SATSER PÅ HÅR, HELSE OG SKJØNNHET

– Vi har lykkes i å sette sammen en produktportefølje som tilbyr profesjonell kvalitet til hjemmemarkedet.

Det sier innehaver Reidar Vindenes i Net Eltorget AS. Selskapet ønsker å posisjonere seg innen personlig pleie med produkter fra britiske Rio og franske Babyliss.

– Rio er et nytt merke på det norske markedet, og det passer sammen med Babyliss svært godt inn i vår satsing på hår, helse og skjønnhet. Rio er en fantastisk leverandør, de går inn i salongmarkedet og lager produkter for hjemmemarkedet bygget på samme teknologier. Produktene er klinisk testet, og de fungerer, sier Vindenes.

Bak Rio står The Dezac Group LTD. Det startet for 22 år siden med postordre og TV-shopping, men ekspanderte med laserhårfjerningsproduktene ut i Europa og inn i detaljhandelen.

– Vi fokuserer på tre produktområder; hårfjerning, ansikt og negler. Det sistnevnte er i ferd med å bli enormt populært, med våre UV-produkter. Alt man ser hos en negledesigner kan man nå gjøre hjemme, sier internasjonal storkundesjef Victoria McFadyen.

– Hvem er deres største konkurrent?

– Vi står ganske sterkt og anser ikke at vi har noen hovedkonkurrent. På de enkelte produktområdene har vi nok konkurrenter, men ingen kan tilby så mange produkter i alle kategorier slik vi kan, sier McFadyen.

Rettes mot bransjen

– Dette er noe som fascinerte oss med Rio. De har serier med produkter, og det er viktig for oss. I første omgang har vi lansert én produktserie med ti produkter i Norge, og vi har ambisjoner om at merket skal vokse ut fra disse, sier Vindenes.

Det samme er tidligere gjort i Finland. Rio er også på tur inn på det danske og svenske markedet.

Produktmarkedssjef Penny Richards-Good forteller at produktutviklingen foregår ved hovedkontoret i Cheltenham i Gloucestershire i England. Selskapet har en egen fabrikk i Forest of Dean, men de produserer også i Østen.

– Vi ønsker å være skjønnhetsspesialisten, og vi knytter flere produktkategorier sammen i vårt varemerke, sier Richards-Good.

Vindenes er fornøyd med mottakelsen av Rio, og venter distribusjonen vil øke i løpet av høsten.

– Det er i første rekke elektrobutikker i faghandelen vi retter oss mot, sier Vindenes.

Kompetanse trengs

– Er det utfordrende å selge for eksempel laserbaserte produkter?

– Jo. Det trengs kompetanse, og det bygger faghandelen.

Vindenes mener mange kunder vil synes det er rimelig å kjøpe en hårfjerner med laser til fra 2.000 til 6.000 kroner, sammenlignet med hva man betaler i skjønnhetssalonger.

– Fordelen med Rio er produktbredden som gir et konsept å kommunisere til konsument. I produktbredden finner man tannbleking, ansikts- og hakestrammer, hårfjerning med lys og selvsagt laser for permanent hårfjerning.

– Hvordan er det å gå inn med et nytt merke på markedet?

– Vi gjorde det samme med Babyliss, i dag har vi 30-35 prosent av markedet og merket er nummer én innen hårpleie. Det samme skal vi gjøre med Rio, men det trengs tålmod og langsiktighet, sier Vindenes.

Hos Babyliss viser han frem en ny hårfører med 2.300 watt effekt.

– Dette er den ultimate føneren. Motoren er den samme som i Pro-serien, der den er merket Ferrari. Motoren er utviklet i samarbeid med Ferrari, sier Vindenes.

Også til frisører

Pro-versjonen går til frisørsalongene, mens konsumentversjonen er tilgjengelig i elektrobutikkene til en tusenlapp.

– Babyliss er det eneste merket som selger både til frisører og hjemmebruk, sier Vindenes.

Babyliss har også energieffektive fønere, markedsført under navnet Eco Friendly. Ifølge Vindenes gir de en effekt på 2.000 watt, selv om de bruker rundt 500 watt mindre strøm.

– Det bør ikke være nødvendig å ha en 16 ampere sikring på badet for at man skal få fønet håret, sier Vindenes.

Han er godt fornøyd med salget av rettetenger fra Babyliss, og mener Wet& Dry er markedets mest solgte.

– Den virker både på vått og tørt tår, og fra Danmark og Sverige vet vi at den selger mest. Nå kommer den i ny versjon med en glattere overflate, slik at håret slites mindre, sier Vindenes.

Powered by Labrador CMS