PRESSEMELDING:

Roasting Turkey in the Oven for Holiday Dinner
Roasting Turkey in the Oven for Holiday Dinner

KJEMPEVEKST PÅ KJØKKENET

PRESSEMELDING: Nordmenn kjøpte litt flere store hvitevarer i 2020, men den store trenden på hvitt en kraftig vekst i kjøkkenutstyr.

Publisert Sist oppdatert

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med ni prosent målt i verdi, og ender i 2020 på 12,4 milliarder kroner, opp fra 11,4 milliarder i 2019.

– I 2020 kjøpte nordmenn igjen litt flere store hvitevarer enn foregående år, og vi bruker noe mer penger på apparatene vi kjøper. Målt i volum stiger hvitevaresalget med én prosent, ns verdien øker med hele fem prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mer matlaging
Den tydeligste trenden i 2020 var likevel at nordmenn har brukt mere tid til å lage mat fra grunnen av.

Salget av kjøkkenutstyr som stavmiksere, brødbakemaskiner, kjøkkenmaskiner og juicepresser øker med 20 prosent i 2020.

– Vi har aldri før sett en så kraftig vekst i kategorien, og det er særlig kjøkkenmaskiner og blendere som øker. Det er tydelig av stengte restauranter og mer tid hjemme gjør at nordmenn har brukt 2020 til å lage maten sin selv, sier Røsholm.

Det ser ut til at vi savner kaffemaskinen på jobb nå som de fleste har hjemmekontor. Salget av kaffemaskiner stiger også, opp sju prosent til 283.000 solgte kaffetraktere, kapselmaskiner og espressomaskiner.

– De siste årene har den tradisjonelle kaffetrakteren stått sterkt, men nå er det kapselmaskiner og espressomaskiner som vokser, sier Røsholm.

Det ble i 2020 solgt 151.000 kaffetraktere, en nedgang fra 170.000 i 2019. I samme periode ble det solgt 81.000 kapselmaskiner, opp fra 65.000 i 2019, og 51.000 automatiske espressomaskiner, en økning fra 2019s 29.000 enheter.

Mindre hårfjerning
Statistikken fra bransjeorganisasjonen viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, og vi kjøper kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner og fryseskap for nesten 8,2 milliarder mot 7,9 milliarder kroner i 2019. Det er en økning på 5 prosent i verdi, mens antall solgte produkter kun stiger med én prosent.

– Pandemien har gjort at flere tenker på matoppbevaring, og salget av frysebokser og -skap er blant produktene som øker mest. Vi har også pusset opp under koronaen, og salget av vask- og tørkemaskiner øker også, sier Røsholm.

For personlig pleie og støvsugere øker antall solgte produkter med nesten fire prosent.

– Mens det er vekst i de fleste av disse kategoriene, er det et markant fall i salget av hårfjerningsapparat til kvinner, som er ned 25 prosent, sier Røsholm.

– Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent, i 2018 hadde robotene ti prosent av markedet, sier Røsholm.

Trenden for støvsugere går klart mot trådløse apparat, både i form av selvgående robotstøvsugere og oppladbare støvsugere. I 2020 ble det solgt 217.000 klassiske støvsugere, mot 239.000 i 2019. De håndholdte, oppladbare modellene stod for over halvparten av markedet med 280.000 solgte maskiner, mot 258.000 i 2019.

Det ble solgt 58.000 robotstøvsugere i 2020, opp 15 prosent fra året før, og kategorien står nå for over ti prosent av det totale støvsugermarkedet.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.
Her finner du høyoppløste pressebilder.
Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.