KUNDENE KOMMER TILBAKE TIL OSS

– Vi vokser, og føler vi når ut til forbrukerne med vårt budskap om perfekt porsjonert kvalitetskaffe – gang etter gang.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Nespresso-sjef i Norge, Geir Kronbæck, når vi møter ham ved selskapets profilbutikk på Egertorget i Oslo i forbindelse med lanseringen av blåtann-maskinen Prodigio.

– Det er mange av våre kunder som har vært innom alternative løsninger, men vi ser at de kommer tilbake til oss. Vi er trygge på vår egen kvalitet, og ser dette som et positivt tegn, sier Kronbæck.

– Da Nespresso ble etablert i Norge var markedet for kaffemaskiner betydelig mindre. Nå flommer det over av helautomatiske og porsjonsbaserte kaffemaskiner. Hvordan vil du beskrive situasjonen for deres kapselmaskiner i dag?

Det har ikke vært populært med priskrigene som har versert, og jeg tror jeg har med meg samtlige leverandører i at dette er svært lite interessant

– Den store utfordringen i Norge er at vi er veldig tidlig ute med innovasjoner. Når det gjelder kaffe, ser vi at norske husstander gjerne har fire-fem metoder de veksler mellom. Porsjonsmarkedet hadde en voldsom vekst, men har nå stabilisert seg. Vi har vært gjennom en tid der mange nyvinninger er kommet til som en konkurrent til filtermarkedet, og den norske forbrukeren er samtidig både innovativ og tradisjonell. De prøver gjerne nye løsninger, og finner ut hva som passer best til hvilken anledning. I andre land tenker man seg kanskje om et par ganger før man kjøper en ny kaffemaskin, mens et produkt til et par-tre tusen kroner ikke er noen risikoinvestering for en nordmann, sier Kronbæck.

Helautomatisk er positivt

Han sier forsøk på å lansere billige kaffemaskiner etter Nespressos mening har svekket troverdigheten til porsjonskaffe.

– Når du kan ta med deg en maskin til en hundrelapp eller to, blir man uinteressert, og det er synd i et marked som Norge der vi har vært forskånet fra lavkvalitetskaffe. Her har de helautomatiske maskinene kommet inn som en positiv motvekt, og vært med på å trekke kvalitetsbevisstheten oppover til det øvre segmentet der Nespresso befinner seg, sier Kronbæck.

– Ser du de helautomatiske maskinene som en farlig konkurrent?

– Jeg ser dem som et positivt tilskudd, som bidrar til økt interesse for kaffe. Hvis du er interessert, ser du deg gjerne om etter andre løsninger enn filtermaskinen du har stående på kjøkkenbenken. Du tenker på hvordan din kopp skal være, du velger dine bønner, og har en tanke om hvordan kaffen skal smake.

Norge som pilotmarked

– I Nespresso-familien globalt; hvilken posisjon har dere i Norge?

– Vi har vært etablert lenge, siden 2003, og er modermarkedet i Norden. Vår første butikk, her på Egertorget i Oslo, åpnet i 2009, og vi er nå inne i vekstfase to der vi sakte men sikkert ruller ut flere butikker, sier Kronbæck.

Nespresso har sine ”boutiques” i Oslo, Bergen, Sandvika, Strømmen og Stavanger. Den 4. april åpner en ny butikk i Ski storsenter.

– Kundene har sterke meninger om hvor vi skal åpne butikker. Selvsagt gjør vi markedsvurderinger, men det er nesten slik at vi kan følge kundestrømmen. Da vi åpnet i storsentrene i Sandvika og på Strømmen var det nærmest halleluja-stemning blant kundene, og grunnen til at vi nå åpner på Ski er ikke minst etterspørselen fra klubb-medlemmene våre, sier Kronbæck.

Han forteller at dette er første gang Nespresso globalt åpner en pop up-butikk i et permanent lokale.

– Vi synes dette både er spennende og morsomt. Også butikken i Sandvika var en pilot for Nespresso globalt, og det er gøy for oss i Norge at innovasjonen vi var med på siden er rullet ut over hele Australia, sier Kronbæck.

Glad i kjedebutikkene

– Så når du representerer Norge på internasjonale møter i konsernet vet folk hvem du er?

Kronbæck ler kledelig beskjedent.

– De vet hvem Norge er, mye takket være pop up-butikken. Men, vi er et lite marked, riktignok med gode markedsandeler.

– Har dere planer om flere butikker i Norge?

– Det har vi jo. Men, samarbeidet med våre handelspartnere er også viktig; Elkjøp, Expert og Kitchen for å nevne noen. Her kan kundene få en liten smakebit av Nespresso, og dette skiller oss fra de andre; vi er ikke interessert i å selge Nespresso til en som ikke har smakt god kaffe. Kunder som får smake kaffen, har gjerne lyst til å bli med i konseptet vårt. Ja, vi har et kult design og vi har bygd varemerket, men det er tross alt kaffen som betyr noe, sier Kronbæck.

– Hvordan fordeler salget seg mellom deres egne butikker, kjedene og nettbutikken deres?

– Vi har fem egne butikker, snart seks, og når man sammenligner dette med alle handelspartnerne våre gir svaret seg selv. Vi er veldig glad i samarbeidspartnerne våre når det gjelder maskinsalget, sier Kronbæck.

Priskrig er uinteressant

– Hva tenker du om innsatsen og interessen for Nespresso ute i kjedebutikkene?

– Den har vært varierende. Det har ikke vært populært med priskrigene som har versert, og jeg tror jeg har med meg samtlige leverandører i at dette er svært lite interessant. Nespresso skal du ikke kjøpe fordi det er på tilbud, men fordi vi representerer den ultimate kaffeopplevelsen. Det tror jeg de fleste samarbeidspartnere har skjønt, sier Kronbæck.

– Hva tenker du om konkurransen fra andre som leverer kapsler tilpasset deres maskiner?

– Du er ingen suksess før noen kopierer deg, og det finnes nærmere 200 ulike varianter som hevdes å passe til våre maskiner. Det betyr at denne måten å brygge kaffe på er etablert og akseptert av forbrukerne. Vi er trygge på kvaliteten vår, og distribusjonsmodellen der vi tar vare på kunden fra bønne til kopp. Det er derfor vi ikke selger kapslene våre i andre kanaler; fordi vi er nødt til å ha kontroll på kvaliteten hele veien, sier Nespresso-sjefen.

Et steg videre

– Hva kan du si om utviklingen i maskinsalget deres?

– Det har vært veldig stabilt, er sakte voksende, men den eksplosive veksten er over. Lanseringen av blåtann-modellen Prodigio er et eksempel på at vi ønsker å ta kategorien et steg videre. Vi var tidlig ute med netthandel og en egen app. Nå kan appen også brukes til å brygge kaffe. Så lenge vi opprettholder kvaliteten og troverdigheten vår, vil salget fortsette å vokse.

– Er blåtann-maskinen bare en kul greie, eller representerer den også en merverdi for kunden?

– Vi synes den er en del av opplevelsen. Morgenen er det viktigste kaffeøyeblikket i Norge. De fleste bruker telefonen som vekkeklokke, og hvis du kan kombinere denne med kaffemaskinen er det optimalt. Du må kun huske å legge kapselen i maskinen, sier Kronbæck.

Utfordrer i bedriftsmarkedet

Mens Nespresso er en betydelig aktør i forbrukermarkedet, er de en utfordrer i salget av kaffemaskiner til bedrifter.

– Det har vært kaffeløsninger for bedrifter på markedet i lang tid. Norge skiller seg fra andre land ved at vi forventer at kaffen skal være gratis på arbeidsplassen. Utfordringen for arbeidstakerne er at kaffen blir tynnere og tynnere, og det er nærmest blitt slik at kaffepausen er den nye røykepausen, fordi folk går ut til nærmeste kaffebar for å kjøpe seg ordentlig kaffe. Vi er kommet inn som en motvekt ved at vi tilbyr kvalitetskaffe med ett trykk. Bedriften har kontroll på forbruket, og vi har i tillegg maskiner med melkeløsninger. Vår kaffe er langt fra den billigste, men vi kommer godt ut når det gjelder det totale kostnadsbildet takket våre serviceordninger, sier Kronbæck.

Powered by Labrador CMS