I BRESJEN FOR MESH

Tom Tran med TP-Link Deco BE25 med Wi-Fi 7. Foto: Stian Sønsteng

– Mesh-nettverk er noe flere trenger, og her har vi et sett på tre som kommer til å være svært prisgunstige på kampanje, sier Tom Tran i TP-Link.

Publisert

På IFA-messen i september viser han Deco BE25, med Wi-Fi 7 og en listepris på 4.000 kroner.

– Stadig flere trenger raskere og mer stabil wifi, ikke minst i nye bygg, så her har hele bransjen en mulighet, sier Tom Tran da vi i september møter ham i Berlin.

Med mesh, eller maskenettverk, kan man ved hjelp av flere enheter som kommuniserer få et bedre og mer stabilt trådløst nettverk.

– Vi er først med Wi-Fi 7, både i mesh-nettverk og vanlige rutere. Teknologien er fremtidsrettet, og støttes av stadig flere enheter innen mobiltelefoni, TVer og spillkonsoller, sier salgssjef Tom Tran.

Fra datterselskapet Mercusys tilbyr TP-Link en like bred portefølje. Foto: Stian Sønsteng

Han innrømmer at prisen på Wi-Fi 7 til nå har ligget et stykke over Wi-Fi 6.

– Prisene begynner å jevne seg ut, og dette vil nok gi en solid salgsvekst, sier Tran.

 

Global markedsleder

TP-Link ble grunnlagt i Shenzhen i 1996 av brødrene Zhao Jianjun og Zhao Jiaxing. Selskapet har utviklet seg til en global aktør innen nettverksutstyr og smarthjemprodukter. Etter en omfattende restrukturering i 2024, ble TP-Link Systems Inc. etablert som det globale hovedkontoret i Irvine, California. Den amerikanske virksomheten eies i dag fullt ut av Zhao Jianjun og hans kone Hillary, mens Zhao Jiaxing eier den kinesiske delen.

Vi er global markedsleder på wifi-produkter, og har i Norden en andel på 60-65 prosent

– Vi er global markedsleder på wifi-produkter, og har i Norden en andel på 60-65 prosent, sier Tran, som er én av rundt 40 ansatte i Norden.

– Hvor flinke er butikkene til å selge rutere og mesh-system til kunder som kjøper andre produkter som trenger god wifi-forbindelse?

Babykamera fra TP-Link Tapo. Foto: Stian Sønsteng

– Her kan det nok være en forbedring. Vi arbeider hele tiden med opplæring av selgerne, i det seneste på fordelene med Wi-Fi 7, så håper vi de bruker dette overfor sine kunder igjen, sier Tran.

I Norden har selskapet også varemerket Mercusys.

– Dette er et datterselskap, med fokus på enda rimeligere produkter - med samme gode kvalitet og et litt annet design, sier Tran.

 

Deco og Tapo

Undermerkene Deco og Tapo brukes på henholdsvis mesh-systemene og sikkerhetskamera.

– Her på IFA viser vi blant annet et smart babykamera som bruker kunstig intelligens, og for eksempel kan varsle hvis babyen får dynen over ansiktet. På utendørssiden viser vi kamera med solcellepanel, og Dual Lens, som både har god vidvinkel og zoom, begge med høy kvalitet, sier Tran.

Kodetastaturet til dørlåsen DL-210 Kit. Foto: Stian Sønsteng
TP-Link har flere sikkerhetskamera med solcellepanel, fra undermerket Tapo. Foto: Stian Sønsteng

TP-Link viser i Berlin også robotstøvsugere, dørlåser og dørklokker.

– Robotstøvsugeren RV70 har en basestasjon som henter ut fuktighet fra luften og omdanner denne til vann, slik at man slipper å fylle vanntanken manuelt, sier Tran.

– Hvorfor kommer TP-Link med småelektriske produkter?

– Vi ser dette som en del av smarthjemmet, og mener vi kan tilby relevante produkter som skiller seg litt ut, både på pris og innovasjon, sier Tran.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2025, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS