KJEDE I VEKST SATSER STORT

Administrerende direktør Anders Nilsen på scenen foran 170 leverandører og samarbeidspartnere dagen før Power Rud åpnet. Foto: Stian Sønsteng

– Faghandelen er viktigere enn noen gang, og store varehus som Power Rud er viktig for å skape engasjement rundt bransjen, sier Anders Nilsen.

Publisert Sist oppdatert

Power Rud åpnet i Bærum den 31. mars. Dagen før inviterte administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge 170 representanter fra leverandører og samarbeidspartnere på omvisning i det 6.000 kvadratmeter store varehuset. Her slapp han følgende nyhet:

– Vi hadde i 2021 en omsetningsvekst på 9,1 prosent, noe som er tre ganger bransjeveksten. Dette er en hysterisk bra utvikling for Power. Vi er kjempestolte og ydmyke, og dette er ikke minst en styrkebeskjed. Vi hadde et bra moment før pandemien, og jeg tror dette kommer til å fortsette også etter. Riktignok er vi inne i en tid med mye usikkerhet, som i hvert fall på kort sikt vil berøre bransjen litt mer enn vi skulle ønske, men jeg tror vi totalt sett på året kommer til å utvikle oss positivt, sier Anders Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Etableringssjef Børge Hveding (t. v.) og Power Norge-sjef Anders Nilsen, dagen før Power Rud åpnet torsdag 31. mars. Foto: Stian Sønsteng

Power Rud ligger seks minutter i bil fra Sandvika storsenter, godt synlig fra E16 i retning Hønefoss. Her har Power flyttet inn i de tidligere lokalene til Bohus, med en salgsflate på 5.200 kvadratmeter.

I en tale til leverandørene er Nilsen raskt ute med å innrømme at han tok feil, da han for noen år siden sa det var slutt på de store varehusene. Det var i fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2018 han i forbindelse med åpningen av kjedens nye flaggskipbutikk i Lørenskog uttalte at 2.500 kvadratmeter var midt i blinken for fremtiden.

Tilbake til faghandelen

– Hva har endret seg, siden dere nå åpner et over dobbelt stå stort varehus?

Vi hadde i 2021 en omsetningsvekst på 9,1 prosent, noe som er tre ganger bransjeveksten

– Både vi og markedet har utviklet oss. Én ting er at vi har fått flere og plasskrevende elementer inn i butikken, som RePower, Click & Collect, en større support-avdeling og et større sortiment som ikke minst inkluderer vår største kjøkkenavdeling. En annen ting er ønsket om å skape interesse rundt elektronikk og hvitevarer, kjøkken og ombruk. Dette handler om å ikke være fargeløse, men å være til stede som faghandel, der folk er. Click & Collect har fått kundestrømmen tilbake i butikkene, der kundene føler de får en trygghet og støtte. Miksen av netthandel og tradisjonelt butikksalg gir en veldig god totalitet, og den fysiske butikken er mer aktuell enn noen gang. Heldigvis har leverandørene sett dette, at vi som bransje kan falle helt sammen hvis vi ikke viser frem alle de spennende produktene våre, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvorfor et så stort varehus her på Rud?

Spillavdelingen på 350 kvadratmeter har en sentral plass ved Power Rud, med bølgende lysrør i taket, kalt Las Vegas. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er et godt og viktig marked, der vi tradisjonelt har vært svake. Nå har vi butikker på Skøyen, Slependen og her på Rud, i et område vi anser som svært lukrativt, med god kjøpekraft. Vi har en ganske god butikk på Slependen, på 2.400 kvadratmeter, men den er over tre etasjer. Vi har arbeidet ganske lenge med å få et stort og godt areal, og her på Rud har vi alt på ett plan, noe som forenkler alt. Nå gjør vi det samme både i Finland og Danmark, og vi har nærmere ti slike lokasjoner klare i Norden, sier Nilsen.

Attraktive varer

Internt i Power har de nye og større varehusene gått under navnet Power+. I talen til leverandørene avslører Nilsen at det også har vært foreslått å bruket navnet Power Monster.

– Når vi fikk muligheten til å åpne en butikk her på Rud, som virkelig viser hva Power er, tok vi den. Vi er ganske trygge på at kundene vil ta godt mot oss, sier Nilsen.

Børge Hveding, som er etableringssjef i morselskapet Power International, sier prosessen på Rud startet for åtte måneder siden.

Når man går gjennom den ferdige butikken vil man se at det ikke er noen gjentakelser

– Det er en utfordring å bygge dobbelt så stort som tidligere. Ikke bare skal butikken bygges etter vårt hode, det viktigste er at den fungerer for kundene. Jeg vil si vi her har fått en butikk der kunden opplever ting underveis, med spennende produkter i hele kundereisen, sier Hveding

– Har dere hatt for mange kvadratmeter å fylle?

– Nei, det har vi ikke. Riktignok var vi inne på tanken før vi startet prosessen, men når man går gjennom den ferdige butikken vil man se at det ikke er noen gjentakelser med de samme varene flere steder. Butikken har attraktive varer på alle flater, sier Hveding.

500 kvm kjøkken

I tillegg til butikkflaten på 5.200 kvadratmeter er det et lager på 800 kvadrat.

– Det står også godt med varer ute i butikken som kundene bare kan plukke med seg?

– Det stemmer, men vi har ikke minst en stor hvitevareavdeling og en kjøkkenavdeling med Norema som trenger stor lagerplass, sier Hveding.

Med nærmere 500 kvadratmeter er kjøkkenavdelingen den største i kjeden, med 14 kjøkken samt vaskerom, bad og garderobeløsninger utstilt.

Varehussjef Ehtasham Hassan trekker frem spillavdelingen på 350 kvadratmeter som en favoritt, med en bølgende rad fargerike lysrør i taket som blikkfang. Denne er allerede er døpt Las Vegas.

– Vi har Norges største utstilling av vinskap, en av de største kaffeutstillingene, og også TV-avdelingen ser helt fantastisk ut, sier Hassan.

Varehussjef Ehtasham Hassan ved Power Rud, i varehusets kjøkkenavdeling på 500 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng

Han begynte som deltidsselger hos Elkjøp da han studerte i Tromsø. Siden ble han salgsleder og varehussjef, før han gikk over til Power og ble driftsjef hos dem i Tromsø.

– Så fikk jeg en fantastisk mulighet til å flytte til Oslo igjen, for å bli varehussjef her på Rud. Jeg kjenner på en stolthet over å få lede en så fantastisk gruppe mennesker, sier Hassan.

Ingen Ikea-runde

– Med et så stort areal, har dere tilsvarende mange ansatte?

– Vi begynner med en stab på 55-60, så får vi se det an.

– Hvor har dere hentet disse?

– Både internt i Power og fra andre steder. Hos Power er vi mulighetens arbeidsplass, hvis du har rett motivasjon og gode holdninger.

– Hva blir forskjellen på å drive en så stor butikk og en vanlig Power?

Det er mye av det samme her som i en butikk på 1.000 kvadratmeter, bare i en litt større skala

– Jeg ser egentlig ikke noen stor forskjell. Det viktigste er å legge ting til rette for at kundene blir fornøyde, og det er mye av det samme her som i en butikk på 1.000 kvadratmeter, bare i en litt større skala, sier Hassan.

Etableringssjef Hveding mener den nye butikken godt viser hva Power står for.

– Jeg er helt sikker på at kundene setter pris på at vi utvider hver enkelt varegruppe såpass, slik at det blir interessant og moro å besøke oss. Butikken er mer oversiktlig enn de første butikkene i det nye konseptet, der vi hadde Ikea-runden, sier Hveding.

– Det er ingen runde her?

– Ikke i samme grad. Vi har overlatt veldig mye til kundene, og det er en viktig del av konseptet at de skal glede seg over å være her.

Utfordrende å bli Power

– Har dere hentet inspirasjoner fra andre kjeder og marked?

– Både ja og nei. Vi ser jo at vår største konkurrent i nabolandene har store butikker, der de får vist frem hele sortimentet sitt, sier Hveding.

Han startet i bransjen i 1985, i GH Elektromarked i Trondheim, som i 1997 ble kjøpt opp av Expert. Da ble han varehussjef i Trondheim, med ansvaret for to butikker.

– I en periode var jeg ambulerende varehussjef i butikker som slet litt, inntil jeg i 2004 ble hentet inn som prosjektleder i Expert Norge. Da det kom inn ny ledelse i 2012 fikk jeg rollen som etableringssjef, sier Hveding.

Han sier Power Rud har stor deltakelse fra en del leverandører, som viser seg fra sin beste side og setter fokus på aktuelle produkter.

I sin tale til leverandørene kommer Nilsen også innom forholdet til leverandørene.

– Hva vil du i dag si til dem som var skeptiske da dere i 2017 gikk over fra Expert til Power?

Spillavdelingen på 350 kvadratmeter har en sentral plass ved Power Rud, med bølgende lysrør i taket, kalt Las Vegas. Foto: Stian Sønsteng

– Det var egentlig ingen som helt forsto hva vi ville, men det viser seg at hvis man har et godt konsept, og kundene ser det, så fungerer det. Det var utfordrende å lansere en ny kjede, med ny prisstrategi, ny strategi for varesortimentet og et nytt butikkonsept. Tidligere var det ikke så mange som lyttet til oss, men nå er dette snudd, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Utfordrer fortsatt

– Hvordan vil du beskrive Power som aktør i det norske markedet?

– Vi er en utfordrer, og som den eneste av de store er vi et heleid norsk selskap. Vi er spenstige, modige, og vi våger å endre forutsetningene i bransjen med å tilføre noe nytt. Det har vi vist med RePower, med Power TV Live, og at vi var først ute med å sette nettpriser i butikk.

– Nettpriser i butikk er ikke lenger noe dere nevner så ofte?

Er du først ute med noe som er bra, følger de andre etter

– Det er som regel slik; er du først ute med noe som er bra, følger de andre etter, og dette gikk nok raskere for veldig mange enn de hadde trodd. Pris er i dag en hygienefaktor. Det må være gode og like priser på nett og i butikk, og markedet er transparent. Service, opplevelse og menneskene har fått en annen rolle, enn bare å formidle lavpris. Vi er en faghandel, og legger i stadig større grad vekt på dette.

– Hva er den største utfordringen deres i Norge?

– Å få tak i nye og gode lokasjoner. Vi holder fortsatt på å omstrukturere butikkmassen vår.

– Hvilken vei går dere? Skal alt bli større?

– Vi har mange steder fortsatt for små butikker og/eller feil lokasjoner, og arbeider kontinuerlig med dette. Noen markeder endrer seg, handelssentrum flyttes, så her ligger det et stort potensial. En annen ting er IT-utviklingen, som jeg tror mange kjenner på. Det er så mye vi kan gjøre, som vi vet vi vil gjøre, som handler om handleopplevelsen; hastighet, tilgjengelighet og muligheter. Det er en utfordring å få alt dette til å fungere smertefritt, sier Nilsen.

Satser på bedrift

– Er det blitt rimeligere å leie store lokaler?

– Det tror jeg ikke, men Power som aktør er blitt mer attraktiv. Vi driver mye trafikk, og har bevist at vi er en sterk aktør. Dette gir oss bedre betingelser.

– Har du opplevd at Power til tider har stått litt med lua i hånda, både overfor huseiere og leverandører?

– Vi gjorde det i en lang periode.

Power Rud har den første bedriftsavdelingen i Power, som et ledd i en ny og nordisk satsing på dette markedet. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan var det?

– Ikke noe gøy. Vi hadde dårlige forhandlingskort, og situasjonen var usikker både for gårdeiere, leverandører og for oss selv. Nå har dette snudd, og vi blir stadig oftere kontaktet med nye tilbud og muligheter. Dette er en vesentlig bedre posisjon å være i.

Power Norge har i dag 67 kjedeeide butikker og 67 handlereide butikker.

– Vi er stolte over å være til stede i hele Norge, og her er våre mange dyktige faghandlere ekstremt viktige, sier Nilsen i talen til leverandørene.

– Tør du spå fremtiden? Hvordan ser Power ut om fem til ti år?

– Power vil fortsette å utvikle seg. Vi skal ansette mange nye mennesker, vi skal finslipe konseptene, og har mye vi skal ta tak i. Jeg håper og tror vi vil være kjent for å være best på ombruk, og at vi vil være blant de sterkeste aktørene på kjøkken. Vi har fått et voldsomt grep om bedriftsmarkedet, takket være en egen salgsavdeling som har arbeidet mot mindre bedrifter. Nå utvider vi, og vi har nettopp lansert bedrift.power.no som en del av en nordisk bedriftssatsing. Her på Rud åpner vi vår første rene bedriftsavdeling i butikk, sier Nilsen.

RePower nr. 2

Ine Opseth, ny logistikk og ettermarkedssjef i Power Norge, i RePower-avdelingen på Rud, som er kjedens andre. Foto: Stian Sønsteng

Det nye varehuset i Bærum har også en egen RePower-avdeling. Ansvarlig for denne satsingen er Ine Opseth, som da RePower-konseptet ble lansert ved Power Alnabru den 9. desember 2021 var logistikk, support og ettermarkedskoordinator i Power Norge. Nå har hun fått stillingen som logistikk og ettermarkedssjef, og hun sier det har gått vesentlig raskere å bygge avdelingen på Rud, som er den andre i Norge.

– I utgangspunktet vil RePower her på Rud ha enda mer fokus på salgssiden. På Alnabru har vi i tillegg til salgsavdelingen et stort verksted som også skal levere varer hit til Rud.

Det er mange som setter pris på å kunne pante sine brukte elektronikkprodukter

– Hvordan har dere lykkes med RePower?

– Det går veldig fint. Det er mange som setter pris på å kunne pante sine brukte elektronikkprodukter, og vi ser at salget begynner å ta seg opp, selv om vi ennå ikke har markedsført tilbudet i stor grad. Vi gleder oss veldig til å trykke på knappen for å gå i gang for alvor, sier Opseth.

Etableringssjef Børge Hveding sier planleggingen av Power Rud har tatt noe mer tid enn en vanlig Power-butikk.

Power Rud dagen før åpningen, med alt klart for åpningskøen. Butikken er godt synlig fra E16 mot Hønefoss, seks minutter i bil fra Sandvika storsenter. Foto: Stian Sønsteng
Click & Collect-varer kan hentes flere steder ved Power Rud, blant annet i kassa. Foto: Stian Sønsteng
RePower ved Power Rud er kjedens andre, og er en egen butikk i butikken. Foto: Stian Sønsteng
Fra belysningsavdelingen ved Power Rud. Foto: Stian Sønsteng
Kategorisjef Rune Marthinsen i Power. Foto: Stian Sønsteng
Morten Pettersen (f. v.) og Jon Freiler i Lenovo sammen med Torbjørn Bjering og Thea Sitek i Google. Foto: Stian Sønsteng
Cecilie Stang-Lund (f. v.) og Ane Bryn-Haugland i Mill sammen med nordisk kategorisjef i Power, Nikolaj Christensen. Foto: Stian Sønsteng
Sandra Torsvik (f. v.), Celina Røste og Andreas Lind i Samsung sammen med kategorisjef Thomas Tønsberg i Power. Foto: Stian Sønsteng
Daniel Eriksson i Hisense er nordisk salgsdirektør for Hisense i Gorenje Group Nordic. Foto: Stian Sønsteng
Thomas Marthinsen (t. v.) er norsk salgssjef for lyd og bilde i Power, her sammen med senior salgssjef Paal Anders Jansen i Samsung Electronics Nordic. Foto: Stian Sønsteng
Franchise-ansvarlig Anders Normandbo i Power og salgssjef for kjøkken i Power Norge, Nina Rønningen. Foto: Stian Sønsteng
Power Rud har kjedens største avdeling med Norema-kjøkken, med en salgsflate på 500 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng
Fra avdelingen for hjem og fritid. Foto: Stian Sønsteng
Produktsjef for hvitevarer i Power, Kim Even Vågenes (t. v.), og nøkkelkundesjef Bernt Risøy i Electrolux med vask og tørk i AEGs 8000-serie. Foto: Stian Sønsteng
Howard Lie i F&H Scandinavia og kategorisjef Kristine Mensner i Power med en blender fra Magimix. Foto: Stian Sønsteng
Bjørn Mangseth i Gorenje Group Nordic med Askos Craft Black Steel-ovn. Foto: Stian Sønsteng
Martin Trangrud (f. v.), Hans Jacob Mikkelsen, Henrik Steen og Erling Lae i Nespresso. Foto: Stian Sønsteng
Kategori- og innkjøpsdirektør Trond Gulbrandsen i Power tar mot leverandører og samarbeidspartnere dagen får Power Rud åpner. Foto: Stian Sønsteng
Leverandører og samarbeidspartnere måtte finne seg i å stå i kø, da de besøkte Power Rud onsdag 30. mars, dagen før åpningen. Foto: Stian Sønsteng
Ragnar Eknes (f. v.) i Gram og Pål Haugen i OmBrukt/Elektronikkbransjen blir tatt imot av Thomas Marthinsen, Stian Gjestang og Joakim Hagen i Power. Foto: Stian Sønsteng

Voldsom satsing

– Blant annet er det flere leverandører som har sine egne områder i denne butikken, men totalt sett har det hele gått fantastisk bra, sier Hveding.

– Da dere startet for åtte måneder siden var mye pandemistengt?

– Ja, så vi er blitt flinke på Teams ...

– Måtte dere derfor vente på rett tidspunkt for å åpne?

– Det har vi faktisk ikke måtte gjøre, men det har vært en spennende tid for oss som for alle andre, sier Hveding.

I den nordiske etableringsstaben har han med seg fem kolleger.

– Vi tegner, prosjekterer og utvikler konseptet. Vi er en liten stab, og billige i drift, smiler Hveding.

Power Norge-sjef Anders Nilsen mener Power Rud viser at kjeden har evnen til å endre seg.

– Man forsøker å se inn i fremtiden, så skjer det noe i markedet man ikke hadde forutsett skulle skje så raskt. Da er det viktig å ta nye grep, på nett og i butikkstrukturen, og legge noen nye ambisjoner til konseptet. Vi håper og tror leverandørene ser at vi som én av aktørene i bransjen satser voldsomt og bygger butikker som koster titalls millioner kroner, der de får vist frem alle de spennende produktene sine.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2022, som ble distribuert 19. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS