AIRTHINGS' FØRSTE LUFTRENSER

Anders Follerås med luftrenseren Airthings Renew. Foto: Stian Sønsteng

Etter at det norske selskapet Airthings har målt luftkvalitet siden 2011, kommer de nå med sin første luftrenser; Renew, for rom opp til 50 kvm.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har dessverre sett i våre luftkvalitetsdata at det er en økende forekomst av partikler i luften hjemme hos folk, særlig drevet av skogbrannene i Nord-Amerika, som er vårt største marked. Vi har derfor lansert en smart luftrenser, som renser soverommet ditt på fem minutter, sier Anders Follerås.

Han har ansvaret for forbrukersegmentet i Airthings, og vi møter ham i januar på Airthings' utstilling på CES-messen i Las Vegas.

Airthings Renew blir tilgjengelig i handelen i mars, til 4.300 kroner. Den har fire filter, og i appen kan man se når filteret må skiftes. En pakke med utskiftbart HEPA-13-filter og aktivt kullfilter koster 800 kroner, og kan også kjøpes fra Airthings-appen.

 

Airthings Renew har fire filter, der det ytterste er et stoff av samme type som brukes på høyttalere. Foto: Stian Sønsteng

95 prosent eksport

USA er vårt største marked

– Den har Airthings-sensor integrert, og et design som passer i alle rom. Den kan stå, ligge, og til og med henges på veggen, sier Follerås.

Renew skal fjerne 99,97 prosent av partiklene i luften. I stillemodus skrus hastigheten ned i åtte timer, til et lydnivå på 23 dB, spesielt egnet for soverom, mens det på maks er 51 dB. Med wifi kan den koples til appen. Størrelsen er 41 x 41 x 17 cm.

– Hva betyr CES-messen for dere?

– Veldig mye. 95 prosent av omsetningen vår skjer i utlandet, og USA er vårt største marked.

Millie Paakkola med en gigantversjon av luftkvalitetsmåleren Airthings View Plus, som koster 2.900 kroner. Foto: Stian Sønsteng
Jørgen Solstad (t. v.) og Tuyen Vo Olsen på Airthings' utstillingsområde på CES. Foto: Stian Sønsteng

– Hva betyr det for dere at dere er norske?

– Vi er veldig stolte av at vi er fra et land med frisk luft, og de fantastiske folkene som arbeider i selskapet. Vi utvikler produkter du kan stole på, med skandinavisk design, så vi bruker det at vi er norske som en aktiv del av fortellingen om selskapet. Det viktigste er at vi leverer produkter som leverer når det gjelder å gi en god kundeopplevelse, sier Follerås.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2024, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS