Så glade var de ansatte ved kjedekontoret til Elkjøp Norge da de fikk ta på seg fotballtrøyene sine i anledning #FotballtrøyeFredag. Foto: Aleksander Bernhard Warhuus/Elkjøp Norge

AKSJONERTE FOR KREFTSAKEN

Elkjøp sto sentralt da det før jul ble samlet inn 700.000 kroner til Barnekreftforeningen, under #FotballtrøyeFredag.

Publisert Sist oppdatert

Ideen er hentet fra Football Shirt Friday i England, der fotballnasjonen samles til støtte for arbeidet mot tarmkreft. Den 3. desember 2021 ble FotballtrøyeFredag for første gang markert i Norge, til støtte for Barnekreftforeningen.

Artikkelen er oppdatert med nytt tidspunkt for aksjonen. Se lenger ned.

– Responsen var overveldende. Vi hadde ikke klart det uten vår samarbeidspartner Elkjøp, som virkelig sto i bresjen for å spre budskapet vårt. Vi er veldig takknemlig for å ha en så engasjert partner med på laget, sier daglig leder Trine Beate Nicolaysen i Barnekreftforeningen.

Til fagbladet Elektronikkbransjen sier hun det var spesielt å følge med på sosiale medier, hvor hundrevis av #fotballtrøyefredag-øyeblikk ble delt.

– Små og store fotballklubber og idrettslag hadde meldt seg på, i tillegg til flere bedrifter. Unge som voksne stilte opp i sin favorittdrakt, i tillegg til flere kjæledyr som åpenbart følger tett med på fotball. Det var veldig artig å følge med på engasjementet og fantasien rundt om i landet, sier Nicolaysen.

Trygve Hillesland, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

Større enn ventet

Barnekreftforeningen hadde i forkant fått et tips fra Marius Klemo, som både er venn av foreningen og ivrig Arsenal-supporter, om at de kunne ta konseptet til Norge. Elkjøp fulgte opp, og oppfordret egne ansatte, andre bedrifter og kunder til å ta på seg fotballtrøya til favorittlaget og dele bilder i sosiale medier.

– Vi syns både markeringen og initiativet ble en stor suksess! For oss internt ble dette mye større enn vi kanskje hadde sett for oss da vi satte i gang, og det er ikke annet enn gledelig, sier administrerende direktør Trygve Hillesland i Elkjøp Norge.

Vi har tro på at vi i år skal klare samle inn enda høyere summer enn i 2021

Ute i butikkene var kundene nysgjerrige på hvorfor de Elkjøp-ansatte gikk i fotballtrøyer.

– Dette ga dem en fin anledning til å snakke om det viktige arbeidet Barnekreftforeningen gjør. Gjennom hele dagen ble det delt hundrevis av bilder internt hos oss, av ansatte i fotballtrøyer, som viste både engasjement, stolthet og glede. Sammen med oss ble også Schibsted Partnerstudio, P4, TV 2, DnB, Arsenal Norway, Rosenborg Ballklubb, Supporterunionen, Villa Skaar, Dagens Næringsliv, Facebook, Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball, Norsk Supporterallianse og flere andre med. Det er ingen tvil om at det nytter når store krefter slår seg sammen, som vi gjorde her, sier Hillesland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Store følelser

Nicolaysen i Barnekreftforeningen sier det er liten tvil om at fotball skaper stort engasjement og mye følelser.

Daglig leder Trine Beate Nicolaysen i Barnekreftforeningen. Foto: Barnekreftforeningen

– FotballtrøyeFredag ble intet unntak. Godt støttet av hele fotball-Norge klarte vi å samle inn nærmere 700.000 kroner, i tillegg til å rette et stort fokus mot barnekreftsaken. Sammen kommer vi nærmere målet om at ingen barn skal dø av kreft, og vi kan fortsette å jobbe for et bedre behandlingstilbud for barn med kreft og deres familier.

Nicolaysen sier FotballtrøyeFredag blir arrangert også i år.

OPPDATERT: Nytt tidspunkt for aksjonen er den første fredagen i mai, så neste FotballtrøyeFredag blir allerede fredag 6. mai 2022.

Hillesland forsikrer at Elkjøp også denne gangen ønsker å være med.

– Dette gleder vi oss til, og vi har tro på at vi i år skal klare samle inn enda høyere summer enn i 2021, sier Hillesland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nicolaysen i Barnekreftforeningen sier fotball spiller en viktig rolle i livet til mange barn med kreft.

– Barn har mye de skal oppleve, de har mange drømmer, om å bli friske – men også å score mål for laget sitt en dag. De trenger forbilder og rollemodeller på veien. Fotballen er en arena der barn kan utfolde seg og oppleve mestring og se opp til sine helter.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2022, som ble distribuert 22. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS