Daglig leder og butikksjef Frode Arntsen ved Elon Grimstad til venstre bak disken. Foto: Elon
Daglig leder og butikksjef Frode Arntsen ved Elon Grimstad til venstre bak disken. Foto: Elon

FIRE NYE ELON OG NYTT FLAGGSKIP

I oktober og november har Elon fått fire nye butikker i kjeden. I tillegg er Grimstad pusset opp etter det nye konseptet, og blitt kjedens flaggskip.

Publisert

Elon Grimstad åpnet igjen etter oppussingen den 10. oktober, med 700 kvadratmeter på Bergemoen. Hit flyttet den daværende Euronics-butikken inn i 2009, og butikksjef og daglig leder Frode Arntsen har sammen med deleier Jan Jensen drevet selskapet i snart 15 år.

Butikkene i det nye kjedekonseptet er bygd opp som de ulike rommene i et hjem, med kjøkken, stue og vaskerom i butikken, der dertil hørende produkter vises.

– Erfaringene fra de nye butikkene er at kundene føler seg mer hjemme, og dermed bruker de også mer tid hos oss. Tanken er at vi i større grad inspirerer kundene. Vi skal gå fra å være en produktorientert kjede, til å tilby alt av tjenester rundt produktene, også hjemme hos kundene. Derfor bruker vi «Velkommen hjem!» i markedsføringen, sier kjedesjef Asle Bjerkebakke til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hvitevareavdelingen ved Elon Grimstad. Foto: Elon.
Hvitevareavdelingen ved Elon Grimstad. Foto: Elon.

Elon Grimstad har i forbindelse med nyåpningen startet med nye varegrupper, med en belysningsavdeling og et demokjøkken. Sistnevnte er laget i samarbeid med en lokal kjøkkenforhandler.

Erfaringene fra de nye butikkene er at kundene føler seg mer hjemme, og dermed bruker de også mer tid hos oss

Nett og butikk

– Elon ønsker å fokusere på netthandelen, og vil snart tilby en mer funksjonell nettbutikk. I de nye butikkene blir det installert interaktive berøringsskjermer som viser nettbutikkens fulle utvalg, som et supplement til de varene som butikken har på lager, og de nye butikkene får også dedikerte hentepunkt, sier Bjerkebakke.

Asle Bjerkebakke (t. h.) er kjedesjef i Elon Norge. Til venstre konsernsjef Stefan Lebrot. Foto: Jan Røsholm.
Asle Bjerkebakke (t. h.) er kjedesjef i Elon Norge. Til venstre konsernsjef Stefan Lebrot. Foto: Jan Røsholm.

Den 29. oktober åpnet Elektro AS på Skjervøy i Troms som Elon-butikk, og den 7. november Elon Sotra i Hordaland. Dette er en helt ny butikk, bygd etter det nye konseptet, og er kjedens andre franchise-butikk, den første ligger i Bardu i Troms.

– Franchise gir oss mulighet til å sitte i førersete når det gjelder hvor vi etablerer nye butikker. Vi har hatt åtte nyåpninger siden 1. mai, etter at vi økte etableringsavdelingen til tre medarbeidere som har delt landet mellom seg, sier Bjerkebakke.

Den 7. november åpnet TV-Tormod i Narvik som Elon Narvik, og den 14. november gikk Elbutikken på Storslett i Troms inn i kjeden.

– Det viktige for oss er å bli landsdekkende. I dag har vi 48 butikker, som vi deler inn i tre størrelser; liten (150 kvm.), medium (350 kvm.) og stor (700 kvm.), sier Bjerkebakke.

– Hvor mange butikker hadde Euronics, som dere het tidligere, på det meste?

– Rundt 2007 var vi vel oppe i 65, og antallet ble hovedsakelig redusert på grunn av nedleggelser eller konkurser.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12666/?page=8" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.