PRESSEMELDING:

Nordmenn har hodetelefoner til ulike bruk, fra trening til jobb og pendling. Foto: Sony
Nordmenn har hodetelefoner til ulike bruk, fra trening til jobb og pendling. Foto: Sony

TRÅDLØST I ØRENE

Nordmenn kjøpte over to millioner hodetelefoner og ørepropper i 2020, og en stadig større andel blir trådløse.

Publisert

Salget av hodetelefoner og ørepropper økte med tre prosent fra 2019 til 2020, og endte på totalt 2,12 millioner solgte enheter. 920.000 av disse er hodetelefoner, mens de resterende 1,2 millionene er ørepropper.

Flere bruksområder
– Vi har for første gang tall for salget av ørepropper med i vår forbrukerundersøkelse, og det er viktig å påpeke at det inkluderer alle typer propper, fra de enkleste til de mer avanserte med støykansellering, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Svært mange har nok kjøpt hodetelefoner beregnet på tale- og videokonferanse via jobben i 2020, noe som ikke fanges opp i våre tall for forbrukermarkedet. Så den reelle veksten er nok enda høyere, sier Ottemo.

2020 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse. Ifølge vår forbrukerundersøkelse var 71 prosent av alle solgte hodetelefoner trådløse i 2020, og hele 83 prosent av øreproppene.

Flere nylanseringer, færre mobiler med mini-jack-inngang og forbedret batterikapasitet bidrar til at flere velger å kutte kabelen også på de trådløse øreproppene.

– Nordmenn har tradisjonelt reist mye, og bruker gjerne støydempende klokker på fly. Det har det ikke vært mye bruk for i 2020, og tilbakemeldingen fra bransjen er at vi har ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk, som for eksempel dedikerte treningspropper, sier Ottemo.

Stabilt musikk-salg
– Tidligere har vi gjort en undersøkelse for å se hvor mange digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Home som ble solgt i Norge. De to siste årene ser vi at assistentene har flyttet inn i andre produkter, som blåtannhøyttalere, hodetelefoner og kjøleskap, dermed blir ikke undersøkelsen like nøyaktig. Vi går derfor ikke ut med separate salgstall, sier Ottemo.

Andelen som har kjøpt musikkanlegg har de to siste årene ligger stabilt på fire-fem prosent, og yngre forbrukere kjøper musikkanlegg i noe større grad enn eldre forbrukere. Også markedet for multiroms-anlegg har holdt seg konstant de to siste årene, med et salg på rundt 95.000 enheter.

En annen trend på lyd-markedet er at lydplanker til TVen blir stadig mer populære, og det ble solgt 190.000 lydplanker i 2020.

Salget av blåtannhøyttalere har vært høyt de siste årene, men faller noe i 2020. Det ble solgt 260.000 strømmehøyttalere i fjor, mot 300.000 i 2019.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.
Her finner du høyoppløste pressebilder.
Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.