Power merker sin nye klikk-og-hent-løsning med store portaler. Foto: Power
Power merker sin nye klikk-og-hent-løsning med store portaler. Foto: Power

SATSER PÅ AVSTANDS-SHOPPING

Både Power og Elkjøp tar grep for å minske fysisk kontakt mellom kunder og ansatte, og har laget nye klikk-og-hent-løsninger.

Publisert

Flere aktører i bransjen har tilpasset handelen til korona-tiltakene som er iverksatt av regjeringen. Elkjøp har laget egne åpningstider for folk i risikogrupper, og utvider nå sine klikk-og-hent-ordninger hvor du kan få varene dine levert rett i bilen.

Leverer på parkeringsplassen

Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp.
Fredrik Tønnesen er administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp.

– Det viktigste for oss i denne krevende situasjonen er å sørge for at alle våre kunder og ansatte er trygge, og at vi på felles dugnad bidrar til å stanse smitten mellom mennesker. Sikkerheten kommer alltid først for oss i Elkjøp, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en pressemelding.

Elkjøp har lenge hatt en klikk og hent-ordning, der kunder kan bestille varer på nett og hente dem selv i butikk. Nå utvides denne ordningen, slik at kunder får varene levert på parkeringsplassen.

– Våre kunder kan bestille og betale på nett, for deretter å komme til avtalt parkeringsplass. Det er da opp til kundene våre om de ønsker varene rett i bagasjerommet eller gjennom vinduet. Denne pandemien tvinger frem nye løsninger, og vi gjør det vi kan for å levere nødvendige produkter til det norske hjem. Om det skulle være en vaskemaskin, kjøleskap eller utstyr til hjemmekontoret skal vi gjøre det vi kan for å levere det trygt og sikkert, sier Tønnesen.

Kjører på drive-through

Anders Nilsen er administrerende direktør i Power Norge. Foto: Power.
Anders Nilsen er administrerende direktør i Power Norge. Foto: Power.

Power har hentet inspirasjon fra hurtigmatbransjen, og lanserer nå et «drive-thru»-konsept, hvor folk kan handle elektronikk uten å måtte forlate bilen.

– Mange i Norge er nå i den situasjonen at de er bekymret for smitte, eller er i en karantene som gjør at de må unngå andre mennesker. Vi har derfor fått utviklet et Drive-Thru-konsept som mange kjenner igjen fra fast food-bransjen, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge, i en pressemelding.

Nilsen forteller at idéen kom fra en av medarbeiderne i forrige uke, og at tjenesten ble utviklet på noen få dager.

Kunden reserverer varen med Click&Collect på power.no, og kjører til butikken. Der ringer hun et oppgitt telefonnummer, og betjeningen varene til bilen mens kunden betaler med Vipps.

– På denne måten sikrer vi at kundene får tak i det de trenger, uten at de trenger å forlate bilen, sier Nilsen.

For å gjøre avhentingen enklere, er venteområdet merket med en portal.

– Portalen gjør at det er svært tydelig hvor man skal vente, sikrer en god køordning, akkurat slik man kjenner fra fast food-bransjen, sier Nilsen.

Korona-tiltakene gjør at Power ser en kraftig økning på sin klikk-og-hent-tjeneste.

– Vi ser også at dobbelt så mange velger vår klikk-og-hent-løsning, Click & Collect, sammenliknet med året før. Det er tydelig at mange nå ønsker at vi finner frem varene på forhånd før de kommer i butikken, sier han.

Elkjøp satser også på kundestøtte for de som er hjemme i karantene.

– Jeg anbefaler varmt å besøke vår Facebook-side «Den digitale dugnaden», hvor man kan få svar på små og store spørsmål innenfor hjemmeelektronikk og hverdagsteknologi, sier Tønnesen.

Vi har samlet alle artikler som berører koronakrisen på elektronikkbransjen.no/korona.