Det sier administrerende direktør Vegard Klubbenes Drogseth i Viasat AS.
Til høsten lanseres kanalen Viasat Ultra HD, der abonnentene av distributørens sportspakke hver uke vil få tilgang til direktesendte sportsbegivenheter, som UEFA Champions League, i 4K Ultra HD-oppløsning. Samtidig slipper Viasat en ny UHD-boks fra Samsung, GX-VI680SJ UHD, samt en ny kortleser, med støtte for 4K UHD, som settes rett i TVen.
– Den nye kanalen skal tjene som et utstillingsvindu for morgendagens TV-opplevelse, sier Drogseth.
Vi ser ikke bort fra at vi i fremtiden igjen kommer til å samarbeide tett og godt med detaljhandelen
Viasat distribuerer TV-innhold gjennom satellitt, strømmetjenester og IPTV, og de kjøper inn og selger sport- og filminnhold til andre distributører. Slik sett er de både distributør og innholdseier.
Ifølge tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har Viasats markedsandel når det gjelder antall abonnenter gått jevnt nedover, fra 11,6 prosent i 2007 til 4,8 i 2015.
– Hvordan vil du beskrive posisjonen Viasat har i det norske markedet?
– Vi er en av de ledende leverandørene av TV-innhold, og ambisjonen er at vi fortsatt skal være det. Vi satser hovedsakelig på to områder; satellitt- og strømmedistribusjon samt på innholdssiden når det gjelder premium sport og film, sier Drogseth.
– Dere har gått bort fra å selge bokser og abonnement i butikk?
– Dette er ikke en salgskanal vi per i dag prioriterer, et valg vi tok for en tid tilbake i overenskomst med både Expert og Elkjøp. Men, vi ser ikke bort fra at vi i fremtiden igjen kommer til å samarbeide tett og godt med detaljhandelen, sier Drogseth.
Kun direktesalg
I dag er Viasats hovedsalgskanaler selskapets nettsider og kundeservice på telefon.
– Hvorfor valgte dere å gå over kun til direktesalg?
– De seneste årene har vi fokusert på å effektivisere driften, inkludert å få ned salgskostnadene. Vi fant ikke en modell som både kjedene og vi var fornøyd med, og valgte derfor ikke å prioritere detaljhandelen, sier Drogseth.
– Hva skal til for at Viasat igjen har produktene sine for salg ute hos forhandlerne?
– Hvis vi finner et produkt og en samarbeidsmodell kjedene og vi mener legger til rette for en ny satsning, er vi klare for det, sier Drogseth.
– Hva er forskjellen for kunden på å kjøpe produktene deres via nett og telefon, eller ute i butikken?
– Noen opplever TV som komplisert, med installasjoner, nettløsninger og ulike tekniske forutsetninger. Derfor er det svært positivt at du i en butikk får snakke med en selger ansikt til ansikt, sier Viasat-sjefen.
Viasat AS er eid av MTG (Modern Times Group MTG AB), som har virksomhet på seks kontinent med TV-kanaler, strømmetjenester, innholdsproduksjon og -distribusjon, radio, multikanal-nettverk (MCN) og e-sport. Selskapet er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm (MTGA og MTGB).
Strømming gir konkurranse
– MTG er nok mest kjent i Norge for å eie radiokanalen P4, MTG TV med TV3, TV6 og Viasat 4, Viaplay samt Viasat som består av Viasat parabol og Viasat Sport og Film, sier Drogseth.
Han har vært sjef for Viasat siden desember 2012. Før det var han seks år i RiksTV og to år i Viasat.
– Når vi ser på verdikjeden, med kringkastere som har sine egne apper og muligheten for strømming, hva vil du si om posisjonen til distributører som Viasat?
– Vi er gjensidig avhengig av hverandre. Den såkalt gamle økonomien, med reklamesalg og betal-TV, er fortsatt veldig viktig. Samtidig har forbrukerne, i og med at strømmetjenestene er blitt bedre og mer utbredt, fått nye alternativ. I dette bildet er konkurransen beintøff, både fra innholdsleverandører og distributører. Vi ser også at kraftselskap har kommet inn som en konkurrent via fiber. I dette markedet er Viasat godt rustet med vårt Viaplay-tilbud, som er Nordens nest største innen strømmet innhold. At dette er en integrert del av vårt parabolprodukt er en vesentlig styrke. Vi har dessuten lansert Viasat TV To Go, som er en løsning der man kan se sine TV-kanaler på en app. Viasat har det beste fra tre verdener; det beste som satellittdistribusjon byr på, med lyd- og bildekvalitet, de beste rettighetene innen sport og film, samt strømmetjenester med Viaplay og Viasat TV To Go, sier Drogseth.
Viaplays offline er viktig
Viasat TV To Go er tilgjengelig i Viaplay-appen, kun for Viasats parabolkunder, og er inkludert i månedsprisen. Her ligger 48 kanaler i dag, og fra 1. oktober økes tilbudet med flere av kanalene Discovery-gruppen. Man kan se dem så lenge man har tilgang til internett, det er mulig å se et program som er i gang fra starten, eller senere i inntil 48 timer.
Viaplay er tilgjengelig via Viasat-boksen, i enkelte TV-apper, på PC, nettbrett og mobil, og er tilgjengelig for alle Viasats kunder uansett kanalpakke. Enkelte titler er også tilgjengelig for nedlasting, slik at man kan se dem senere selv om man ikke har tilgang til internett, i inntil 30 dager.
– Hvor viktig er det for Viasat at det i Viaplay er mulig å laste ned innhold til mobiltelefoner og nettbrett, slik at man kan se det uten internettilgang?
– Viaplay er en svært viktig del av produktsortimentet vårt, og vi ser at funksjonen som verdsettes høyest er offline-muligheten. Denne har vært unik i det norske markedet.
– Hvorfor har ikke konkurrentene tilbudt det samme?
– Dette handler om rettigheter, og at vi har gjort en god jobb i forhandlingene med innholdsleverandørene.
Lineær TV vil holde seg
Viaplay ble lansert i 2011 av Viasat, og styres i dag av en egen gruppe hos MTG i Stockholm. Når det gjelder Viasat TV To Go er det Viasat selv som styrer kundekommunikasjonen og hvilke titler som fremheves.
– Hvilken fremtid har lineær TV, med et stadig større tilbud innen strømming og innhold via apper?
– Lineære TV-kanaler vil fortsatt holde seg godt i årene som kommer. Bruken av direktesendt TV vil gå noe ned, men vil likevel representere en betydelig verdi for kundene og være noe de etterspør. Men, det er klart, bruken blir mer fragmentert og stadig mer av forbruket skjer via strømming, sier Drogseth.
– Vil folk i fremtiden se TV hjemme i stua, der gjerne hele familien er samlet?
– Jeg mener man fortsatt vil gjøre det. For å ta noe av det vi er sterkest på, sport, er dette noe man helst ser sammen med andre foran en stor TV-skjerm, mener Drogseth.
– Hvordan er samarbeidet deres med kringkastere og rettighetshavere?
– Vi har et godt forhold til alle aktører i markedet, og forhandler også avtaler for alt MTG-innhold til andre distributører som Telenor, Get og Altibox. Dette gjelder TV3, Viasat 4 og TV6, samt premiumkanaler som Viasat Sport og Viasat Film. Vi er både konkurrenter og partnere på samme tid, og det fungerer godt, sier Drogseth.
Flere sorte skjermer?
– Vi hadde en runde med sorte skjermer, da Telenor var deres leverandør av Discovery-kanalene, og dere måtte sitte på gjerdet og vente. Hvilke konsekvenser så dere av dette?
– Det var synd for forbrukerne at innholdstilbyder og distributør ikke ble enige. I Viasat ønsker vi å ha en såpass god dialog at vi ikke kommer i denne situasjonen, der først og fremst kundene men også bransjen som helhet er tapere, sier Drogseth.
Tilbake til den nye 4K UHD-boksen fra Samsung. Teknisk sjef Roy Skjellum i Viasat AS sier de har lagt vekt på at den i tillegg til å støtte 4K skal være mye raskere enn forgjengerne. Den har 2 GB arbeidsminne og 4 GB lagringsplass til applikasjoner og programvare, kan vise inntil 60 bilder per sekund, støtter HDR-innhold, og operativsystemet er Linux.
– Grensesnittet er nytt, med mer transparent grafikk enn tidligere, sier Skjellum.
Boksen har kablet nett og wifi av typen 802.11ac, med støtte for 2,4 og 5 Ghz, og kan i tillegg til den medfølgende fjernkontrollen styres via en app med TV-guide og oversikt over kanalarkiv, Viaplay på boksen og filmer til leie.
Ekstern harddisk
Prisen for en ren TV-boks er 1.600 kroner, men man kan kjøpe med en harddisk på 500 GB som har samme fotavtrykk som boksen og plasseres under den. Prisen for boks og disk er 2.400 kroner, og de koples sammen med en USB 3.0-kabel. Ønsker man å kjøpe til harddisken senere koster den en tusenlapp.
– Prisene vil rabatteres ved kampanjer og det finnes det også avbetalingsordninger, sier Skjellum.
– Dere er først ute med en Ultra HD-boks. Er dere for tidlig ute, når man ser på hva som er tilgjengelig på innholdssiden?
– Det er mye innhold der ute, og mer snakk om hvilke rettigheter man har til å vise det, men ett sted må man starte, sier Skjellum.
I forbindelse med lanseringen legger Viasat opp til et nordisk samarbeid med Samsung på markedssiden.
– Det er mulig å strømme 4K-innhold fra andre leverandører. Er det noen fordel å ha det lineært via boksen deres?
– Fordelen er at vi via satellitt kan skru krana helt opp, bruke hele båndbredden, og levere et til dels ukomprimert bilde. På en strømmetjeneste må man komprimere en del, sier Skjellum.
Viasat slipper også en kortleser, en CA-modul (CAM), noe de ikke har hatt tilgjengelig på 14 år.
– Dette er en rimeligere løsning, og gir tilgang til UHD-innhold rett i TVen, sier Drogseth.
Begrensninger med CAM
– En fordel med dette er at man får en ryddigere installasjon i stua, uten en ekstern TV-boks, sier Skjellum.
– Vil dette sammen med de nye og smartere TVene være fremtidens løsning?
– Det er ikke alle kanaler som tillater at man setter programmet på pause, starter forfra eller gjør opptak rett i TVen, selv om det teknisk er mulig, sier Skjellum.
– Da er vi tilbake til utfordringene som ligger i rettigheter. Hvor mye tid bruker dere på dette?
– Veldig mye. I prinsippet kan man finne all verdens tekniske løsninger, men man støter på hindringer forbundet med forretningsmodeller knyttet til rettigheter. Jeg er optimist, og tror rettighetsproblematikken vil løses stadig smidigere. Skal du skape fremtidens TV-løsninger, som tar kundene på alvor, må alle ledd i verdikjeden bli flinkere, sier Drogseth.
– På hvilken måte har de store og internasjonale aktørene som er kommet til på strømmesiden påvirket rettighetsproblematikken?
– De har påvirket dette positivt, siden det tvinger lokale aktører både på distribusjon- og innholdssiden til å tenke nytt og sette kundenes behov først, sier Drogseth.
IP-versjon av boksen
– Dere har rundt 14.000 titler tilgjengelig for strømming, mens Netflix har færre enn halvparten. Er dette kjent for folk flest?
– Det enkle svaret er; nei, det er de nok ikke. Vi har et fantastisk produkt vi må bli flinkere til å formidle verdien av, sier Drogseth.
Viasat vil også komme med en IP-versjon av den nye UHD-boksen sin.
– Våre IP-kunder kan kjøpe den samme boksen, med en egen programvare. Til høsten kommer vi med en ny programvare som automatisk ser om du er koplet til satellitt eller IP, og setter boksen opp etter det, sier Skjellum.
– Hvordan vil fordelingen mellom de ulike distribusjonsformene utvikle seg?
– Jeg tror på fortsatt vekst for IPTV, og at ulike strømmetjenester vil ta en større andel av det tradisjonelle TV-markedet. Parabol og bakkenettet vil holde seg relativt stabilt, men fortsatt være noe synkende, sier Viasat-sjefen.
– Vil vi på et tidspunkt se et ras?
– Nei. Parabol blir ikke noe vekstområde abonnementsmessig, men det er den nest største distribusjonsformen i Norge og det vil fortsatt være mange gode år for parabol i Norge, sier Drogseth.