønsker Sony med Backlight Masterdrive å vise hvordan de vil videreutvikle LCD-teknologien.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er bortimot ti ganger mer enn hva dagens oled-skjermer klarer, og man blir nesten blendet når man ser på skjermen. Dette er en heftig opplevelse. Vi vet ikke når dette vil kommersialiseres, men det vi ønsker å vise er at LCD-teknologien på ingen måte har nådd toppen – at det fortsatt er mye å hente på bildekvaliteten, sier nordisk PR-sjef Lene Aagaard i Sony Electronics.

På Sony-paviljongen på CES-messen i Las Vegas viser det japanske selskapet en prototype på Backlight Masterdrive. Når fagbladet Elektronikkbransjen ønsker å få vite mer om teknologien, vil ingen svare på for eksempel hvor mange led-lamper som brukes for å gi de store kontrastene i baklyset. Det er også vanskelig å se om demoen er en simulering, eller en virkelig visning av hvordan lampene tennes og slukkes for å gi de store kontrastene. Faktisk er det slik at man nærmest kan se en sort/hvitt-versjon av bildet, som lyses opp bak LCD-panelet. Teknologien kan vise opp til 4.000 nits, eller candela per kvadratmeter, som er den internasjonale standarden for å måle lysstyrke.

Mye og hente på LCD

Det er også vanskelig å se om demoen er en simulering, eller en virkelig visning av hvordan lampene tennes og slukkes for å gi de store kontrastene

Når det gjelder nye TV-modeller klare for butikkene, sier Aagaard at Sonys satsing på tynne TVer fortsetter.

– I høst lanserte vi X90C, som bare er 4,9 mm på det tynneste. I løpet av våren kommer XD93, som er et lite hakk tykkere, men har Slim Backlight Drive som øker på dynamikkområdet slik at HDR kommer til sin rett. XD93 kan monteres helt tett til veggen, slik som X90C fra i fjor, sier Aagaard.

Bravia XD93 kommer i størrelsene 55 og 65 tommer, mens XD94 kommer i 75 tommer.

Aagaard mener disse modellene, sammen prototyper som Backlight Masterdrive, viser at det fortsatt er mye og hente på LCD.

Hos Sony på CES legger de vekt på å vise hvilke muligheter Android-plattformen gir når det gjelder sammenkopling av ulike enheter.

– Logitech har sitt system for fjernkontroller og smarthjem. Takket være deres apper til Android-TV kan man trykke på en knapp på en Sony-TV som sier ”Se på Netflix”, som starter en rekke handlinger; drar ned gardinene, demper lampene og annet, sier Rikard Skogberg.

Store TVer selger

– Du representerer Sony Mobile, som leverer mobiltelefoner med Android. Hvor viktig er det for dere at Sony-produktene snakker sammen?

– Det er fremfor alt viktig for sluttbrukerne at ting fungerer automatisk. Her på CES har vi et større område vi kaller Life Space UX, der vi ønsker å vise at teknologien kan forgylle folks liv. Jo mer vi bruker åpne økosystem, som Android, dess bedre fungerer ting sømløst, som hjemmeautomasjon, helse og livsstil, sier Skogberg.

– Hvordan lykkes Sony på TV-markedet i Norge?

– Det går riktig godt, spesielt i de store størrelsene, der interessen er stor i Norge. Totalt sett er TV-markedet svært godt for oss, sier Aagaard.

– Under det internasjonale pressemøtet til Sony her på CES kom det ikke mange nyheter. Hvordan vil dere kommentere dette?

– På TV-siden synes jeg vi har noen riktig gode nyheter, dette gjelder også videreutviklingen vår av High-Res Audio. Vi har kanskje ikke de enkelte produktene som skaper de store overskriftene, men hvis man ser på hvordan vi viser konsepter og design ligger vi svært godt an. En interessant ting er vår digitale platespiller, der vi gjør det mulig for kundene å enkelt digitalisere vinylsamlingen sin i High-Res Audio-kvalitet. Vi viser også godt hvilke tanker vi har for fremtiden, blant annet med ulike projektorer, som vil gjøre livet litt morsommere for folk. Kan hende kom ikke dette godt nok frem på pressemøtet, innrømmer Aagaard.

Ingen mobilnyheter

– Sony Mobile ble ikke nevnt med et eneste ord?

– Nei, vi har ingen nyheter. Dessuten er fokuserer Sony på det amerikanske markedet her på CES, og vi er ikke store her på mobilsiden. Det er bare et par måneder siden vi lanserte Z5, så det var nok ikke noen som ventet at vi skulle ha noen større lanseringer på CES. Derimot er det mange mobiler som vises her, for å forsterke budskapet om hvordan vi knytter enhetene sammen. Dessuten er de nye Hear On-produktene viktige for oss, med hodetelefoner og høyttalere som er tilpasset våre telefoner, sier Skogberg.

– Hvordan lykkes Sony i markedet for multiromshøyttalere?

– Vi lanserte disse produktene her på CES i fjor, og er siden kommet med flere produkter i segmentet. Vi har noen konkurrenter som har vært vesentlig lengre enn oss på markedet, som har fått en god posisjon. Samtidig er det slik at vi styrker vår posisjon ettersom vi videreutvikler konseptet, sier Aagaard.

I dette bildet er SongPal-appen et viktig element for Sony, der man kan knytte sammen alle enhetene.

Powered by Labrador CMS