VIL GJØRE MULTIROM HELT ENKELT

På IFA viste Gibson Innovations for første gang sine Onkyo-produkter, men de ble holdt på bakrommet. Ute i hallen dominerte Izzy.

Publisert Sist oppdatert

Izzy er navnet på Philips’ nye multiromsystem, som skal kunne tas i bruk rett fra esken uten at man må sette det opp i et eksisterende trådløst nettverk. Når vi møter markedssjef Daniel Lindén i Gibson Innovations, tar han oss først med på et bakrom der selskapets produkter med varemerket Onkyo vises.

– På IFA i fjor begynte vi å snakke om vår strategi med flere varemerker, og vi ruller nå ut nye produkter i samarbeid med Onkyo. Vi utvikler og produserer blåtannhøyttalere og hodetelefoner for det globale markedet under dette varemerket, sier Lindén.

Gibson Innovations eies av Gibson Brands, som har en portefølje varemerker innen både musikkinstrumenter og forbrukerelektronikk. Ett av disse er Onkyo, der Gibson er inne på eiersiden.

Dette retter seg mot forbrukere som synes multirom er for kompliserte å sette opp og bruke, og kanskje for dyrt

På IFA er de tre aktørene som representerer varemerket Philips samlet i én hall; Gibson Innovations på lyd, TP Vison som har TV og Royal Philips, som har småelektriske og helserelaterte produkter.

– De tre selskapene har Philips som et felles varemerke, og det er Philips-produktene som vises sluttkundene som besøker messen. Bransje og presse får også se våre andre varemerker, men da går vi inn på bakrommene, sier Lindén.

Innebygd wifi

De andre varemerkene Gibson Innovations viser på IFA er enklere innstegsprodukter innen blåtannhøyttalere og hodetelefoner fra GoGear, samt treningsprodukter av merket Trainer.

– Her har den jamaikanske sprinteren Usain Bolt vært med i utviklingen, og vi lanserer produktene i Norden til våren.

– Hva er de viktigste produktnyhetene deres her på IFA?

– Fra Philips kommer vi med et nytt multiromsystem som heter Izzy. Dette retter seg mot forbrukere som synes multirom er for kompliserte å sette opp og bruke, og kanskje for dyrt. Vi har utviklet et alternativ, der man enkelt kopler systemet til et nettbrett eller smarttelefonen via blåtann. Det krever ikke et trådløst nettverk i hjemmet, da enhetene kommuniserer direkte med hverandre med innebygd wifi-teknologi, uten bruk av passord.

– Hvilken kvalitet er det på lyden?

– Den tilsvarer CD-kvalitet, og vi kommer også med en enhet som har innebygd CD-spiller. Dette gjør systemet bakoverkompatibelt, siden CD-lyden kan distribueres rundt i hjemmet, sier Lindén.

Han tror potensialet er stort for systemet. I første omgang består av det av enhetene BM5 og BM50, som kommer i butikkene i september og november til 1.300 og 2.800 kroner.

Hi-Res Audio

Philips Izzy BM5 er tilgjengelig i tre farger og er en multirom-høyttaler med to 2,5-tommers drivere og bassport. Hver høyttaler kan brukes individuelt eller pares med opptil fire andre Izzy-høyttalere ved et trykk på “Group”-knappen. Det trengs ingen spesial-app eller noe passord.

Philips Izzy BM50 har i tillegg CD-spiller, FM-radio og mulighet for USB-avspilling.

På Onkyo-siden er Hi-Res Audio et viktig stikkord.

– Vi har denne sertifiseringen på flere blåtannhøyttalere, der X9 er flaggskipet, men også på hodetelefoner og øreplugger. Vi viser også de første riktig trådløse ørepluggene med blåtann. Frem til nå har man måtte hatt en kabel mellom høyre og venstre øre; W800BT kommuniserer trådløst også mellom ørene, via blåtann. De kommer i butikkene senere i år, og vil koste rundt 300 euro, sier Lindén.

Onkyo X9 har fire 50 mm mellombassdrivere og to 19 mm diskanthøyttalere for høyoppløselig lyd kombinert med doble, tverrstilte passive elementer og skal gjengi lyd i frekvensområdet 57Hz-40kHz. Aluminiumrammen er akustisk optimalisert, forsterkeren er på 2x10 watt og batteritiden er ti timer.

– Hvordan vil det norske markedet oppleve at dere agerer når det gjelder distribusjonen av varemerkene deres?

– Vi ser selvsagt på hvilke produkter som passer i de ulike kanalene. Philips vil være der produktene alltid har vært. Onkyo vil man i større grad finne der det selges produkter i øvre sjikt, der det er butikkselgere som vil forklare teknologien som ligger bak, som Hi-Res Audio.

Powered by Labrador CMS