Xiaomis nye topp-serie består av tre modeller, alle med 5G-støtte. Fra venstre: Mi 10 Pro, Mi 10 og Mi 10 Lite. Foto: Xiaomi
Xiaomis nye topp-serie består av tre modeller, alle med 5G-støtte. Fra venstre: Mi 10 Pro, Mi 10 og Mi 10 Lite. Foto: Xiaomi

XIAOMI SATSER I NORGE

Den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi går inn i det norske markedet. Norden-sjefen sier nordmenn får se mer til merkevaren framover.

Publisert

I februar ble det kjent at Xiaomi satser på mobilmarkedet i Norge, i samarbeid med Power. Tidligere i år åpnet de kontor i Stockholm, og sjef for Norden og Baltikum i Xiaomi, Tony Chen, sier til fagbladet Elektronikkbransjen at jobben nå blir å gjøre nordmenn kjent med merkevaren.

Etterspørsel fra brukerne

– Xiaomi har åpnet et kontor i Stockholm og annonsert et samarbeid med Power i Norge. Hva er Xiaomis planer for det nordiske markedet?

Tony Chen er sjef for Norden og Baltikum i Xiaomi. Foto: Xiaomi.
Tony Chen er sjef for Norden og Baltikum i Xiaomi. Foto: Xiaomi.

– Vår etablering i det nordiske markedet er en del av vår globale satsing. Vi begynte nylig å selge Mi Note 10 gjennom de svenske mobiloperatørene Telia og Tele2 og salget går bra. Men til tross for at vi ser et økende antall brukere og Mi-fans, er merkekjennskapen fortsatt relativ lav i Norden. En viktig del av vår nordiske plan blir å lære forbrukerne om Xiaomis verdier og fantastiske produkter, sier Chen.

– Hvorfor valgte dere å gå inn i det nordiske markedet nå?

– Våre produkter har vært tilgjengelig i et par år gjennom lokale distributører og de, så vel som mobiloperatørene, har sett en økning i interessen og etterspørselen hos forbrukerne. Dette er et resultat av vår vellykkede utvidelse til andre europeiske markeder, der vi er på topp fem av smarttelefoner i 23 vesteuropeiske land. Videre er Norden i forkant med utrullingen av 5G-nettverket og Xiaomi har allerede lansert flere 5G-produkter, sier han.

– Vil dere fortrinnsvis fokusere på deres mobilprodukter i Norge eller er det mulighet for at vi også vil se andre Xiaomi-produkter her også?

– Xiaomi er mer enn en mobilprodusent. Vår portefølje inkluderer over 2.000 smartprodukter, slik som støvsugere, luftrensere, elektriske sparkesykler, smartklokker og mer. Vi har verdens største plattform for «tingenes internett» med over 213 millioner smarte enheter, sett bort fra mobiltelefoner og PCer, tilkoblet vårt nettverk. Mobilproduktene har selvfølgelig et stort fokus med den nylige lanseringen av verdens første 108MP pentakamera, Mi Note 10 og Mi Note 10 Pro. For tiden tilbyr vi denne modellen sammen med andre smartprodukter slik som elektriske sparkesykler og støvsugere hos flere forhandlere i Norge, sier Chen.

Tre med 5G

Norden i forkant med utrullingen av 5G-nettverket og Xiaomi har allerede lansert flere 5G-produkter

– Dere har nettopp lansert deres nye flaggskipmodeller Mi 10 og Mi 10 Pro, vil vi se disse produktene også på det norske markedet?

– Vi planlegger også å tilby disse fantastiske produktene til det norske markedet. Vi vil informere mer om dette når vi har bekreftet det med våre partnere, sier nordensjefen.

Xiaomis siste lansering er tre telefoner som alle har 5G-støtte; Mi 10 Pro, Mi 10 og Mi 10 Lite 5G.

Flaggskipet Mi 10 Pro har fire kamera og en 108 megapikslers sensor som er utviklet i samarbeid med Samsung. Telefonen har en 20 megapikslers ultravidvinkel-linse, og to telefoto-objektiv, et på 12 megapiksler og ett på åtte, og et zoom-objektiv på åtte megapiksler med 10 ganger hybrid-zoom.

For videoentusiasten lar Mi 10 Pro deg ta opp i 8K-oppløsning med 30 bilder per sekund, og en valgfri proff-modus på programvaren for de som virkelig vil ha kontroll på opptakene.

Foreløpig rammes ikke Xiaomi av det amerikanske forbudet som Huawei må jobbe under, og har dermed alt av Googles apper.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2020, som ble distribuert 14. april. <a href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/12832/?page=68" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2020, som ble distribuert 14. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Mi 10 Pro og Mi 10 er beregnet lansert i Vest-Europa i april, til en pris på henholdsvis 1.000 og 800 euro. Mi 10 Lite 5G planlegges i butikk i mai, til en pris rundt 350 euro.