Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet, tror det norske bruktmarkedet på mobil ligger på 200.000 telefoner. Foto: Teleoutlet
Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet, tror det norske bruktmarkedet på mobil ligger på 200.000 telefoner. Foto: Teleoutlet

BRUKTSALGET ØKER PÅ MOBIL

Det blir stadig mer populært å kjøpe en brukt mobil, og de store kjedene, operatørene og mindre spesialaktører ønsker seg alle en bit av markedet.

Både kjeder som Power, operatørene Telia og Telenor og en rekke spesialaktører som Teleoutlet og Release har den siste tiden begynt å selge brukte mobiltelefoner. I tillegg kommer alt privatsalget gjennom tjenester som for eksempel Finn.no.

Tror på 200.000 bruktmobiler

– Finn.no er størst , jeg har hørt at det aktiveres rundt 100.000 annonser for brukte mobil hvert år. Jeg anslår totalmarkedet for brukte mobiler i Norge, inkludert Finn.no, var på rundt 200.000 solgte telefoner i 2021, men det vil doble seg raskt. Om noen år er 30 prosent av det som selges i Norge brukt, sier Per-Ivar Kleivdal, partner og innkjøpssjef i One2Cel og Teleoutlet, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hos Telia og datterselskapet OneCall har salget av brukte mobiltelefoner økt med 20 prosent sammenliknet med fjoråret, og det er Apples iPhone 8 som topper listen over de mest populære bruktmobilene. I det hele tatt har Apple de åtte første plassene på bruktlisten, før Samsung sniker seg inn med S20 Ultra og S10 på de to siste plassene. De to selskapene selger pent brukte telefoner, henholdsvis under konseptene Like Fin og Nesten Ny.

Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, ser at salget av bruktmobiler har økt med 20 prosent. Foto: Telia
Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, ser at salget av bruktmobiler har økt med 20 prosent. Foto: Telia

– Muligheten til å kjøpe brukt har vært en stor suksess siden vi startet med dette i 2018, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

– Det er mange av våre kunder som er opptatt av bærekraft, og da er det å kjøpe en brukt telefon et godt alternativ. Å kjøpe brukt er dessuten bra for lommeboken, og lavere priser for topp moderne mobiler gjør det mulig for flere å oppleve ny mobilteknologi. 22 prosent av telefonene på salgstoppen hos oss støtter 5G, og dermed kan man sikre seg tilgang til 5G og en svært god brukeropplevelse for en rimeligere penge, sier han.

Jeg anslår totalmarkedet for brukte mobiler i Norge, inkludert Finn.no, var på rundt 200.000 solgte telefoner i 2021

De brukte mobiltelefonene som tilbys er i god stand, og før de selges går de først gjennom en grundig kvalitetssjekk både visuelt og teknisk. Det gjør at telefonene har en høy teknisk standard.

– Det skal være trygt å velge brukt, og vi tilbyr derfor to års garanti og fem års reklamasjonsrett på telefoner med opptil 60 prosents avslag, forteller Kaalen.

Apple mest populært

Brukte telefoner utgjør i dag en stadig større andel av Telias totale telefonsalg, og den årlige salgsveksten er stabil.

– Salget er fordelt på alle prissegmenter, men gode tilbud på for eksempel Apple iPhone 8 gjør at den var mest solgt i første kvartal i år. Brukte mobiler utgjør en liten del av vårt totale salg, og de aller fleste velger å kjøpe ny telefon. Imidlertid ser vi at interessen for å kjøpe brukt øker, og det er viktig for oss å gi kundene våre et alternativ som er bærekraftig både for lommeboken og miljøet. Vi tror på videre vekst i markedet for brukte mobiler, og ser på mulighetene for å utvide tilbudet til å gjelde også andre produkter, sier Ellen Cecilie Scheen, kommunikasjonsansvarlig i Telia Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ellen Cecilie Scheen, kommunikasjonsansvarlig i Telia Norge, ser på mulighetene for å utvide tilbudet til å gjelde også andre produkter. Foto: Telia
Ellen Cecilie Scheen, kommunikasjonsansvarlig i Telia Norge, ser på mulighetene for å utvide tilbudet til å gjelde også andre produkter. Foto: Telia

Også Power satser på gjenbrukte produkter, og mobiler er en viktig del av satsingen.

– Vi har vår egen panteløsning, så flere og flere mobiler blir levert inn av kunder. Vi gir kunden en pantesum i form av MyPower-poeng som kan brukes i et av våre varehus. Produktene som blir pantet blir vurdert for videresalg og sendt til et autorisert verksted for reparasjon og rengjøring, før det kommer tilbake igjen for salg gjennom RePower-avdelingene våre, sier Ine Opseth, logistikk- og ettermarkedssjef i Power.

Hun sier det er stor variasjon på prisen på de ombrukte telefonene, så det er mulig å få en telefon i de fleste prisklasser.

– Vi har solgt brukte mobiler fra 499,- til 9.000,-, så det er stor variasjon. Vi ser på hva tilsvarende produkt ligger ute for i markedet, tilstanden til produktet og våre erfaringer fra tidligere salg når vi setter pris. Til nå har vi solgt mest av high-end-modeller som er et par år gamle, sier Opseth.

Opp mot 10 prosent brukt

– Hvordan får dere tak i de brukte mobilene som selges videre?

– Vi har vår egen panteløsning, så flere og flere mobiler blir levert inn av kunder. Vi gir kunden en pantesum i form av MyPower poeng som kan brukes i et av våre varehus. Produktene som blir pantet blir vurdert for videresalg og sendt til et autorisert verksted for reparasjon og rengjøring, før det kommer tilbake igjen for salg gjennom RePower-avdelingene våre. Vi kjøper også inn større partier med mobiler fra leverandører som har klargjort produktet for salg, sier hun.

Vi ser at i de varehusene vi har lagt fokus på brukt med RePower-konseptet så står brukte mobiler for 10 prosent av totalt antall solgte telefoner

– Hvor stor andel av totalsalget deres på deres er nå brukt?

– Det varierer stort fra varehus til varehus, men vi ser at i de varehusene vi har lagt fokus på brukt med RePower-konseptet så står brukte mobiler for 10 prosent av totalt antall solgte telefoner.

– Hvordan tror Power markedet for bruktmobiler vil utvikle seg framover?

– Jeg tror vi vil se at brukt kommer til å ta over en større andel av low-end-segmentet fremover. Med flere leasingmodeller på markedet og et større fokus på reparerbarhet, vil trolig nysalget vri seg mot høyende-modeller som er lettere å reparere. Med returordninger og panteløsninger som fanger opp større volum av aktuelle, brukte produkter, vil trolig de brukte telefonene konkurrere med nye rimelige telefoner både på pris og egenskaper, sier Opseth.

Også Telenor ser økt interesse for gjenbrukte mobiltelefoner.

– De mest populære modellene erfarer vi er litt eldre iPhone-modeller. Da får man gode mobiler oppdatert med dagens versjon av iOS. Eksempelvis får man gjerne en iPhone 8 til rundt 2.000 kroner. Gjennomsnittlig prisnivå ligger likevel noen tusen over dette beløpet, da det også selges en del av dyrere modeller som gjerne er to-tre år gamle, sier Kjetil Simonsen, terminalansvarlig i Telenor Norge.

Ine Opseth, logistikk- og ettermarkedssjef i Power, sier selskapets panteløsning gjør at flere leverer inn de brukte mobilene sine i butikk. Foto: Stian Sønsteng
Ine Opseth, logistikk- og ettermarkedssjef i Power, sier selskapets panteløsning gjør at flere leverer inn de brukte mobilene sine i butikk. Foto: Stian Sønsteng

Når det gjelder spørsmålet om hvor Telenor henter sine bruktmobiler fra, ønsker selskapet ikke å gå ut med detaljert info. Men også operatøren ser at nordmenn i større grad velger brukt.

– Det er stor interesse for gjenbruk i samfunnet, og dette gjelder også for mobiltelefoner. Og det er ofte så høy kvalitet på mobiltelefonene at gjenbruksverdien er høy, sier han.

Også Per-Ivar Kleivdal i Teleoutlet ser høy gjenbruksverdi i brukte mobiler.

– Gjennomsnittlig salgspris hos oss er 4.500 kroner, men prisene varierer fra 999 til 12.490 kroner avhengig av hvor gammel modellen er, utseende og batteritilstand, sier han.

Teleoutlet graderer telefonene fra A til C, hvor A-graderte mobiler ofte fått ny skjerm, bakdeksel og batteri hos autorisert verksted , da de har kommet inn med knust skjerm.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13547/?page=10" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS