
SPILLER ANDREFIOLIN I GITAR-TELTET
Gibson Innovations må på CES-messen finne seg i å spille andrefiolin, i hvert fall når gitardelen av Gibson Brands kjører konsert på scenen.
– Det er ingen fare med oss. Kundene våre setter pris på musikk, og får selvsagt også god anledning til å se audioproduktene våre, sier Norden-sjef Christer Byfors i Gibson Innovations.
Når det er sagt, kommer Gibson Innovations i løpet av året også med gitarer. Disse planlegger de å selge i forbrukerelektronikk-kanalen.
– Maestro by Gibson retter seg mot dem som ønsker å lære seg å spille gitar, og det er selvsagt en forskjell på disse og de øvrige Gibson-gitarene, både i pris og kvalitet, sier nordisk nøkkelkundesjef Mikael Herje til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvilket potensial ligger det her?
– Et stort. Det er mange som kanskje ikke tar turen inn i en musikkforretning, men ofte er innom en elektronikkbutikk. Nå får de mulighet til å kjøpe en gitar her, sier Herje.
Gibsons øvrige gitarer og produkter distribueres i Norge av selskapet Luthman Norge AS.
– Har dere noe samarbeid?
Lenger rekkevidde
Det er mange som kanskje ikke tar turen inn i en musikkforretning, men ofte er innom en elektronikkbutikk
– Vi kjenner jo hverandre, men har ikke formalisert noe samarbeid. Vi tar hånd om vår portefølje, og de musikkinstrumentene, sier Byfors.
Amerikanske Gibson Brands overtok Hong Kong-baserte Woox Innovations i juni 2014, og sitter dermed med lisensavtaler for produksjon og markedsføring av audio-, video- og multimedia-produkter med varemerket Philips. Ved siden av Philips og Philips Fidelio, har Gibson Innovations i Norden varemerkene Onkyo og Maestro by Gibson i porteføljen.
– Hva er status for selskapet?
– Utviklingen går omtrent som vi har planlagt, sier Byfors til fagbladet Elektronikkbransjen.
Som vi tidligere har skrevet, selger Gibson Innovations hodetelefoner og mindre høyttalere med det japanske varemerket Onkyo.
– Vi ruller ut Onkyo land for land, sier Herje.
Blåtannhøyttaleren Philips EverPlay kommer i butikkene i mai. Blant funksjonene her er lenger rekkevidde.
– Kvalitet og materialvalg er oppgradert, og vi har fjernet metallet i kabinettet for å gi lenger rekkevidde på blåtannsignalene, opp til 30 meter, noe som er tre ganger så langt som det vanlige, sier Herje.
– Hvilken utvikling ser dere i audiomarkedet i Norden?
– Det er interessant å ta en posisjon og vokse her, og det gjør vi for eksempel med våre blåtannhøyttalere og multiromsserien Izzy, sier Byfors.