Konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic rapporterer om en omsetning på 38,3 milliarder og et resultat på 1.228 millioner kroner. Foto: Elkjøp

NYE REKORDTALL FOR ELKJØP

Elkjøp Nordic økte i fjor omsetningen med fire og bedret resultatet med ti prosent. Elkjøp Norge står for nesten en tredel av omsetningen.

Publisert

Konsernet offentliggjorde den 20. juni resultatet for regnskapsåret 2018/2019, som ble avsluttet 30. april. Når man ser på den norske delen av virksomheten, var omsetningen her 12,2 milliarder kroner. Dette er en økning på 1,3 prosent, men ser man bort fra Lefdal-butikkene som ble stengt i forbindelse med at denne kjeden gikk inn i Elkjøp, er den reelle økningen på 5,6 prosent, heter det fra Elkjøp Norge.

Elkjøp omsatte i Norden for 38,8 milliarder kroner, en økning på fire prosent. Resultatet gikk opp ti prosent, til 1.228 millioner norske kroner. Virksomheten i Norge og Sverige står for den største andelen av veksten.

I en pressemelding fra Elkjøp Nordic vises det til at dette er konsernets beste resultat noensinne, med rekorder på nordisk nivå innen omsetning, resultat og kundetilfredshet.

Høyere kundetilfredshet

Resultatforbedringen tilskrives i stor grad omsetningsøkning, kostnadskontroll og besparelser i forbindelse med at Lefdal-kjeden gikk inn i Elkjøp.

Elkjøp Nordics nye konsernsjef, Erik Sønsterud, er godt fornøyd med resultatene. Han er spesielt glad for utviklingen i kundetilfredshet.

Fornøyde kunder er jo selve grunnlaget for å lykkes innen varehandel

– Fornøyde kunder er jo selve grunnlaget for å lykkes innen varehandel. Årets rekordresultat ser vi således i sammenheng med den økende kundetilfredsheten, sier Sønsterud i pressemeldingen.

Den nye konsernsjefen trekker frem at Elkjøps vekst i de fleste markeder og produktgrupper skjedde til tross for den ekstraordinært varme sommeren i fjor.

– Vi startet forrige regnskapsår med tidenes sommer. Det er herlig for folk flest, men ikke særlig positivt for kundetrafikk til varehandel. I tillegg har valutasituasjonen, med høy eurokurs og svekket svensk krone, vært krevende. I lys av dette er vi svært fornøyd med resultatet vi nå leverer, sier Sønsterud i pressemeldingen.

Konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic. Foto: Elkjøp.

Smart, spill, kjøkken og B2B

Her vises det til at produktgruppene Smart Home, Gaming, Kjøkken og B2B i størst grad bidro til omsetningsøkningen.

– Tradisjonelle produktområder som kjøkkenutstyr, hvitevarer og mobiltelefoner bidro også stort til kjedens rekordomsetning. Totalt solgte Elkjøps butikker mer enn to millioner smarttelefoner, heter det i pressemeldingen.

For Norges del fremheves store TVer, gaming og tilbehør, inneklimaprodukter og hodetelefoner – der salget økte med 40 prosent sammenlignet med fjoråret, som spesielt populære.

Les om Elkjøp Norges resultat

– Det er naturligvis hyggelig å se at vi fortsetter å vokse i et flatt marked. Alle våre vekstområder øker, og vi har også dette året tatt markedsandeler. Kundetilstrømningen økte også, godt hjulpet av en sterk og sunn online-økning, uttaler Sønsterud.

300 millioner kunder

I løpet av regnskapsåret besøkte 300 millioner kunder en Elkjøp-butikk. Konsernets kundetilfredshet endte på 91,8 prosent, noe som ifølge pressemeldingen også er ny rekord, og en økning på 10 prosent over de siste fem årene.

– Vi måler kundetilfredsheten daglig i alle kanaler og butikker. I fjor investerte vi cirka 100 millioner kroner i utdanning av våre medarbeidere, og vi ser en sammenheng mellom god rådgivning og økningen i kundetilfredshet, sier den nye Elkjøp-sjefen.

Ifølge pressemeldingen er Elkjøp er markedsleder i alle de fire markedene selskapet opererer i, med Norge som det største landet målt i kroner og øre.

Netthandel 20 prosent

De fire nettbutikkene skal ifølge kjeden være blant de største i hvert marked.

– Varehusene er fremdeles vår største og viktigste salgskanal, men vi noterer tosifret og sterk vekst på nett. Nettbutikkene står i dag for nesten 20 prosent av totalomsetningen, og klikk og hent vokste med 30 prosent i fjor. Flere og flere av kunder kjøper på nett og henter i butikk, en tjeneste vi tror vil fortsette å vise sterk vekst fremover, sier Sønsterud i pressemeldingen.

Elkjøp Nordic har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter. Rundt 11.000 personer er ansatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Powered by Labrador CMS