LIEBHERR KJENNER IGJEN MATVARENE

Liebherr kommer med en rimeligere serie kombiskap med priser fra 7.000 til 10.000 kroner, men viser også et skap med bildegjenkjenningsteknolgi.

Publisert Sist oppdatert

– Liebherr vil gjerne ha en større del av massemarkedet, og har derfor utviklet et nytt konsept der de leverer rimeligere kjøleskap uten at de kompromisser med kvaliteten selskapet er kjent for. De kommer med åtte til ti modeller i 186 og 201 centimeters høyde og 60 bredde, standardmål i Norge. Alle er med to eller tre plusser i energibruk og NoFrost i frys. Man har tatt bort noe, men har beholdt det fleksible plastmaterialet, førsteklasses komponenter og den elektroniske betjeningen. Man er ikke i tvil om at det er et Liebherr-skap man åpner, sier Jonas Nielsen-Grøn, salgs- og produktsjef for hvitevarer i Witt A/S, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

– Dere er ikke redd for at dette forringer varemerket?

– Nei. Kvaliteten er topp, og vi vet fra andre varemerker som ligger høyt i forbrukernes bevissthet at det ikke går ut over denne posisjonen at man også leverer rimeligere modeller.

Vi vet at denne type kombiskap er etterspurt i Norge, og at det selges mange produkter i prisleiet 7.000 til 10.000 kroner

– Hvilke forventninger har dere til disse modellene i det norske markedet?

– De er store. Vi vet at denne type kombiskap er etterspurt i Norge, og at det selges mange produkter i prisleiet 7.000 til 10.000 kroner, der vi venter at de nye Liebherr-skapene vil ligge, sier Nielsen-Grøn.

Han tror detaljhandelen vil ta godt mot den nye serien. Witt leverer allerede Liebherr til blant annet Elkjøp, Expert, Euronics og frittstående handlere.

Viktig å vise Liebherr

– Hvilken utvikling har dere hatt på kjøleskap i Norge?

– Den har vært svært positiv, spesielt de seneste tre-fire årene, etter hvert som stadig flere butikker har tatt Liebherr inn i utstillingen. Dette er nødvendig, siden det er kostbare og fine produkter, sier Nielsen-Grøn.

I løpet av de nærmeste par årene vil Liebherr lansere en løsning, der et kamera i kjøleskapene sine som kjenner igjen matvarene. Ikke basert på strekkoder eller manuell registrering, men gjennom en bildegjenkjenningsteknologi.

– Det kan være epler eller løk, eller varer i emballasje. Man bygger opp en database, også med data fra brukerne. Hvis en forbruker i Tyskland registrerer en ketsjup-flaske, vil et skap i Norge kjenne den igjen. Dette blir kjempestort. Andre leverandører er kommet med kamera i sine skap, men de viser kun et bilde. Liebherrs løsning, som de samarbeider med Microsoft om, vil gi deg en liste over hva du har i skapet, sier Nielsen-Grøn.

Han sier det vil være mulig å skifte ut kameraet etter hvert som teknologien blir bedre. Dette skal være rimelig, og koste kanskje 500 til 1.000 kroner.

– Samarbeidet med Microsoft er eksklusivt for Liebherr. På sikt vil man legge til musikktjenester, og man kan også bytte ut databrikken i kjøleskapet etter hvert som teknologien utvikles, sier Nielsen-Grøn.

Snakk med kjøleskapet

På IFA demonstrerer Liebherr hvordan man kan snakke til kjøleskapet, og spørre hvordan været er, sjekke trafikken, eller be skapet skru på radioen eller sette på en ønsket melodi. Teknologien kan benyttes på mer enn 100 forskjellige skap i Liebherrs sortiment.

Den tyske produsenten viser også en ny serie skap, der kunden selv kan sette sammen ulike skap i ulike størrelser.

– Dette er et modulært konsept med innbyggingsprodukter, og vi ser det som en kjempemulighet. Kunden kan for eksempel velge å ha to vinskap, to kjøleskap og en fryser i kjøkkenet, i samme eller ulik høyde. Dette gir en fleksibilitet for kundene man ikke tidligere har sett, sier Nielsen-Grøn.

Blant skapene man kan velge blant, er for eksempel vinskap i høydene 178, 122 og 88 centimeter, og et kjøleskap i 88 centimeters høyde med Liebherrs Biofresh-teknolgi.

–Innbyggingsskap har mindre innvendig volum enn de frittstående. Hvilke tanker har dere om dette?

– Dette er et valg kunden tar; om kjøkkenet skal være stilrent eller om man vil vise hvitevarene. Vi vet at Liebherr innen innbygging har noen av markedets største kapasiteter.

Teknologien i sokkelen

– Hva selger dere mest av?

– Vi selger mest frittstående, men innbygging øker. Den nye serien vil gjøre at kundene i større grad kan velge hvordan de vil innrede kjøkkenet. For Liebherr er det innvendige volumet et viktig parameter når de utvikler nye modeller, sammen med et minimalt energiforbruk. I fjor kom Liebherr med BluPerformance-teknologien i de frittstående skapene, der man maksimerer volumet og minimerer energiforbruk og lydnivå.

– Hvordan har mottakelsen av BluPerformance vært?

– Den har vært godt. Det viktige er å forklare kundene at alt ligger i sokkelen, slik at man kan utnytte hele dybden på skapet. Dessuten er fem av Liebherrs BluPerformance-kjøleskap nettopp kåret til klart best i to store forbrukertester i Danmark og Sverige, noe som viser at teknologien er fremtidsrettet.

– Hvor stor andel av skapene Witt selger har teknologien i bunnen?

– Rundt 20-30 prosent. Liebherr dekker hele spekteret, og det er ikke vårt mål at dette skal være et snobbete varemerke der man kun selger de dyreste modellene.

Powered by Labrador CMS