REN ROBOTVASKER FRA KÄRCHER

Finn Kristoffer Larsen i Kärcher med robotvaskeren RCF 3. Foto: Stian Sønsteng

– Kärcher RCF 3 har vaskeruller. Dermed får man faktisk bort skitten, i stedet for at den mer eller mindre dras utover gulvet.

Publisert

Det sier salgssjef Finn Kristoffer Larsen i Kärcher, når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin.

– Dette er den samme teknologien som vi bruker på våre manuelle gulvvaskere, men her gjør roboten jobben for deg, sier Larsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Robotvaskeren har en kapasitet på 40 til 80 kvadratmeter før man må etterfylle rent vann og såpe, avhengig av hvilket program man velger i appen. Batteriet på 5.200 mAh har en driftstid på to timer i modusen Sensitive, og lades fra 9 til 100 prosent på tre timer.

Robotvaskeren Kärcher RCF 3 har roterende børster, vasker med såpe og vann, og samler spillvannet i en egen tank. Foto: Stian Sønsteng

– Rentvannstanken er 430 milliliter, mens spillvannstanken er 115 milliliter. Siden RCF 3 vasker gulvet med såpe og vann og en roterende børste, blir gulvet rent. Dette er nok ikke tilfellet med de mange mopperobotene på markedet, sier Larsen.

Tanken med spillvann tømmes manuelt samtidig med at man etterfyller vann.

– Vaskerullen vaskes på 40 eller 60 grader i vaskemaskinen, avhengig av hvor skitten den er. Denne er av samme type som vi bruker på våre manuelle gulvvaskere, og det følger med en ekstra vaskerull i esken, sier Larsen.

Han sier RCF 3 tar med seg finpartiklet støv, men anbefaler at man først støvsuger gulvet, dersom det er nødvendig.

Tekstilrenseren SE 6 i Signature Line. Foto: Kärcher
Dampvaskeren SC 5 i Signature Line. Foto: Kärcher

– Til dette kan man selvsagt bruke en av våre tradisjonelle robotstøvsugere, sier Larsen.

Kärcher RCF 3 er ventet i butikkene i desember, til rundt 8.000 kroner. Den navigerer med LiDAR laserteknologi, og kan passere hindringer opp til 15 millimeter. Den kjenner igjen tepper, slik at de ikke vaskes og blir våte.

 

Satser på elektro

Høytrykksvaskeren OC 6-18 har i Premium-versjonen en vanntank på 12 liter. Foto: Kärcher

Den norske salgssjefen sier det tyske selskapet er i en positiv endringsfase.

Tidligere har byggkjedene vært de viktigste salgskanalene for oss, nå satser vi mer på elektrofaghandelen

– Vi har tradisjonelt solgt mye rengjøringsprodukter for utendørs bruk, og har hatt fokus på utendørssegmentet. Nå satses det også på innendørsprodukter, ikke minst innen rengjøring. Tidligere har byggkjedene vært de viktigste salgskanalene for oss, nå satser vi mer på elektrofaghandelen, sier Larsen.

– Hvor viktige er elektrokanalene for dere i dag?

– De utgjør en ganske liten del av omsetningen vår. Vi har vært størst på høytrykksvaskere og grovstøvsugere, som hovedsakelig er solgt gjennom byggevarekjedene. Derfor er min kollega Mikael Amundsen, som kommer fra Samsung, og jeg ansatt for blant annet å få en bedre dekning i elektronikkjedene, sier Larsen.

De to har salgsansvaret for alle kanaler, også byggevarehusene.

Høytrykksvaskeren OC 6-18 på 24 bar har 12 minutter driftstid på 18 volt-batteriet. Foto: Kärcher

– Hva er den viktigste kategorien for dere?

– Høytrykk står for omtrent halvparten av omsetningen vår på konsumentsiden. Dette er sesongorienterte produkter, med en veldig kort sesong. Grovstøvsugere, som selges gjennom hele året, er den nest største kategorien vår, sier Larsen.

 

Avhengig av damp

Han sier det er to produktgrupper som utmerker seg med kraftig vekst, begge i innendørssegmentet.

– Spesielt tekstilrensere, som nærmest er blitt et allemannseie, og dampvaskere. Med disse kan du vaske gulv og alle flater skinnende rene, og de fjerner 99,99 prosent av alle bakterier og virus. Disse produktene fikk et veldig oppsving gjennom hele Covid 19-perioden, og denne utviklingen har blitt opprettholdt og forsterket etter pandemien, sier Larsen.

Høytrykksvaskeren OC 3 på 5 bar kan foldes sammen for enklere lagring. Batteriet på 7,2 volt har en driftstid på 15 minutter. Foto: Kärcher

Han sier dampvaskerne har mange bruksområder.

– Du kan dampe klærne dine, eller sette på en messingbørste for å vaske grillen. Med damp kommer du til på steder du ikke når med vanlig rengjøring, rundt blandebatterier, i fuger og i ventilatorhetten, slik at du får bort alt smuss og bakterier, sier Larsen.

Her har Kärcher modeller fra 3.000 kroner, med ulike tilbehørspakker.

– Vi har et stort tilbehørssortiment, også for vindusvask. Dette er fantastiske produkt, som du blir avhengig av når du først har det, sier Larsen.

 

Tjære i teppene

Tekstilrenser er også et produkt med flere bruksområder.

En skulle nesten tro at det er tjære som kommer opp fra tepper som ser tilsynelatende rene ut

– Som navnet tilsier kan du rense tepper, tekstiler, møbler og bilseter, og når du bruker en slik maskin ser du hvor mye skitt som faktisk setter seg i teppene. En skulle nesten tro at det er tjære som kommer opp fra tepper som ser tilsynelatende rene ut. De kan også brukes som en vanlig støvsuger, og dette kan være spesielt nyttig for dem som har liten plass, at man klarer seg med ett produkt. I bilbransjen har dette lenge vært et populært produkt, men nå begynner det å bli mer vanlig også i husholdningene. Tidligere leide man disse maskinene; nå er de blitt såpass rimelig at folk heller kjøper sin egen, sier Larsen.

Han sier Kärcher er best på rengjøring.

– Vi har alle produktene en vanlig forbruker trenger, og mye av teknologien er hentet fra våre profesjonelle produkter. Vi har også lansert luftrensere, noe som ikke minst er et relevant produkt i Norge, der folk fyrer mye med ved, koser seg med stearinlys og er glade i å lage mat.

Luftrenseren AF 50 i Signatur Line. Foto: Kärcher
Vindusvaskeren WV 7 i Signature Line. Foto: Kärcher

– Hvordan står Kärcher som varemerke?

– Veldig sterkt, med en lojal kundebase. Innen enkelte produktgrupper, som støvsugere, er kanskje ikke Kärcher det første man tenker på, men folk kjenner oss fra utendørsproduktene. Nå er vi i gang med å bygge opp den samme posisjonen innendørs, med et stort produktsortiment, sier Larsen.

 

Signaturlinje

På IFA-messen viser Kärcher sin signaturlinje, som bærer navnet til selskapets grunnlegger Alfred Kärcher.

Gulvvaskeren FC 4-4 har en batteritid på 30 minutter tilsvarende 90 kvadratmeter, og 30 cm brede vaskeruller. Foto: Kärcher

– Fra januar blir hvitt det nye gule. Da vil alle Kärchers nye innendørsprodukter for konsumentbruk komme i hvitt, noe som nok passer bedre inn hos kundene. En del av dette, er de nye signaturproduktene i premiumsegmentet. Disse får også egne forpakninger, som viser kvaliteten og skiller dem ut i butikkhyllene, og kundene som registrerer produktet i Kärcher Home & Garden-appen får et års ekstra garanti. Vi har også et eget opplegg for detaljistene som ønsker å føre signatur-produktene, sier Larsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS