NYE REGLER FOR ARBEIDSMILJØET

Illustrasjon: iStock

KRONIKK: Den 1. januar 2026 får vi tydeligere regler om internkontroll av psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Hva bør vi tenke på?

Publisert Sist oppdatert
Kari Bergeius Andersen, Advokat i Ræder Bing advokatfirma. Foto: Ræder Bing

Vi skal sørge for å gjøre de samme risikovurderingene som mange er gode på når det gjelder fysisk arbeidsmiljø, også for de psykososiale forholdene. Reglene gir arbeidsgiver viktige verktøy til forebygging hvis noen blir syke, i møte med varslingssaker og hvis arbeidstaker ikke fungerer og hevder dette skyldes et uforsvarlig arbeidsmiljø.

Én av tre arbeidstakere med fravær på over 14 dager opplyser at fraværet er arbeidsrelatert. En nylig Sintef-undersøkelse viste at det er særlig manglende kunnskap om psykososialt arbeidsmiljø i små og mellomstore virksomheter. På dette feltet har de kommet lenger enn oss i andre nordiske land, samtidig som sykefraværet i Norge er spesielt høyt – de sier vi har verdens høyeste. Formålet er derfor å sette mer lys på hva vi kan gjøre for å forebygge sykefravær på grunn av de psykiske forholdene på arbeidsplassen.

Det er ikke nytt at vi har krav til det psykososiale arbeidsmiljøet, både ved pålegg om tilrettelegging og forbud mot trakassering og annen utilbørlig opptreden. Nå får vi i tillegg tydeligere verktøy:

 

Tydeligere verktøy

1. Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd. Dette innebærer at arbeidsgiver må tenke forebyggende, og vurdere hva er det med vår virksomhet og våre stillinger som kan påvirke en eller flere arbeidstakere, og hva kan vi gjøre med det?

2. Disse «psykososiale arbeidsmiljøfaktorene» er, ved siden av trakassering og utilbørlig opptreden mv, særlig definert i 4 punkter:

· Uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet, f.eks ulike krav fra ulike ledere

· Emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker, f.eks ved at man er på hjemmebesøk i svært ulike husstander og ikke vet hva som møter en.

· Arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres

· Om arbeidstaker får tilstrekkelig støtte og hjelp i arbeidet eller må finne ut av alt selv.

 

«Sånn er jobben»

Thea Langeland, Advokat i Ræder Bing advokatfirma. Foto: Ræder Bing

Denne type faktorer kan være noe vi tenker «hører til» stillingen og ikke kan gjøres noe med. En arbeidstaker som er mye på oppdrag alene, påvirkes av at de skal besøke folk de ikke kjenner eller at de har lite miljø med sine kolleger. En arbeidstaker i en butikk vil på den annen side kunne oppleve stort arbeidspress og utfordrende menneskemøter.

Det reglene krever av oss, er at vi ikke slår oss til ro med å tenke at «sånn er jobben», men setter oss ned og vurderer tiltak som kan minske belastningene. Hvordan gi bedre støtte, hvordan forberede mentalt på at man ikke vet hva man møter og hvordan bidra til at arbeidstaker kan lykkes?

Har du gjort jobben med å vurdere risiko og tiltak, blir det lettere å forebygge eller å svare opp anklager om at jobben gjør arbeidstaker syk, varslinger om uforsvarlig arbeidsmiljø og ikke minst påstander om at en arbeidstaker som ikke fungerer har mislykkes fordi arbeidsgiver ikke har fulgt opp.

Powered by Labrador CMS