KOMPLETT BEST OMDØMME

Komplett og Microsoft har best omdømme i bransjen. Elkjøp, Apple, Expert, Canal Digital, One Call og Chess har godt omdømme.

Publisert Sist oppdatert

Dette ifølge omdømmeanalysen Reptrak Norge 2014. For tredje år på rad er det tur- og sportstøyprodusenten Stormberg som har best omdømme, med 87,5 poeng av 100 mulige. Dette er 6 poeng mer enn i fjor, og ny rekord i løpet av de elleve årene analysen er gjort i Norge.

Blant de seks selskapene som får over 80 poeng, og dermed havner i kategorien for fremragende omdømme, finner vi Komplett (82,2) og Microsoft (81,4).

Undersøkelsen skal gi en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Disse ble nominert av befolkningen i oktober-november 2013, og fra 6. januar til 14. mars 2014 ga 6.487 nordmenn til sammen 11.732 vurderinger av selskapene. I tillegg til den overordnede omdømmescoren blir virksomhetene målt på produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar. Undersøkelsen er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute i samarbeid med Handelshøyskolen BI.

Blant de seks selskapene som får over 80 poeng, og dermed havner i kategorien for fremragende omdømme, finner vi Komplett (82,2) og Microsoft (81,4)

Ryan Air nederst

Blant de 24 selskapene i kategorien godt omdømme, over 70 poeng, finner vi Elkjøp (78,1), Apple (77,2), Expert (72,1), Canal Digital (71,6), One Call (71,2) og Chess (70,0).

Middels godt omdømme, over 60 poeng, får Telenor (67,3), Get (66,0), Netcom (63,2) og Tele 2 (60,2).

Svakest omdømme ifølge undersøkelsen har Ryan Air, med 46,6 poeng.

Blant teleselskapene ligger One Call best an, etterfulgt av Chess.

– Når vi bryter ned svarene i undersøkelsen på de som er kunder og ikke, ser vi at både One Call og Chess får svært høy score av kundene sine. Langt høyere enn andre selskaper i bransjen. Det er altså selskapenes egne kunder som er årsaken til den høye scoren, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland i en pressemelding.

Både Telenor, NetCom og Tele2 gjør det bedre enn i fjor, men havner likevel i kategorien middels godt omdømme. Tele2 har den sterkeste fremgangen, men er dårligst likt av alle teleselskapene, og ligger på grensen til et svakt omdømme.

Powered by Labrador CMS