I Danmark er 150 El-Salg-butikker gått inn i Elon-gruppen, som dermed teller 659 nordiske butikker i innkjøpssamarbeidet. Foto: El-Salg

ANTALL BUTIKKER NESTEN DOBLET

I og med samarbeidet med den danske El-Salg-kjeden, har Elon-gruppen i Norden økt fra 350 butikker i 2018 til 659 butikker i 2021.

Publisert Sist oppdatert
Asle Bjerkebakke er administrerende direktør i Elon Norge. Foto: Jan Røsholm

– Dette er i henhold til strategien, og styrker posisjonen vår som en nordisk aktør, sier administrerende direktør i Elon Norge, Asle Bjerkebakke.

Ifølge en pressemelding fra Elon Group, er A/S El-Salg med sine 150 butikker Danmarks største medlemseide kjede innen hvitevarer og forbrukerelektronikk. Fra før har Elon et innkjøpssamarbeid med den danske kjeden Hvidt&Frit, med 39 butikker.

I Norge siden 2014

Svenske Market publiserte 18. august et intervju med konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group. Her heter det at gruppen i 2018 hadde 300 butikker i Sverige og 50 i Norge, mens antallet i dag er 348 (inkludert 78 Electra-butikker) i Sverige og 62 i Norge. I tillegg har porteføljen økt med 189 i Danmark, 55 i Finland og 5 på Island – totalt 659 butikker i det nordiske innkjøpssamarbeidet.

I intervjuet med Market sier Lebrot at det for leverandørene er mest effektivt å samarbeide med store kunder, og at det derfor har vært viktig for Elon å bli store og nordiske.

Elon Norge har slik sett fulgt denne ambisjonen, med en økning fra 47 butikker ved utgangen av 2019 til 59 butikker i 2020 og 63 butikker per i dag.

– Målet fremover er å etablere 12-15 nye utsalg per år, sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stefan Lebrot er konsernsjef i Elon Group. Foto: Elon

Med dagens butikkportefølje er kjeden tilbake på samme nivå som de var i 2014, da daværende Euronics Norge inngikk innkjøpssamarbeid med EEL Holdning, som siden byttet navn til Elon Group. Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, mens franchisetakerne som siden er kommet til ikke er aksjonærer.

Større muskler

– Gjennom samarbeidet med A/S El-Salg får vi enda større muskler til å tilby riktig sortiment og priser til kundene i de nordiske landene, sier administrerende direktør Stefan Lebrot i Elon Group i en pressemelding.

Målet fremover er å etablere 12-15 nye utsalg per år

Han mener gruppen har funnet en riktig miks av lokale butikker og effektiv ehandel, og at avtalen med A/S El-Salg tyder på at Elon Group er en god samarbeidspartner for fremtiden.

For A/S El-Salgs del, heter det at de under pandemien sett hatt økt etterspørsel fra kunder som ønsker å handle lokalt, og at avtalen med Elon Group styrker deres muligheter til å møte kundenes ønsker.

Tomas Holm Hedehus er administrerende direktør i El-Salg. Foto: El-Salg

– Vår målsetting er å gi våre butikker best mulig innkjøpsmuligheter både nå og på sikt. Den nye samarbeidsavtalen innebærer et større og bredere sortiment med enda bedre priser, sier administrerende direktør Tomas Holm Hedehus i A/S El-Salg i pressemeldingen.

Både Elon Group og A/S El-Salg er en del av Euronics, som med 11.000 butikker i mer enn 30 land er Europas største innkjøpsorganisasjon for hvitevarer og forbrukerelektronikk.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2021, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS