MOVA MED STORE AMBISJONER

Leah Lang med Mova X4 Pro, som kan kjøres rett inn i basen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi er ikke her for å konkurrere, men for å eliminere konkurransen, sier Leah Lang under Movas første lanseringsarrangement i Europa.

Publisert

Hun er strategisk markedssjef (GTM Manager) for Norden, og viser under lanseringsarrangementet i Stockholm den andre uken i april våt- og tørrstøvsugeren Mova X4 Pro. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med arrangementet er betalt av Mova.

– Lanseringen her i Stockholm er den første i Europa, og det sier litt om hvor viktig det nordiske markedet er for Mova, sier markedsdirektør Xinxin Dong til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Norden er veldig viktig for oss, og vi følger nøye med på hvilke preferanser kundene her har når det gjelder livsstil og design, sier nordisk markedssjef Bragi Zang.

Xinxin Dong og Bragi Zang med Mova V50 Ultra Complete. Foto: Stian Sønsteng

Våt- og tørrstøvsugeren Mova X4 Pro er et av hovedproduktene under lanseringen, som også omfatter robotstøvsugere, stangstøvsugere, hårfønere, luftfrityr, elektriske tannbørster og en kaffemaskin. Ellers i porteføljen har Mova blant annet produkter for kjæledyr, som selvrensende kattedo, vanndispenser og fôrmaskin, og kjøkkenprodukter som juicemaskiner, komfyrer og flere kaffemaskiner og airfryere.

– I tillegg vil vi i løpet av året komme med luftrensere og luftfuktere, samt søvnprodukter, sier Dong.

 

Mova K30 Mix (f. v.), X4 Pro, S2 Detect, S4 Detect og S5 Sense. Foto: Mova

Mova og Dreame

I produktoversikten står også robotgressklippere, men disse vises ikke frem under Movas arrangement i Stockholm. Det gjorde de derimot da Dreame hadde sin produktlansering i februar. Mova ble opprinnelig lansert som et budsjettmerke av Dreame, de har fortsatt noen av de samme eierne og begge selskap er dessuten tilknyttet Xiaomi, men Mova har siden februar 2024 vært et selvstendig selskap.

Vi følger nøye med på hvilke preferanser kundene her har når det gjelder livsstil og design

– Etter at vi ble offisielt lansert som et eget selskap har vi gjort store investeringer på produktsiden, og vi er i dag et premiummerke. Som en del av dette kommer vi til å åpne flere flaggskipbutikker over hele verden, sier Dong til fagbladet Elektronikkbransjen.

Siden februar 2024 har Mova etablert seg i flere europeiske land, i november gikk de inn i USA, og de har for første gang deltatt med egne utstillinger på IFA- og CES-messene.

Ambisjonen til nordisk salgssjef Tom Wu er at Mova i 2027 skal ha 50 prosent markedsandel. Foto: Mova

 

Nummer én i 2027

Vi er i dag et premiummerke

Dong sier Mova samarbeider med flere selskap innen kunstig intelligens.

– Et av disse er DeepSeek i Kina, som vi samarbeider svært nært med. Vi bruker i stor grad kunstig intelligens i våre produkter, sier Dong.

DeepSeek ble grunnlagt i 2023, og har fått mye oppmerksomhet for sine KI-modeller.

Under arrangementet i Stockholm, stiller en større delegasjon fra Movas hovedkontor i Kina.

– Hvordan er dere organisert i Norden?

Hårfønerne Mova Shine 10 (t. v.) og Flip 10. Foto: Stian Sønsteng

– Foreløpig håndterer vi det meste fra Kina, men vi planlegger å etablere et eget kontor her, sier Zang.

Under arrangementet sier nordisk salgssjef Tom Wu at målet deres er å bli nummer én i Norden, med en markedsandel på 6 prosent i 2025, etterfulgt av 20 prosent i 2026 og 50 prosent i 2027.

 

Mova X4 Pro

Mova X4 Pro kan spraye varmt vann på vanskelige flekker. Pris: 6.900,- Foto: Mova

Så til produktene, og først våt- og tørrstøvsugeren Mova X4 Pro. Denne varmer opp vannet til 80 grader, og fordeler dette med 16 dyser, samt en punktspray som kan brukes på vanskelige flekker. Maskinen har én rullebørste, som roterer 450 ganger i minuttet. Ifølge Mova skal løsningen med varmt vann være ti ganger mer effektiv enn tradisjonelle løsninger med kaldt vann, og et spesielt rengjøringsmiddel tilsettes i vanntanken, og har altså ingen egen beholder.

Mova X4 Pro skal samtidig fjerne både tørre smuler, vått søl og flekker, med en sugekraft på 20.000 Pa. Med systemet Liquid Locking skal rengjøringen være like effektiv selv når støvsugeren ligger flatt ned, ved bruk under lave møbler. Dual-Edge Cleaning skal sørge for at hele bredden på støvsugeren rengjør gulvet, og led-belysningen skal gjøre det enkelt å se hvor den trengs å brukes.

 

Mova S5 Sense. Pris: 3.500,- Foto: Mova

Rett i basen

Basestasjonen er konstruert slik at man kjører Mova X4 Pro rett inn i den, uten at den må løftes, og maskinen rengjøres automatisk med varmt vann på 100 grader. En rengjøringsprosess på fem trinn skal ikke bare skylle børsten, men den blir også skrubbet og presset. Til slutt tørkes børsten med varm luft på 90 grader, og ved hjelp av Smart Dirt Detection-sensorene skal børsten automatisk få en ekstra vask, dersom det trengs.

Foreløpig håndterer vi det meste fra Kina

Underveis i rengjøringen av gulvet skal effekten automatisk justeres, slik at lett støv fjernes skånsomt, mens mer gjenstridig smuss får full sugekraft. En led-skjerm viser batterinivå, rengjøringsstatus og innstillinger, eller man kan få denne informasjonen med stemmeveiledning.

Mova S4 Detect. Pris: 3.000,- Foto: Mova
Mova K30 Mix har en sugekraft på 18.000 Pa. Pris: 4.600,- Foto: Mova

X4 Pro skal være designet for å føles lett i bruk, der vekten fra håndtaket på 1,1 kilo er det eneste som må løftes. Hodet har et dreieledd på 60 grader, som skal gjøre det enkelt å navigere våt- og tørrstøvsugeren. I Smart Mode er driftstiden 45 minutter, mens batteriet i Hot-Water Mode holder i 25 minutter. Prisen er 6.900 kroner.

 

Mova V50 Ultra Complete

Mova V50 Ultra Complete er en robotstøvsuger og gulvvasker som navigerer med kunstig intelligens, og har en sugestyrke på 24.000 Pa. Med AI SmartSight-teknologien skal den gjenkjenne mer enn 200 forskjellige hindringer i hjemmet, fra strømledninger til leketøy. I modusen Pet Zone Cleaning gjenkjenner roboten mat- og vannskåler samt kattedoer, og styrer utenom disse.

Med FlexiRise Navigation lages en effektiv rute, mens sidekant-laseren skal sikre grundig rengjøring langs paneler og møbler. StepMaster-systemet skal passere terskler og teppekanter opptil 6 cm.

Mova V50 Ultra Complete. Pris: 19.700,- Foto: Mova
Mova P50 Pro Ultra. Pris: 12.700,- Foto: Mova

TurboForce7-motoren skal fjerne støv, dyrehår og smuler, selv fra tykke tepper og vanskelig tilgjengelige åpninger. Triple Anti-Tangle-mekanismen, som består av en spesialdesignet TroboWave DuoBrush, en automatisk hårløsnende sidebørste, samt ekstra børster på hjulene, skal gjøre at man slipper å fjerne hår fra børster og hjul.

Børsten på prototypen Mova Z60 Ultra Roller Complete beveger seg til siden, og skjules av et deksel når den går over et teppe. Foto: Stian Sønsteng

Mopperengjøringen skjer med 260 omdreininger i minuttet, og moppene skal automatisk justeres opp og ned samt vinkler opptil 5 grader, for grundig vask selv om gulvet er ujevnt. DuoSolution-systemet består av to separate såpebeholdere, til vanlig rengjøring og en spesielt utviklet for å effektivt fjerne luktstoffer etter kjæledyr. I appen velges det om en eller begge skal brukes.

 

Finner kjæledyret

I basen rengjøres moppene med 80 grader varmt vann, med 20 dyser som skal fjerne opptil 99,9 prosent av alle bakterier. Her tømmes også støvet i en pose på 3,2 liter, som skal holde inntil 100 dager. OmniDry-systemet tørker moppeputene på én time ved 60 grader varmluft. Systemet tørker også støvboksen og støvposen, selv om disse delene krever litt mer tid, slik at man unngår bakterier, vond lukt og fuktproblemer. I basen etterfylles også robotens vanntank med friskt vann og rengjøringsmiddel, mens Pet Odor Solution helles i roboten.

Kaffemaskinen Mova Virtuoso 10 Pro. Foto: Mova
To luftfrityrmaskiner fra Mova, til venstre FD20 Pro. Foto: Stian Sønsteng

Med Remote Pet Monitoring kan man se og snakke med kjæledyret, og i Pet-Finding Mode sporer Mova V50 Ultra Complete opp kjæledyret som kanskje gjemmer seg under sofaen, og sender deg et bilde.

Roboten forstår opptil 40 enkle stemmekommandoer, slik at alle i familien kan starte rengjøringen uten å bruke appen. Pris: 19.700,-

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2025, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS