PRESSEMELDING:

Administrerende direktør Jan Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo. Foto: Stian Sønsteng

HISTORISK VEKST I ELEKTRONIKK-SALGET

PRESSEMELDING: I et spesielt 2020 ga hjemmekontor, mer tid til matlaging og behov for hjemmeunderholdning en vekst i elektronikksalget vi aldri tidligere har sett.

Publisert Sist oppdatert

Under finner dere hele pressemeldingen, her er en kort oppsummering av funnene:

  • Kraftig økning og ny rekord for salget av forbrukerelektronikk, omsetningen økte med 18 prosent til 42,3 milliarder kroner.
  • Hjemmekontor, mer tid på kjøkkenet og underholdning driver veksten.
  • Salget av nye TVer stiger for første gang på tre år, og de blir stadig større.
  • Mobilsalget faller, men vi velger dyrere modeller. 5G-støtten er allerede på 20%.
  • 77 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester, og nykommeren Disney+ har tatt et stort jafs av markedet.
  • Nordmenn har fått med tid til å lage mat fra bunnen, og salget av kjøkkenutstyr øker med 20 prosent.
  • Det ble solgt 180.000 el-sparkesykler i 2020.

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser noen klare trender for forbrukerelektronikk-året 2020. Hjemmekontor, gaming og matlaging driver salget, mens vi kjøper færre mobiltelefoner.

Tallene for 2020 viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent i forhold til året før, og ender på 42,3 milliarder kroner, mot 2019s 36,03 milliarder.

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Større TVer, mer strømming

Salget av TVer øker for første gang på tre år og det ble solgt 430.000 enheter i 2020, en økning på 18 prosent. Til tross for at større skjermer tar en stadig større del av markedet, holder gjennomsnittsprisen på TVene seg stabilt.

Totalomsetningen for TV i 2020 ender på 3,45 milliarder kroner, mot rett over tre milliarder i 2019.

Strømmetjenester fortsetter også å vokse, nå sier 77 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. Det er en økning fra 2019, hvor andelen var 72 prosent.

Netflix troner fortsatt på toppen, og 59 prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på tjenesten. Nykommeren Disney+ har på kort tid blitt populær i Norge, 21 prosent av husholdningene har kjøpt abonnement på tjenesten.

Kjempevekst på kjøkkenet

Nordmenn noen flere, men dyrere store hvitevarer i 2020. Den store trenden på hvitt er at salget av kjøkkenprodukter stiger kraftig.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med ni prosent målt i verdi, og ender i 2020 på 12,4 milliarder kroner, opp fra 11,4 milliarder i 2019.

– I 2020 kjøpte nordmenn særlig frysebokser og fryseskap i første delen av nedstengingen, mens kjøkkenapparatene har hatt voldsom vekst gjennom året. Målt i stiger salget av store hvitevarer med én prosent, mens kaffemaskiner, mixere og kjøkkenmaskiner øker med hele 20 prosent, Røsholm.

Hjemmejobbing gir økt omsetning

Med stengte kontorer i store deler av landet har hele Norge fått et kræsjkurs i å jobbe digitalt via videomøter og på hjemmekontor. Det har ført til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, og det er særlig webkamera, skjermer, tastatur og mus som driver omsetningen.

– Vi så et løft i salget allerede i starten av pandemien, og en ny bølge da det ble klart at hjemmejobbing og -skole ville bli noe som varer lenge. Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Også salget av bærbare PCer til forbrukermarkedet steg i 2020, opp 15 prosent fra året før.

– Tilbakemeldingen fra produsentene er at de kunne ha solgt enda flere maskiner, men den voldsomme globale etterspørselen ga problemer med leveransene. I tillegg har nordmenn lagt mer penger i maskinene de kjøper, og den største prosentvise veksten er i premiumsegmentene, sier hun.

Anbefaling om mindre bruk av kollektivt kan være en av grunnene til at salget av elsykler og el-sparkesykler øker.

– Vi har fått tall på salget av elsykler fra bransjeforeningen Sportsbransjen, som melder om en vekst fra 2019 på 60 prosent. Det betyr at det ble solgt rundt 90.000 elsykler i 2020, sier Ottemo.

Også salget av el-sparkesykler øker.

– I fjor ble det solgt rundt 100.000 elektriske framkomstmidler, det tallet steg til 180.000 i 2020. Da er både kraftigere ståhjulinger, hooverboards og ståhjul inkludert i tallene, sier hun.

Dyrere mobiler i 2020

Antall solgte mobiler falt fra 1,7 til 1,6 millioner enheter i 2020, en nedgang på seks prosent. Likevel faller omsetningen med kun 2,6 prosent, til 9,6 milliarder kroner.

En høyere pris bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2020 har denne økt til 32,5 måneder

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til årene før smarttelefonene kom på markedet, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Nordmenn liker å tallfeste trening og aktivitetsnivå, og selv om salget av smartarmbånd faller noe i 2020, ligger smartklokkesalget stabilt på 650.000 enheter ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene og tradisjonelle klokkemerker lanserer også smarte modeller, sier Ottemo.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Her finner du høyoppløste pressebilder.

Her finnes pressemeldinger med mer informasjon for hver kategori.

* Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet. Med i tallene er blant annet ikke tilbehør, rutere og stasjonære PCer.

Powered by Labrador CMS