Adyens data viser at mobilen blir stadig mer brukt til både å handle og betale. Foto: Adyen

FREMTIDEN ER MOBIL – OGSÅ BETALINGENE

KRONIKK: Hvert år taper den globale handelsnæringen summer tilsvarende halve oljefondet på å ikke tilby kundenes foretrukne betalingsløsning.

Publisert

Adyens Retailbarometer viser at 50 prosent av forbrukere globalt og 43 prosent av forbrukere i Norden har latt være å handle i en butikk det siste halvåret på grunn av mangel på foretrukket betalingsform. Det samme mønsteret ser vi også på nett. Å ikke tilby kundenes foretrukne betalingsløsning koster forhandlerne dyrt. Faktisk så mye som 4,6 billioner på verdensbasis, eller nærmere halve oljefondet. Dette viser hvor viktig det er å lytte til kundene og investere i riktig teknologi.

Tobias Lindh, Norden-sjef i Adyen.

Følg med i teknologi-timen

I dag tilbyr stadig flere norske banker kundene sine å betale med mobilen. Dette skjer samtidig som flere og flere utsalgssteder tar i bruk den nye betalingsmetoden. Bare i løpet av 2019 vil tjenester som Coopay og Vipps gjøre mobilbetaling tilgjengelig for et mye større publikum. Dette er en del av en større trend hvor vi ser at mobile betalingsløsninger stadig blir et mer populært alternativ for kundene.

Mobilbetaling, samt kontaktløs betaling og mobile lommebøker, er faktisk blant de tre viktigste faktorene fremhevet av forbrukerne når de velger hvor de handler. For over halvparten av forbrukere vil muligheten til å betale med ett klikk eller kontaktløs betaling gjøre at de foretrekker en butikk fremfor en annen. Med andre ord er det viktig at handelsnæringen følger med i teknologi-timen.

Våre data viser at mobiltelefonen blir mer og mer brukt til å både handle og betale. Da er det viktig å utnytte dette også i den fysiske butikken.

Mobilbetaling, samt kontaktløs betaling og mobile lommebøker, er faktisk blant de tre viktigste faktorene fremhevet av forbrukerne når de velger hvor de handler

Et godt eksempel på dette er sportsbutikkene til Nike. Når man har lastet ned deres app, og går inn i en av deres butikker vil det dukke opp en rekke muligheter via mobiltelefonen. Blant annet vil man kunne booke prøverom, be om de spesifikke skostørrelser og ikke minst betale rett i appen slik at man slipper å stå i kø for å betale.

Mobile lommebøker øker mest

Et godt tips er å se til mobile lommebøker. I 2018 økte kjøp gjort med mobile lommebøker med 40 prosent på nett og hele 400 prosent i butikk, vi ser også at økningen er størst hos de unge. Den store økningen har to forklaringer:

Først og fremst indikerer det at forbrukerne har blitt tryggere på å betale med mobile lommebøker. Det er ikke lenger et gap mellom det gjennomsnittlige beløpet som er gjort med en mobil lommebok og andre betalingsmetoder.

For en butikk som baserer mye av inntektene sine fra turister, bør derfor støtte for denne typen betalinger være essensiell

For det andre har det vært en markant økning av både banker som muliggjør mobilbetaling, samt selskaper som tilbyr mobile lommebøker. Dette gjelder kjente tjenester som Google Pay og Apple Pay, men også tjenester fra ikke-vestlige land er essensielle.

For eksempel foretrekker de fleste kinesiske turister å betale med mobile lommebøker som WeChat Pay eller Alipay, fremfor vestlige kort. For en butikk som baserer mye av inntektene sine fra turister, bør derfor støtte for denne typen betalinger være essensiell. Spesielt med tanke på at de gjerne legger igjen fire ganger så høye beløp som andre når de handler på reise. 

Kameleonene overlever

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Dette nye kjøpemønsteret skaper muligheter for forhandlere som ønsker å forbedre handleopplevelsen for sine kunder. Det er viktig å holde seg oppdatert og sørge for at man kan tilpasse seg kundenes behov – akkurat på samme måte som kameleonen kontinuerlig tilpasser seg sine omgivelser. Å verken tilby mobile betalingsløsninger eller å lage en strategi for hvordan mobiltelefonen kan utnyttes bedre i den totale handleopplevelsen, kan fort bety store tap på sikt.

Lytt på kundene dine og gi dem den sømløse handleopplevelsen de ønsker – da får du også et betydelig konkurransefortrinn i et marked som er i stadig utvikling.

Powered by Labrador CMS