POWER OVERTAR MEDIAMARKT I SVERIGE

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power International. Foto: Power

Power overtar MediaMarkt i Sverige, og omprofilerer i løpet av året deres 29 varehus. MediaMarktSaturn er med på eiersiden, med 20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et viktig og riktig grep for både Power og MediaMarkt Sverige. Vi utfyller hverandre på flere områder, og begge parter har kompetanse og markedsinnsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener dette er en veldig god løsning for selskapene, leverandørene, medarbeiderne og kundene, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i norskeide Power International AS, i en pressemelding.

I tillegg til de 29 svenske MediaMarkt-varehusene, som nå skal omprofileres til Power, inngår kontorlokaler og distribusjonssystemer i handelen. Denne forventes gjennomført i løpet av sommeren, og Power overtar også alle kundeforpliktelser og kundegarantier.

Ifølge en pressemelding fra den tyske elektronikkgiganten Ceconomy, skjer handelen ved at deres datterselskap MediaMarktSaturn selger alle aksjene i MediaMarkt Sverige til Power Sverige. Samtidig går MediaMarktSaturn inn med 20 prosent eierandel i Power Sverige.

Brikken som manglet

Power International AS er representert med netthandel og fysiske varehus i Norge, Finland og Danmark. De seneste fem årene har selskapet vært representert i Sverige gjennom Power Sverige, som en ren netthandelsaktør. Med overtakelsen av MediaMarkt får selskapet 269 varehus i Norden.

Power har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet

– Power har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet. Fusjonen med MediaMarkts svenske virksomhet er puslespillbrikken som manglet for å gi oss den tilstedeværelsen vi har siktet mot. Vi sikrer oss varehus med både størrelsen og plasseringen vi ønsket oss, i tillegg til svært dyktige og kompetente medarbeidere som er nøkkelen til å lykkes, sier konsernsjef Ronny Blomseth i pressemeldingen fra Power.

MediaMarkt gikk inn på det svenske markedet i 2006. De har 1300 ansatte i Sverige, og hadde i 2022 en omsetning på 5,3 milliarder svenske kroner.

– MediaMarkt har bygd opp en solid svensk organisasjon som både er i god utvikling og matcher Power som selskap. Det gode arbeidet som er bygget opp gjennom mange år skal vi videreføre, og vi er glade for å ha med oss MediaMarkt på eiersiden. Synergiene mellom selskapene mener vi vil sikre større konkurranse i det svenske markedet, som igjen vil komme kundene til gode, sier Blomseth.

Vil utfordre

Konsernsjef Karsten Wildberger i MediaMarktSaturn og Ceconomy. Foto: Ceconomy

– Takket være det sterke engasjementet til vårt lokale team har vår virksomhet i Sverige utviklet seg godt de siste årene. Nå åpner vi opp for et nytt kapittel, og vi er glade for at vi har funnet en løsning med Power, som vi mener vil bidra til vekst og lønnsomhet, og vi gleder oss til å følge med på reisen videre, sier Karsten Wildberger, konsernsjef i MediaMarktSaturn og Ceconomy.

Power International AS har før oppkjøpet 4700 ansatte og 240 butikker i Norge, Danmark og Finland, samt nettbutikk i Sverige. Selskapet skiftet i 2017 navn fra Expert til Power, men historien strekker seg tilbake til 60-tallet. De største eierne er Øivind Tidemandsen gjennom Dolphin Invest og Wilhelmsen-familien gjennom investeringsselskapet Awilhelmsen Capital, hver med 45 prosent. De resterende ti prosentene er fordelt på en rekke mindre aksjonærer.

Administrerende direktør Robert van Toor i Power Sverige. Foto: Power

Expert var børsnotert frem til 2008, da Wilhelmsen-familien kjøpte opp selskapet, før Tidemandsen kom inn på eiersiden i 2012.

Power har flere ganger bevist at vi kan utfordre elektronikkmarkedet

– Power har flere ganger bevist at vi kan utfordre elektronikkmarkedet. Med vår forretningsmodell og omnikanal-strategi i bunnen er vi trygge på at vi skal gjenskape suksessen og lønnsomheten fra resten av Norden i det svenske markedet, sier Blomseth.

Powered by Labrador CMS